Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 333

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-02 21:48
Antal inlägg: 1825

Jag hade skolavslutningar i kyrkan varenda år genom hela grundskolan (dock bara julavslutningarna på högstadiet). Jag var ateist då. Jag är ateist nu. Jag hade inget emot kyrkan då. Jag har inget emot kyrkan nu.

Varför känns det för mig som om den årliga kränkningsdebatten är en ständig återkommande icke-fråga för människor som har ett behov av att visa hur otroligt fina och toleranta de är som inser ett problem i något som inte är ett problem? En kyrka är en lokal. Där står en prälle och säger några ord och leder någon sång som varken kan upplevas påtvingande eller stötande/kränkande eljest man har synnerligen god fantasi.

Sätt det i perspektiv:

Jag vill inte att min rektor ska hålla tal på skolavslutingen, för han är ju inte kvinna ("diskrimineringsgrund" kön).

Man borde inte få sjunga på skolavslutningen, eftersom mitt barn är dövt och inte kan höra det ("diskrimineringsgrund" funktionsnedsättning)

Lokalen där vi har skolavslutningen är för trång, så far- och morföräldrar får inte plats ("diskrimineringsgrund" ålder)

Personligen skiter jag högaktningsfullt var skolavslutningen äger rum, vare sig det är i kyrkan, i en svettig gympasal, i en moské, synagoga, buddhistiskt tempel, på skolgården, på stranden, i aulan eller inuti en chartrad jumbojet. Jag tycker bara att hela "rättighetsdiskussionen" är befängd.

vigren2016-06-03 22:16
Antal inlägg: 1146

Markoolio, du utvecklade mina tankar på ett mycket bättre sätt än jag lyckades med själv..!

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-03 22:21
Antal inlägg: 37631

Pastorerna är inte med på avslutningar,iaf inte hos oss.men jag tycker skolavslutningen är till för alla barn och alla föräldrar tycker det är taskigt mot ateister och muslimer att avslutningen är i kyrkan.Nysvenskarna har rätt till en obunden avslutning

throwback - Ej medlem längre2016-06-03 23:26
Antal inlägg: 642

Ja varför? Eller vänta, är det kanske så att det är ganska få skolor som har sina avslutningar i kyrkan?
Med tre barn och sammanlagt 59, snart 60 avslutningar på meritlistan så har tre utspelat sig i kyrkan..

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-03 23:53

Men snälla ... jag skrev för tre inlägg sedan att jag är ateist och alltid har varit det, och att jag aldrig överhuvudtaget haft något emot en kyrka för det. Och ändå tycker du, ttittii, att det är taskigt mot ateister att avslutningen är i kyrkan. Och dessutom tillskriver du dig rätten att föra min (som ateist) talan!? Du varken har eller förtjänar rätten att tala för min sak, men mår du bättre av detta får du väl sitta på din kammare och tycka att jag hade en jobbig barndom som såsom icke-troende hade skolavslutningar i kyrkan.

Jag är 100 % säker på att ingen som mår dåligt av att gå in i en kyrka med våld av sina lärare tvingas in i en kyrka, det vore en rätt allvarlig lagöverträdelse enligt diskrimineringslagen. Det vet du också. Sluta med att göra problem av saker som inte är problem.

gurkan312016-06-04 00:20
Antal inlägg: 241

Vilket jäkla i-landsproblem... Finns det verkligen inget viktigare än detta i Sverige att debattera om så har vi verkligen inga problem

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-04 01:07
Antal inlägg: 129

Jupp.
Ett i-landsproblem.
Men då det påstås att man är hundra procent säker på att ingen mår dåligt av att gå in i en kyrka har man fel.
Jag finner det mycket obehagligt,

monkan562016-06-04 08:15
Antal inlägg: 910

Vi har avslutningen i kyrkan eftersom det är en stor lokal. Prästen hälsar välkommen och sedan är lokalen vår. Jag har under åren upplevt att de muslimska barnen har varit med i kyrkan, men at andra skolor har upplevt att Jehovas vittnens barn inte varit med. Frågan som alltid kommer upp varje år i olika medier är just flaggan, avslutningen, den blomstertid. Det är vi själva som skapar denna hysteri och spelar ett visst parti rätt i händerna, känner jag.

ttiittii - Ej medlem längre2016-06-04 08:31
Antal inlägg: 37631

Jag tycker fortfarande avslutningarna ska vara neutrala
Sverigedemokraterna vill ha skolavslutningar i kyrkan dom påstår att det är tradition.min morfar har aldrig varit på några avslutningar i kyrkan han är 95 år min mamma har inte heller haft avslutning i kyrkan hon är 71 år.
Är det inte så att det är en ganska ny tradition ?
Markoolio,jag har själv varit ateist och talar om min tidigare liv.så släpp Dina påhopp tack.
Som Kristen är skolavslutningarna i kyrkan lika illa som innan

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-04 08:52

MissCoco - Läs igen, jag skrev att ingen som mår dåligt av att gå in i kyrkan tvingas in i kyrkan. Jag skrev INTE att ingen mår dåligt av att gå in i kyrkan. Hitta inte på att jag skrivit saker som jag inte skrivit.

ttiittii - Att du varit ateist tidigare gör fortfarande inte att det är plågsamt för oss som fortfarande är ateister skulle lida av att gå in i en kyrka, så mina "påhopp" kvarstår när jag säger att du inte kan tillskriva dig rätten att tala för ateister i allmänhet. Du är inte på något sätt normerande eller representativ för ett kollektiv av ateister, lika lite som jag.

