Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade67
Mobilspel
Pågående20 721

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gunilla N - Ej medlem längre2007-07-28 23:01
Antal inlägg: 9562

mgsg - det var för att lekledaren (jag...) missförstod ett inlämnat resultat där jag tolkade det som att du vunnit matchen. Så var icke fallet och därmed förändrades tabellen något. Sånt som händer...
 
KryddMunk - Ej medlem längre2007-07-28 23:01
Antal inlägg: 10

Det går rykten om en till turnering, kl 23.30 i Papegojan!!
 
Gunilla N - Ej medlem längre2007-07-28 23:02
Antal inlägg: 9562

Btw så kör vi en till turnering 23.30, fortfarande i Papegojan. Välkomna om ni har en dryg timme till övers!
 
Candee2007-07-28 23:21
Antal inlägg: 1256

Shit..kom jag n 9..först stod det att jag kom 11?
Kanske ska ge hets-turneringen en chans ändå..?
 
Gunilla N - Ej medlem längre2007-07-29 00:59
Antal inlägg: 9562

Nattugglor spelar mer... =) Grattis KryddMunk!


Ställningen efter omgång 4

Placering Namn Segerpoäng Pj-poäng

1 KryddMunk 4.0 1124.0
2 Gunilla N 3.0 887.0
3 drstein 3.0 832.5
4 Prytte 3.0 832.0
5 Fiskar-Agnes 2.5 856.5
6 Vigdir 2.5 576.5
7 lurifax 2.0 772.5
8 Snuffy 2.0 703.0
9 Peer95 2.0 566.0
10 Arme 2.0 461.0
11 SnöFlingan 2.0 393.5
12 Sombatic 2.0 299.0
13 vindsus86 1.0 599.5
14 saittam75 1.0 277.0
15 EssQ 0.0 335.5
16 Sol81 0.0 84.5
 
IckeSacka - Ej medlem längre2007-07-29 01:04
Antal inlägg: 787



» Gunilla N har rullat för 72 poäng (TORSDAG)!
» Gunilla N har rullat för 67 poäng (SALDERA)!
» Gunilla N har rullat för 66 poäng (GUDATrO)!
» Gunilla N har rullat för 64 poäng (FOSTraN)!

» SnöFlingan har rullat för 94 poäng (blIXTRA)!
» SnöFlingan har rullat för 91 poäng (SKRUBBA)!
» SnöFlingan har rullat för 86 poäng (STRÄCkA)!

» Snuffy har rullat för 73 poäng (PASSArE)
» Snuffy har rullat för 61 poäng (BESTänKA)

» Prytte har rullat för 83 poäng (TORRHET)!
» Prytte har rullat för 77 poäng (SEGRARE)!

****!!! Sombatic har rullat för 84 poäng (SPRITKÖK)!

» KryddMunk har rullat för 65 poäng (ROSTNInG)!

Till turneringens rullning utsågs Sombatics SPRITKÖK -- en rullning det ångar om!
 
Sombatic2007-07-29 01:10
Antal inlägg: 1258

har iallafalllyckats vinna lite ära i en turnering - för mina placeringar är ju inte mycket att skryta med!!!!
Tack för denna gång på återseende
 
SnöFlingan - Spelvärd2007-07-29 01:36
Antal inlägg: 24



Jag måste påpeka att denna turnering e inte ärligt spelat...
 
SnöFlingan - Spelvärd2007-07-29 01:43
Antal inlägg: 24



För att utveckla det hela e att den som e spelledare förstår jag inte hur man kan tillåta en o samma spelare med två nick få vara med i turneringen o PLUS att få spela mot sig själv, e inte det ytligt plus alla andra som spelar detta spel vet inget om detta., jag visste INGET heller förrens jag såg i mainchatten.

