Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
46
Inloggade83
Mobilspel
Pågående21 558

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mouche - Administratör2019-10-11 14:08
Antal inlägg: 24193

Ack, dessa julbord...
Snart är vi inne i julbordsätandets tid igen!
För mig innebär det mellan 25-30 inbjudningar av, iofs vänliga och generösa människor, men också ett till sist, efter ett antal av "sittningar", föga inbjudande intag av feta och tämligen trista maträtter.
Ofta känns det som om dessa rätter legat framme en alldeles för lång tidsperiod för att vara räknade som ätbara och blotta tanken på hur många för mig okända människor som pillat i maten med kanske otvättade händer och o ve och fasa, snoriga näsor...ja blotta tanken får det att slå kullerbyttor i magen på mig!
Jag kan utan att överdriva påstå att jag är en ytterst renlig person och allt snusk är för mig oacceptabelt!

I år har jag bestämt mig för att kategoriskt tacka nej till detta frossande och helt enkelt säga till såväl medarbetare som till släktingar/klienter/kunde r och alla andra att ja då, jag kommer gärna och äter tillsammans med dig/er men då gäller det att jag får möjlighet att beställa mat från meny och att jag således slipper att äta saker jag anser vara osmakliga och alltför fettstinna för mig.

Personligen tänker jag ta mod till mig och bjuda någon jag länge tyckt mycket om på en god middag med alla tillbehör och sen en lugn och fin promenad i ett "vintrigt" Göteborg, följt av en resa till mitt privata Shangri La där vi dricker cappuccino och njuter av den rofylldhet som kommer av att man gör något tillsammans med någon man håller av.

Nu är jag nyfiken på hur Ni alla tänker och hur ni tänker om såväl julbordets alla rätter som annat som hör till samma genre. =)

Mouche
 
klobba32019-10-11 14:16
Antal inlägg: 432

Wow, 25-30 inbjudningar! har jag nog inte fått genom livet sammanlagt.
Nåt julbord blir det inte heller sen man slutat jobba.
 
Bitte - Administratör2019-10-11 14:21
Antal inlägg: 23908

Ogillar ju julen överhuvudtaget , så i det ingår ju även det äckliga frossandet av maten. På jobbet kallar dom mig för Grinchen , just för att jag ogillar den

Kan mycket väl tänka mig att fira den helgen på en strand i varmare länder med en melon och/eller ananasskiva i handen att mumsa på.

Bitte
 
vigren2019-10-11 14:36
Antal inlägg: 1146

Julmat äts med fördel första gången på julafton ... Äta julbord ute är alltid en källa till besvikelse, inget smakar som jag vill ha det och är absolut inte värt pengarna. Håller även med Mouche, tanken på vem/vad som pillat/hostat/andats i maten är inte rolig! Hellre några få favoriter som smakar bra än en uppsjö av konstiga rätter som "bara skall vara till jul" men som ingen egentligen gillar. Sedan brukar jag inte göra så mkt av varje rätt utan att det tar slut ganska fort, vem vill äta den maten i en vecka liksom?
 
Lill-IT2019-10-11 14:46
Antal inlägg: 31409

Kommer nog bara att gå på julbord med jobbet.
Fast i år har vi valt ett ställe med väldigt alternativ julmat.
Det ska faktiskt bli lite spännande.
 
Minibitt2019-10-11 14:52
Antal inlägg: 2005

Jag längtar efter att få göra min årliga julbordskryssning till Lucia. Första sittningen känns det bara så fint. Matsalen är smyckad och när du går i den går du över en bro och kommer in i ett ” vinterlandskap” med bla glittrande rådjur och snöskrudade träd. Jag äter inte så mycket julmat men låter mig väl smakas av laxen, räkorna, omeletten mm. och desserten. Ett helt rum fyllt av godis till avslutning. Vin och öltankarna är öppna liksom övriga drycker. Sedan får man lov att dansa ned maten och ”göra” båten. Något av det roligaste jag vet!!
 
Tommy 19792019-10-11 15:03
Antal inlägg: 1156

För att nu inte tala om de enorma mängder mat som slängs i dessa sammanhang!
 
lolololololo2019-10-11 16:44
Antal inlägg: 3418

Djäknebergets restaurant här i Västerås bjuder in alla hemlösa till julbord i den vackra restaurantmiljön varje år. Det är väl trevligt gjort?

Jag är, liksom Mouche, en mycket renlig person men tänker att det magen tål, det tål den... Älskar julbord, speciellt den varmrökta laxen!
 
CiCm - Ej medlem längre2019-10-11 17:51
Antal inlägg: 325

Julbord är väldigt mysigt tycker jag! Fast sedan jag slutade äta kött så är det inte lika viktigt med julbord längre. Men när jag var barn brukade släkten åka ut till en herrgård och äta julbord och desda stunder minns jag med värme.

Men alltså, går man på 25 stycken sittningar så tappar ju julbordet sin charm och känsla på något vis. Det ska kännas högtidligt att gå på julbord!
 
ttiittii - Ej medlem längre2019-10-11 18:21
Antal inlägg: 37631

Äter inte kött så för mig är det enkelt.
Det som jag äter är julpaj och gröt.
Resten är ointresant.
Har ett Julbord för Dom som inte har det så bra.
Ca 120 Pers.
Men det är i 1 timme det som blir över får gästerna ta med sig.
 
itsonlydana2019-10-11 19:41
Antal inlägg: 1295

Jag äääälskar julbordsmaten! Gärna flera julbord i december för min del! (Så länge jag slipper tillaga maten själv alltså).
 
kryddeluntan2019-10-11 20:00
Antal inlägg: 12360

Som pensionär blir jag inte bjuden på julbord. När jag arbetade så var det många julbord. Glömmer aldrig de Skånska julborden med feta grisatassar, grönkål, rödkål och brunkol. Allting äckligt fett. Tackade sedan nej till alla julbord.
 
Zergling2019-10-11 20:11
Antal inlägg: 997

Gillar inga bufféer på grund av bakterierisk. Jag tänker ofelbart på vad som fallit ner från människors näsor, hår, munnar mm. och då klarar jag det inte. Jag måste få en tallrik serverad av en servitör och hoppas att den tillagats hygieniskt.
 
Mouche - Administratör2019-10-11 23:20
Antal inlägg: 24193

Precis så jag också tänker Zergling....samma sak gäller för övrigt de flesta snabbmatsrestauranger.
 
toonfisken2019-10-12 00:22
Antal inlägg: 726

Gillar inte julbord .För många olika sorter , det klarar jag inte av , vill hellre ha en "jultallrik" snyggt upplagt och bara få sorter .
 
lovesun2019-10-12 01:03
Antal inlägg: 1285

Julbord har mycket gott att bjuda på!! All sill tex, mums !!
Har aldrig blivit dålig av det, däremot en gång på en restaurang där servitrisen kom in med maten. Jösses, har aldrig mått så illa i hela mitt liv !! Låg över toan hela kvällen. Detta är många år sedan och jag kan än idag inte äta den maträtten, eller det som fanns som tillbehör på tallriken.
 
le-lou2019-10-12 09:15
Antal inlägg: 17489

25-30 inbjudningar har jag inte ens lyckats samla på mig under min livstid :). Jag äter glatt från julbord, är det ett bra ställe så ser de till att maten hålls fräsch. Det är inte särskilt mkt värre än andra buffèr tänker jag. Käkar inte däremot på IKEA eller liknande ställen.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?