Vad sedan SD tycker är väl fullkomligt oväsentligt, tråden skapades väl för att betapet-användare skulle få säga sin åsikt om skolavslutning i kyrkan versus icke dito? Tror nog att du kan hitta en hel del dylika sympatier i KD också, något annat skulle förvåna mig.

Salka12016-06-04 10:48
Antal inlägg: 670

En gång hamnade jag i en skolavslutning i kyrkan. Jag trodde det berodde på platsbrist i skolan men sen dök prällen upp och började babbla om grönt gräs och blå himmel. Varför, undrar jag? Det är bra att skilja på skola och kyrka. Jag går gärna på skolavslutningen men inte till kyrkan.

Boel73 - Ej medlem längre2016-06-04 11:43
Antal inlägg: 1980

Vi har alltid haft Skolavslutning i Gymn sal,, alla år,, fr klass 1-6, där varje klass sjunger och spelar sin grej,,, !! Vi har valt det pga att alla ska få plats, föräldrar, syskon och far/mor föräldrar, det har fungerat väldigt bra!!!

Zaskia - Ej medlem längre2016-06-04 13:23
Antal inlägg: 576

Det är bra med skolavslutningar i kyrkan. Det är viktigt att bevara svenska traditioner. Flyktingar som kommer hit måste anpassa sig till våra vanor.

MissCoco - Ej medlem längre2016-06-04 13:35
Antal inlägg: 129

Om det är en "svensk tradition" har jag missat den helt.
Aldrig varit med om en avslutning i någon kyrka.
Och då är jag ändå född här och snart 60 år.
Så vad det har med flyktingar att göra förstår jag inte.
För det är inte "min vana" att kuta runt i kyrkor, även om jag är ursvensk.

Triss - Ej medlem längre2016-06-04 14:03
Antal inlägg: 417

Jag har också missat den traditionen trots att jag är svensk och gått på många skolavslutningar. Skolan har ingenting i kyrkan att göra mer än möjligen i undervisningssyfte.

kryddeluntan2016-06-04 14:48
Antal inlägg: 12360

Många skolor har inte så stora lokaler så att alla elever får plats. Det har kyrkan. Det finns ingen religiös tradition vid skolavslutningar. Dessutom är det upp till varje skola och rektor att bestämma.
Jag fattar inte heller vad detta har att göra med flyktingar.

temperance2016-06-04 18:46
Antal inlägg: 2314

Äh, crap där, Zaskia. De flesta är väl inte kristna och går sällan/aldrig i kyrkan - varför måste då skolavslutningar prompt förläggas dit? Inte för att jag har nåt emot det heller men "svensk tradition" är väl att ta i. Men klart man måste skylla på invandrare om man kan.

llloyden2016-06-04 19:45
Antal inlägg: 758

Det är väl en gammal kvarleva sen 1800-talet då skolorna kanske inte hade aulor, större salar etc. och skolan fortfarande var ganska nära förbunden med kyrkan.

markoolio5 - Ej medlem längre2016-06-04 20:00

"Men klart att man måste skylla på invandrare när man kan" är ungefär likställt med den andra ytterligheten "Stackars invandrare som tvingas in i kyrkan"

Båda lägren har i minn mening samma låga dignitet. Vissa gör det till en rasismfråga och andra gör det till en antirasismfråga. Var finns de tänkande människorna som ser bortom dessa billiga politiska poänger å endera sidan?

ÄR det verkligen ett problem att fira skolavslutning i kyrkan? Är det verkligen ett problem att INTE fira skolavslutning i kyrkan?

Jag har hört talas om folk som har riktiga problem istället. Har man med tunn marginal undsluppit att förlora livet i ett krig, är det helt irrelevant var man firar sin skolavslutning. Man är glad att man lever. Samma gäller nog om man "funnit Jesus" efter en lång tid av suicidtankar och -försök. Eller när man precis plötsligt mist en nära anhörig.

Dessa individer har ett namn och ett ansikte för mig som lärare. Dessa individer har varken synpunkter eller önskemål om var skolavslutningen ska avhandlas. Det spelar ingen roll för dem om de råkar vara kristna muslimer eller ateister. De är glada att de ens orkar uppbåda sina sista krafter och delta på en skolavslutning.

kryddeluntan2016-06-04 20:11
Antal inlägg: 12360

Jättebra inlägg markoolio5, jag själv jobbar också i skolan och det har aldrig varit ett större problem med skolavslutningarna. Vill man problematisera det så blir det ett problem

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?