Så jag måste säga DÅLIGT stil...



 
leather-face - Ej medlem längre2007-07-29 01:58
Antal inlägg: 235

Skäms på er
 
Prytte2007-07-29 02:37
Antal inlägg: 357

Ja jag vet inte vad jag ska säga Snöflingan om jag ska tycka synd om dig, bli sur på det du säger eller hålla med. MEN nu är det så att det först och främst är bra mycket svårare att spela dubbelt (framförallt på hets), så det är inte en fördel att spela med två nicks samtidigt. Att jag nu gjorde det beror på att det inte blir riktigt schysst (framförallt inte på nedre halvan av tabellen) med frirond på så få omgångar som vi spelar. Blir det dessutom avhopp är det ännu mer orättvist men men, det var ju inte det som detta handlade om. Att vi sen undvek att berätta detta från början var för att undvika dra ut på tiden för start, eftersom det av förklarliga skäl råder delade meningar om detta.

Sen hoppas jag ni litar på att vi som sköter om turneringarna, förstår oss på spelformen tillräckligt bra för att ta rätt beslut. Det är dessutom inget kul att lägga ner massa tid för att folk ska kunna få ha det trevligt och spela turneringen tillsammans, och sen få skit för det. Ursäkta uttrycket, men dom kommer den attityden kan dra åt ... Vi spelar väl för att ha kul, eller är det på blodigt allvar? Nu gjorde vi som vi gjorde, jag och Gunilla för att vi tyckte det var rätt och i slutänden mest rättvist. Tycker ni det inte är det är rätt, så fine... men kom inte och dribbla om att det inte är fair om ni inte vet hur programet funkar.

det får räcka för nu för jag är arg och tar mig illa vid när det kommer inlägg som ovan, även om alla har rätt att ventilera sin åsikt (inom lagens armar)...

/Alex
 
IckeSacka - Ej medlem längre2007-07-29 03:17
Antal inlägg: 787

Först och främst det positiva och det är enligt mig att Prytte efter turneringen hade kurage nog att be om ursäkt för att han under turneringen spelat med två nick -- och med dessa nick mött sig själv.
Det tycker jag var starkt gjort av honom.

Tyvärr måste jag också ifrågasätta min egen kurage i sammanhanget för jag var en av de få, som jag förstod när det blev diskussioner inför tredje omgången då Pryttes två nick skulle möta varandra, som visste om förutsättningarna. Ändå hade inte jag kurage nog att protestera mot det sättet redan när jag fick veta det, utan gjorde det först efter att en annan betydligt mer modig spelare protesterade mot lottningen. Heder åt den spelaren. Då först framkom det ju att flera av spelarna inte hade haft en aning om förutsättningarna.

Och det är just det som jag tycker är det mest beklagliga i det här sammanhanget. Att tävlingsledaren privat frågar en av deltagarna om denna kan spela med två nick och att de förutsättningarna sedan hemlighålls övriga deltagare. Och som Prytte själv säger i den här tråden så var det ju ett sätt som det rådde delade meningar om. De flesta som yttrade sig i frågan under pågående turnering ansåg ju dock att sättet var fel.

Jag tycker inte heller att argumentet att det inte är rättvist med frironder håller som argument för det här sättet. Det är säkert mycket riktit som Prytte skriver här ovanför, att det inte ger en rättvis tabell om det varit frironder i turneringen, MEN det är en väldigt väsentlig skillnad. De gånger det är frirondrer från start på grund av ojämnt antal spelare så vet SAMTLIGA spelare om de förutsättningarna. Ojämnt antal deltagare = en spelare i varje omgång får en frirunda, vinst med 150-0. Det redovisas öppet och de som inte vill ställa upp under de villkoren har chans att hoppa av innan turneringen börjar. Här var det tvärtom många spelare som var helt ovetandes om vilka förutsättningar som turneringen spelades under.

Jag ställer mig också väldigt undrande till det som framfördes i chatten av tävlingsledaren, nämligen att hon ju annars hade kunnat ställa upp med två nick utan att säga något. Det tycker jag är oerhört nonchalant att bemöta kritik på.

Dessutom tror jag inte att det hade varit så svårt att få dit ytterligare en deltagare.

Sedan blir det ju också svårt om tävlingsledaren godtar sådant här och i kanske nästa gång ska bedöma om någon annan har fuskat eller inte.

Och att deltagarna ska kunna lita på de som sköter turneringarna har ju sin grund i att det är "fair play" som gäller och att förutsättningarna redovisas öppet. Jag och flera andra här uppkattar verkligen turneringarna och därför är det oerhört synd om sådana här saker ska göra att det börjar gro en massa misstankar om att lottningar och annat är uppgjort på förhand. Tyvärr tror jag att det är något som är förståeligt när samma person tillåts spela en match mot sig själv och där ges en gratischans att fixa det resultat som han vill ha. När han sedan dessutom möter just tävlingsledaren, och den som möjliggjorde deltagandet med två nick, i final så blir den risken ännu större.

Hur ni kan tycka att det var rätt och mest rättvist att göra som ni gjorde är något jag nog aldrig kommer att begripa.

Och menar du på fullaste allvar att man inte får tycka att något inte är fair play för att man inte kan programmet? Ska man behöva sätta sig in i ett program för att kunna tycka att det inte är okej att spela mot sig själv i en turnering? Risken finns ju att någon eller några tar er på orden och är ytterst noga med att själva föra in resultat i samma program i fortsättningen, för att hålla koll på fusk och för att "legitimt" kunna kritisera vad de anser om olika saker. DÅ lär turneringarna ta lång tid.

Genom att möta sig själv och desustom ingått ett sådant "avtal" med tävlingsledaren påverkar man ju också möjligheten för andra spelare som itne kan fixa sina egna resultat.

Personligen kommer jag att anse att den värdiga vinnaren i den här turneringen är drstein. Han lyckades ju inte med konststycket att vinna mot sig själv--- för han hade aldrig chansen!


 
IckeSacka - Ej medlem längre2007-07-29 03:24
Antal inlägg: 787

Orkade inte korrekturläsa innan jag postade det där, men jag hoppas ni förstår ändå.
 
Prytte2007-07-29 06:02
Antal inlägg: 357

Givetvis får man ge kritik, men då konstruktiv kritik. Vi lägger ner MINST 20 timmar i veckan för att det ska kunna vara turneringar. Att då folk ens tänker tanken att vi skulle på nåt sätt fuska i turneringen är en sjuk förolämpning. Vi gör det för att vi tycker det är kul att spela och att det är trevligt att spela flera under någorlunda organiserade former.

Tidigare kvällar har vi haft folk som hoppat av för att klockan runnit iväg eller att de kännt att turneringen skulle eller tar för lång tid. Vi har haft folk som tagit egna initiativ, vilket inte är fel men lyssna gärna som sagt på vad turneringsledaren säger ;) Dessa saker leder till en massa extra jobb, vilket inte är så kul. Det tar faktiskt ganska mycket på krafterna att hålla i turneringar några timmar. Vi valde därför att testa alternativ lösning på det udda antalet deltagare. Vi kom trots allt ändå inte igång förrän tio minuter efter upprop vad jag kan minnas.

I dom två första omgångarna spelade jag dubbla matcher (segrar i samtliga) och så inför tredje omgången lottade mina två nick mot varandra. Vilket i sig var ganska olyckligt, men programet vi använder fungerar så. Gunilla som var turneringsledare hade visserligen kunnat gå in och lottat manuellt i omgång tre och fyra. Det hade varit väldigt mycket extra (onödigt?) arbete i en turnering som vi spelar för skojs skull och där vinnaren möjligen vinner äran. Vi försöker i största mån genomföra turneringarna efter deltagarnas önskemål, men ibland behöver vi göra saker som underlättar arrangemanget.

Vi försöker iaf bara göra vårt bästa och se till att ALLA som är med HAR DET KUL och FÅR SPELA. Detta löstes som sagt med att jag gick in och spelade dubbelt, och som jag sedermera blev anklagad för fusk för. (Jag antar att dom som nu tyckte så inte testat spela dubbelt själv.) Lite tråkigt men jag får väl ta den smällen antar jag, även om jag ärligt övervägt att skita helt i turneringar från och med nu. Det finns dock minst två som faktiskt kunnat se det hela lite positivt och påpekat att de tyckte jag faktiskt spelade bra men men (inte det detta handlar om egentligen). För så kul är det inte att ställa upp och spela dubbelt för att alla ska få spela alla omgångar, och sen få höra att man fuskar för det.

Det som Gunilla skrev om att hon lika gärna kunna spelat dubbelt utan att säga det tror jag mer var ett sätt att visa hur hon tyckte att visa av er förstorade upp en ganska oväsentlig grej. För dom som verkligen vill vinna och tycker det är oerhört viktigt med att få "rätt placering" det går alldeles utmärkt att spela IRL. Här på nätet spelar vi ofta lite för få ronder (Återkommer lite om en sak senare) för att det ska kunna ge en "rättmätig" segrare, framförallt då frironder finns med. Därmed inte sagt att vi på något sätt är nonchalanta och bara ser detta som ett sätt att fördriva tiden, utan som jag "sagt" det är för att ha kul och inget på blodigt allvar.

Den väsentliga skillnaden ligger nog till stor del i ditt tycke, nu testade vi en variant som är praktisk och hade varit tillämpbar för att undvika frirond. Att jag spelade dubbelt påverkar egentligen ingen annans grundförutsättningar... det var fortfarande fyra omgångar som skulle spelas, det gällde fortfarande att vinna så många matcher som möjligt med så stor marginal som möjligt för att få en framskjuten placering. Redovisningen av resultatet skulle genomföras på samma sätt som vanligt, förmedlingen av matchuppställning och sluttabell likaså. Den ENDA saken som märkbart skiljde sig från övriga turneringar var att jag lottades mot mitt andra nick i turneringen i en match. Det hade dock inte inträffat om någon nu faktiskt hade lyckats vinna mot mig i en match iaf. Hade det blivit så hade det varit som om det var två olika ganska högt rankade som deltagit.

Sen det här med att alla förutsättningar ska visas öppet, innebär det då att folk som har nya konton ska berätta på vilken nivå de egentligen ligger? Annars kan ju någon underskatta spelaren innan match och därför förlora... Och säg inget om att det är en dum fråga. Hade jag spelat dubbelt och det hade varit en riktig tävling och som faktiskt hade varit av betydelse, så hade det givetvis inte varit ok. Men nu var det inte det och vi valde (eller jag var ovetande om att ingen visste från början) att inte berätta det. Om jag säger såhär...
Om vi berättat att jag spelade dubbelt från början och vi hade för avsikt att genomföra det så, hade någon hoppat av turneringen då? (kan vara kul att veta i så fall)

Sen det här med att vi ska avgöra om någon fusk som arrangörer av frivilliga turneringar är lite att ta i. Det finns andra på denna site som har befogenheter för det och som uppgift/åtagande att se till att folk sköter sig rätt i olika avseenden. En del av oss som håller i dom här turneringarna för dock lista över användare som i våra ögon inte skött sig önskvärt, och som vi helst inte ser vara med i ngn av de turneringar vi arrangerar. Men ingen är sämre än att de förtjänar en andra chans.

Angående det om att folk har rätt att tycka till om det anser nåt inte vara rätt är väl givet, men meningslöst gnäll leder ingen vart. Det jag menade är att om man nu har nåt att orda om som att man tycker att något inte har gått rätt till, så får man se till att ha något att komma med mer än att säga att det är fel (enkelt utryckt). Kom med förslag på hur vi kan lösa det en annan gång, eller hur vi kan göra istället. Ta tag i saker om det ska bli en turnering och sätt en gräns på hur många som är med (till exempel). Hjälp oss, inte bara komma och förvänta sig ett dukat silverfat och klaga om minsta lilla inte passar. Det har ingen nåt för, det sabbar bara den överlag mycket goda stämning vi har på turneringarna.

Att jag mötte Gunilla i sista matchen (finalen) var väl inget konstigt, det brukar i stort sett alltid stå mellan dom med tre segrar i fjärde omgången. Och det var precis vad vi hade. Om jag nu inte var värdig segrare borde ju åtminstone Gunilla vara det, som vann emot drstein. För övrigt vann jag sex av sex matcher utöver den olyckligt lottade matchen där jag fick möta mig själv, så jag har väldigt svårt att följa ditt argument gällande segraren...

Sen var det ju det där jag skulle återkomma till... har fått frågan om och haft lite funderingar runtikring att ordna en större betapetturnering. Det skulle kunna vara något som genomförs månatligt eller en gång i kvartalet och ev att man får som en vandringspokal, likt elefantmedaljen fast för turneringar (har dock inte pratat om admins för siten om det). Hur turneringen i sig går tillväga beror ju lite på intresset men antingen en turnering över en helg eller en helgdag med 8-10 omgångar exempelvis stress standard. Om intresset är stort skulle man kunna dela in i poler/mindre serier där x antal går vidare till ett slutspel där en vinnare koras. Och sen hålla sådana med jämna mellanrum. Men med sånt bemötande och ifrågasättande jag fått så tappar jag lite av sugen att ta tag i något dylikt. Folk får gärna komma med idéer och tankar om utformning och så. Men i dagens läge är det inte ens på planeringsstadiet utan bara en tanke.

det var allt så länge... (märk väl att jag skrivit detta trött och att vissa saker kan vara märkta av viss irritation)

/Alex
 
illiterate - Ej medlem längre2007-07-29 08:11
Antal inlägg: 6521

Respekt Prytte! Den som tror att det skulle vara fördelaktigt att spela hets med två spelare samtidigt kan ju prova själv, är mitt tips. Jag håller emellertid med om att det hade varit bättre att låta alla veta dessa förutsättningar i förväg.

Fördelen med att få en läggmatch mot sig själv (vilket är helt ekvivalent med att få en frirond om man spelar så dåligt man kan med den ena spelaren, annars sämre än en frirond) väger inte upp svårigheten i att dela sin uppmärksamhet mellan två bräden under tidspress.
 
SnöFlingan - Spelvärd2007-07-29 09:39
Antal inlägg: 24


Om DU Prytte tyckte att jag gnällde så tråkigt,, jag sa bara en ärlig grej att jag inte tyckte spelet va ärligt spelat,, jag sa ALDRIG att nån fuskade o osv osv.

Och som DU skrev istället för gnälla o tala om vad förslag vi kan göra,.och jag tyckte att man bör INTE göra som detta skedde igår,, thats is...

Sen va alla andra tycker o tänker e ju deras uppfattning..

 
mgsg2007-07-29 10:20
Antal inlägg: 27


Ojoj, här har tangentborden gått varma inatt/på morgonen!
Efter att ha läst allt (tror jag) - för tankarna flyger så fort åt alla håll att fingrarna inte hinner med.

Jag är nybörjare på den här (trevliga) sajten och visste/förstog inte att man kan/får ha flera alias (är naiv kanske).

Men Prytte har min största respekt för att KUNNA spela två hets samtidigt - inte för att han GJORDE det - för jag klarar knappt ETT spel inom tiden! ;)

Frironder?
Fick en häromkvällen när Prytte va lekledare, men spelade ist m en annan deltagare vars motståndare tillfälligt inte va på plats. Oj va skäll vi fick för att ha tagit ett eget initiativ..... ;)
(F'låt igen Prytte, sen dess har jag hållit mig i skinnet)
Skulle nog snäll hållit fingrarna istyr och iaf fått EN vinst, men det är ju inget roligt att inte spela....

Summan av kardemumman för min del blir:
Vad bråkas det om EGENTLIGEN?
Spelar vi inte för att ha kul?
Vad gör det om Prytte har dubbelt så kul?

Avslutningsvis vill jag tacka ALLA lekledare för att ni håller turneringar :D

/Sanna
 
IckeSacka - Ej medlem längre2007-07-29 11:40
Antal inlägg: 787

Det är jättebra att ni lägger ner tid för turneringar och som både du och jag vet så har dessa varit uppskattade och roliga. Men tycker du att det är konstigt att/om tanken på att fuskades eller kan ha förekommit fusk i den här turneringen uppstår när du fick erbjudandet privat/i det tysta och ni valde att inget säga? Samt när lottningen, som ju ingen kan se (även om den grundar sig på tidigare matcher är det nog ingen av deltagarna som tar sig tid att under pågående turnering sätta sig in i ställningen efter varje rond och den redovisas ju inte heller) utfaller på det ultimata sättet för två av deltagarna.

Att det är svårt att spela HETS med två nick samtidigt tror jag att alla förstår, MEN det är ju ett eget val att göra så. Därför tycker inte jag att det på något sätt ursäktar beteendet, och inte att det ska ses som ett argument för att det gick rätt till. Att själv testa och träna upp sin förmåga att spela hets med två, tre eller fyra olika nick samtidigt är som sagt något som står var och en fritt att göra. MEN det är ju skillnad på att göra det i vanliga matcher (och då pratar jag inte om att spela mot sig själv) jämfört med i turneringar och dessutom som sagt möta sig själv.

Det är däremot inte ett eget val av ovetandes deltagare att vara ovetandes om att en spelare använder två nick i turneringen. Och som jag skrev tidigare så hade inte jag tillräckligt kurage för att säga vad jag tyckte innan en annan deltagare gjorde det. Om inte h*n gjort det hade det kanske över hvud taget inte uppmärksammats.

När det gällde att få ett jämnt antal spelarantal tycker jag att den konstruktiva lösningen på det hade varit att göra en till runda i de rum med flest personer i och talat om att "Nu finns det en eller tre platser kvar till turneringen, någon som är intresserad?.." ELLER, eftersom ni ansåg att den här lösningen var bättre, fråga deltagarna "Ska vi försöka få hit en/flera deltgare till eller ska Prytte få spela med två nick?". Den frågan kan ju inte ha varit svårare att ställa än hur många omgångar turneringarna ska spelas i. Dessutom visste tävlingsledaren att till exempel jag flera gånger tidigare ställt upp i "sista minuten" för att få ett jämnt deltagarantal. Den här gången tillfrågades jag inte trots att jag befann mig i samma rum så nog hade det gått att lösa på ett bättre sätt än som nu.


Jag vet också att det ställer till det när spelare som har frirond i stället går in och spelar en match men då pratar vi ofta om oerfarna turneringsdeltagare som tar initiativ som inte är de mest lyckade. Men de ska (och det hade jag hållit med om fram tills i går) rätta sig efter tävlingsledningen. Men är inte det ytterligare ett skäl till att tävlingsledaren bör uppträda ärligt och rakryggat, snarare än att hitta på ett sådant här initiativ.

Jag tycker också att det är irriterande när spelare hoppar av. Häromdagen var det ju flera som gjorde det och då minns jag att det pratades om att dessa spelare inte borde få spela turneringar på ett visst tag och att de borde bannlysas och att "de är bara med om de kan vinna" och så vidare. Och jag tyckte också att deras beteende var både dumt och omoget. Men mot sådant går det ju dessvärre inte att göra något åt under pågående turneringar. Det är därför jag tycker det är en stor skillnad mellan deras enskilda och självtagna beslut jämfört med att de orättvisa förutsättningarna är sanktionerade av tävlingsledaren.


Du skriver att att ni ordnar turneringar för att det ska vara kul att spela och det har ni ju rätt i, men ni kan ju omöjligen veta om folk tycker att det är så kul att de vill ställa upp i en turnering med de förutsättningar som var om ni inte INNAN frågar. Och att vara med i turneringar kontra att spela fyra-fem sådana matcher utanför en turnering är ju just att det sker "under ordnade former" samt att det ligger en tävling i det, inte minst eftersom tabellen sedan redovisas i forumet.



Du skriver att det här intitiativet gjorde att turneringen kom igång bara tio minuter senare än tänkt. Hade då två minuter till gjort något? Och hur många av de tio minuterna tappades inte mellan rond tre och fyra i går?
Det var ju något som hade kunnat undvikas om det varit raka rör från början.


Hur många fler hade efter två rundor två segrar? När du i tredje omgången lottades mot dig själv så var det ju redan i och med den lottningen klart att du skulle gå till final. Jag minns inte vem Dr Stein lottades mot men han förlorade ju sin match vilket gjorde att hans chanser att få spela final försvann. Hur inspirerande kan matchen ha varit för honom när han samtidigt, och det bara tack vare en annan deltagares kurage inför den omgången, visste att "det är redan nu klart att Prytte kommer att vinna sin match då han spelar mot sig själv".

Och när lottningen av tredje omgången redovisades för deltagarna inleddes det ju med att tävlingsledaren sa att det nu skulle bli roligt och då syftade på just det förhållande att Pryttes båda nick skulle mötas. När en deltagare protesterade och sa att han ju inte kan få spela mot sig själv var svaret bara det kunde han visst få göra.
Eftersom både tävlingsledare och Prytte då måste insett vad den lottningen skulle innebära för resten av turneringen tycker jag det är konstigt att de själva inte insåg det absurda i det upplägget -- och inte heller tycks förstå att flera av deltagarna skulle uttrycka sitt missnöje över det.

Vinner man verkligen äran i en sådan här turnering? I det här fallet tycker jag att det där "möjligen" verkligen är på sin plats. Jag skulle personligen ha svårt att tycka att det var ärefyllt att ha vunnit en turnering av det slaget. Det är därför som i alla fall jag kommer att anse att drstein var den värdige vinnaren.


Vi försöker iaf bara göra vårt bästa och se till att ALLA som är med HAR DET KUL och FÅR SPELA. Detta löstes som sagt med att jag gick in och spelade dubbelt, och som jag sedermera blev anklagad för fusk för. (Jag antar att dom som nu tyckte så inte testat spela dubbelt själv.) Lite tråkigt men jag får väl ta den smällen antar jag, även om jag ärligt övervägt att skita helt i turneringar från och med nu. Det finns dock minst två som faktiskt kunnat se det hela lite positivt och påpekat att de tyckte jag faktiskt spelade bra men men (inte det detta handlar om egentligen). För så kul är det inte att ställa upp och spela dubbelt för att alla ska få spela alla omgångar, och sen få höra att man fuskar för det.

Det som Gunilla skrev om att hon lika gärna kunna spelat dubbelt utan att säga det tror jag mer var ett sätt att visa hur hon tyckte att visa av er förstorade upp en ganska oväsentlig grej. För dom som verkligen vill vinna och tycker det är oerhört viktigt med att få "rätt placering" det går alldeles utmärkt att spela IRL. Här på nätet spelar vi ofta lite för få ronder (Återkommer lite om en sak senare) för att det ska kunna ge en "rättmätig" segrare, framförallt då frironder finns med. Därmed inte sagt att vi på något sätt är nonchalanta och bara ser detta som ett sätt att fördriva tiden, utan som jag "sagt" det är för att ha kul och inget på blodigt allvar.

Den väsentliga skillnaden ligger nog till stor del i ditt tycke, nu testade vi en variant som är praktisk och hade varit tillämpbar för att undvika frirond. Att jag spelade dubbelt påverkar egentligen ingen annans grundförutsättningar... det var fortfarande fyra omgångar som skulle spelas, det gällde fortfarande att vinna så många matcher som möjligt med så stor marginal som möjligt för att få en framskjuten placering. Redovisningen av resultatet skulle genomföras på samma sätt som vanligt, förmedlingen av matchuppställning och sluttabell likaså. Den ENDA saken som märkbart skiljde sig från övriga turneringar var att jag lottades mot mitt andra nick i turneringen i en match. Det hade dock inte inträffat om någon nu faktiskt hade lyckats vinna mot mig i en match iaf. Hade det blivit så hade det varit som om det var två olika ganska högt rankade som deltagit.

Den fråga du tar upp ifall man ska berätta vilken nivå man egentligen ligger på om man har ett nytt konto är intressant. Den diskussionen uppstod ju också för inte så länge sedan när många visste eller ansåg sig veta att en spelare som det gick väldigt bra för hade ett helt annat nick i vanliga fall.
Men liksom med avhopparna häromdagen så tycker jag att den stora skillnaden ligger i att det är enskilda personer och inte på tävlingsledarens initiativ som det skedde.

(Om vi berättat att jag spelade dubbelt från början och vi hade för avsikt att genomföra det så, hade någon hoppat av turneringen då? (kan vara kul att veta i så fall))

Eller hade då merparten tyckt att det var bättre att vänta några minuter till för att bli jämnt antal PERSONER istället för jämnt antal deltagarnick i turneringen? Kanske hade alla ställt upp och gått in i varsitt rum och försökt hitta någon ytterligare spelare?

Och med att avgöra om någon fuskar eller inte menar jag sådana saker som att jag undrar hur det hade varit om någon annan, t ex någon av dem som kritiserades häromkvällen, hade spelat med två nick? Om den situtationen uppstår, att några går ihop och kör turneringen med två nick var så gissar jag att det inte skulle vara okej. Eller att spelare A och B kommer överens om att "om någon av oss har chans till final och den andra inte har det så gör vi upp matchen mellan oss på bästa tänkbara sätt för att en av oss ska vinna turneringen".


Blir lite nyfiken på den där listan..Har Gunilla och du skött er önskvärt eller finns ni med på listan nu?


(Angående det om att folk har rätt att tycka till om det anser nåt inte vara rätt är väl givet, men meningslöst gnäll leder ingen vart.)

Jag tycker ärligt talat inte att det är att gnälla om man påpekar sådana här saker. Tvärtom tycker jag att det är en självklarhet att så viktiga synpunkter måste få komma fram.

)Kom med förslag på hur vi kan lösa det en annan gång, eller hur vi kan göra istället.)


1) Annonsera minst en halvtimme i förväg om turneringarna
2) Tala i annonsen om att förhoppningen är att alla som vill ska kunna få vara med MEN men att turneringen riskerar att bli låst tidigast fem minuter efter utsatt tid beroende på antalet deltagare som anmält er.
3)Påpeka vikten av att det är jämnt antal spelare samt att alla fullföljer.
4) Förbjud dubbelspel. (Givetvis kan detta vara svårt att kolla om det sker av en spelare, men det ska i alla fall vara så att om tävlingsledaren vet om det ska personen omedelbart diskvalificeras)
5) Jag har föreslagit det tidigare. Be någon som har den befogenheten att skapa en "upplysningstråd" om hur turneringsspel går till. Den informationen är ju lika för alla turneringar förutom vad gäller tiden och spelbrädet samt möjligen om det är med eller utan rating). Denna tråd skulle ju genast inlägget är skapat låsas och skulle alltså gå att hänvisa nya spelare som frågar.


Att jag inte heller tycker att Gunilla hade varit en värdig segrare är just för att om man innan turneringen gjort upp om det ni gjorde och dessutom inget säga till övriga deltagare tycker jag inte att man är det. Spelmässigt ja, men inte moraliskt. Tyvärr kan det ju lätt bli så att gör man upp om en sådan här sak och dessutom när Gunilla säger att hon ju kunde spelat med två nick annars utan att säga något, så uppstår även andra funderingar på vad som mer kan ha gjorts upp utan att något sägs.

Och jag förstår din irritation Prytte, samtidigt som jag inte kan förstå om du tycker att kritiken är oväntad. Som jag sa i mitt första inlägg tycker jag också att du visade kurage och heder när du efter turneringen bad om ursäkt.



 
SheDeVille2007-07-29 12:05
Antal inlägg: 2243

Turneringarna som förekommer anordnas mer eller mindre spontant av olika spelare på sajten. Jag vet att många uppskattar turneringarna högt och tycker att det är superroligt att delta. Jag vet också att det innebär en hel del arbete för de som är spelledare. Betapet som sajt har inget med arrangemangen av turneringarna att göra utan det är som sagt enskilda initiativ.

Turneringarna spelas dock på Betapet och då bör samma grundregler gälla för själva spelet i turneringarna, enligt mitt sätt att se: Det är INTE tillåtet att spela mot sig själv med två (eller flera användare). Det är inte fair play. Allt som inte sker enligt de regler som gäller på Betapet kan leda till avstängning från sajten.

Gjort är nu gjort. Spelet i turneringen skedde orankat men gav ändå en viss fördel till en person. Men av diskussionen att döma och kontroll av kryddmunks spelstatistik framgår att detta var en engångsföreteelse.

Låt oss fortsättningsvis leva efter regeln fair play fullt ut.
 
SnöFlingan - Spelvärd2007-07-29 12:21
Antal inlägg: 24


Bra skrivet Icke...
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?