Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade20
Mobilspel
Pågående20 600

Forumkategorier

Användare Inlägg  
helena2006-02-07 21:57
Antal inlägg: 214

nä de föstås pekkis, men ändå...... vill man ha en gris hemma får man väl stå ut med att den luktar gris :)
 
Pekkis2006-02-08 11:56
Antal inlägg: 1173

Det håller jag med om, helena.
Om jag inte ville ha bajspluttar över hela lägenheten, skulle jag inte skaffat kanin, till exempel.

Fast å andra sidan vet jag inte om grisar skall lukta så illa.
Folk kastrerar ju sina katter för att de inte skall skvätta, då kan man väl kastrera sin gris för att den inte skall lukta.
 
Domino12006-02-08 13:50
Antal inlägg: 68

Tror väl inte diskussionen handlar om huruvida man ska kastrera eller inte! Det är bedövningens vara eller icke vara som är på tapeten! Har själv katter som jag kastrerat hos veterinär... med sövning... kostade lite grann men jag själv har tagit hem dem, jag själv får ta hand om dem och de är MITT ansvar! Jag kan inte säga "nämen herre gud! Kostar det pengar att ha djur??" nä nä.. har man skaffat djur så är det ens egen skyldighet att se till att det djuret mår bra och får ett gott liv! Det är djurets RÄTTIGHET att jag som "ägare" till det djuret ser till att det inte får lida pga min snålhet eller slapphet!
 
Leoella2006-02-08 20:29
Antal inlägg: 201

Ja, det som vore mest intressant är ju att höra hur grisuppfödare och/eller ägare av tamgrisar resonerar. För om man köper en gris som sällskap; varför vill man INTE ge den bedövning vid kastration?
 
helena2006-02-08 21:34
Antal inlägg: 214

När det gäller kissar känns det mycket mer som en praktisk fråga..... eftersom de ofta är frigående och kan göra många kattungar om de inte är kastrerade.
Hur ofta får minigrisherrarna träffa minigrisdamer?
 
foxey2006-02-09 13:17
Antal inlägg: 152

grisar tål narkos väldigt dåligt, däremot går det bra att lokalbedöva. ifall ngn undrade.
 
Rakbladsvass - Ej medlem längre2006-02-09 16:18
Antal inlägg: 105

Det här är en bisarr tråd, av två anledningar:
1) Samtidigt som folk pläderar för att minigrisar (!?) ska få narkos vid kastrering, sitter fortfarande majoriteten av svenska befolkningen med övervikten av julgrisen kring midjan. Dubbelmoralen är så genomskinlig att tom Fox News skulle rodna av förlägenhet. Ska aldrig folks disneyfierade syn på djuren upphöra?
2) Samtidigt som man säger sig värna om de här små vandrande julskinkorna (för att parafrasera Bror Mu), skär man bort deras starkaste drift - pga lukten... (Sorry Bengan, men du luktar förjävligt - nu ryker kulorna. Men du får bedövning!)
 
Zuomi2006-02-09 18:08
Antal inlägg: 97

Rakbladsvass: Kan icke ha sagt det bättre själv :-)
 
Domino12006-02-09 19:20
Antal inlägg: 68

Min käre spann vatten... (rakbladsvass) jag pläderar hur mycket jag vill å jag skäms inte heller för jag har inte ätit kött på tio år... Alla levande varelser har rätt till ett drägligt liv. Och det KAN omöjligt vara jobbigt eller jättedyrt att bedöva grisar vid kastrering!! skaffar man ett djur så måste man ju vilja ta hand om det??
 
HerrMoroid2006-02-09 19:32
Antal inlägg: 20

Även vi som äter kött måste väl inse att man ska utsätta ett djur för minimalt lidande vad det gälla må. Att ta god hand om sina djur är väl en ren självklarhet?
Man behöver inte nödvändigtvis vara djurplågare för att man äter en viss sorts föda.
Snålhet och ren och skär egoism/elakhet måste vara det som kan få en människa att avlägsna ett djurs diverse kroppsdelar utan att först ge djuret bedövning.
Varför inte prova på sig själv?
 
Domino12006-02-09 19:44
Antal inlägg: 68

Håller med dig HerrMoroid!!
 
helena2006-02-09 21:36
Antal inlägg: 214

heja rakbladsvass :D
 
Domino12006-02-09 21:41
Antal inlägg: 68

Hur kan man försvara djurplågeri?
 
HerrMoroid2006-02-09 21:43
Antal inlägg: 20

Enkelt kära Domino1...Man är en djurplågare själv. Eller så saknar man helt enkelt hjärta. Var glad för att Du är annorlunda än sådana människor.

Mvh Gustav
 
Domino12006-02-09 21:45
Antal inlägg: 68

tack! Och jag är glad å stolt över att vara en människa med ett hjärta som klarar av att älska både djur å människor!!
 
HappyU2006-02-10 09:50
Antal inlägg: 6836

Nu är jag inte hemma i mingris-världen, men när det gäller "vanliga" grisar så går en kastrering av en galtkulting väldigt fort. Den svåra frågan är väl om man ska utsätta grisen för 2 stressmoment, spruta och kastrering.

Men som sagt, jag är inte insatt i mingris-världen.



 
Jennie2006-02-10 12:08
Antal inlägg: 3

links: jo det kanske skulle vara några fler hjärnceller till dig isf då.


Förstår inte hur människor har mage att komma & klaga såhär? Djur är lika mycket värda som människor. Om inte mer värda i vissa fall... Istället för att komma med dumma kommentarer så skit i att skriva?

Jag skrev iallafall på din lista!
 
Jennie2006-02-10 12:25
Antal inlägg: 3

Rakbladsvass; det finns faktiskt undantag. jag är emot all sorts djurplågeri samt uppfödare som endast föder upp för att slakta. & det kanske är därför jag slutade äta kött för många många år sedan.


& en sann djurvän som värnar om djurens hälsa & är starkt emot djurplågeri... denne äter inte kött. finns säkert många här som tycker annorlunda, men snälla förklara då denna dubbelmoral som ni uppenbarligen har.
 
Leoella2006-02-10 13:06
Antal inlägg: 201

Jennie>> jag ska försöka förklara. Jag har väl en annan grundsyn än du: jag anser nämligen att människor ÄR mer "värda" än djur. Däremot anser jag inte att vi därmed har rätt att onödigt plåga dem. Jag har häst och har haft katter. Jag gör mitt absolut bästa för att deras liv i min ägo ska vara så bra som möjligt. Men; det är bara att inse (något som många djurägare inte tycks vilja erkänna ens för sig själva): jag har dem för MIN skull i första hand. För; djuret har ju inte valt att leva hos mig från början eller ens valt att vara i fångenskap. Min häst tycker nog jag är rätt kul, hon kommer i hagen när jag kommer dit, hon verkar tycka det är okej att bli riden och tycks gilla när vi galopperar i skogen. MEN; någonstans så är det ju ändå så att jag utnyttjar det faktum att hon är van vid människor och vet inget annat än att jag är hennes ledare och därmed har rätten att bestämma när och om jag vill rida henne.

Jag äter kött (hade ett uppehåll på något år för 5 år sen pga slaktindustrin). Om jag orkade ta ställning tillräckligt så skulle jag nog se till att äta djur som jag vet hur de haft det när de levde. Trots mitt köttätande anser jag det viktigt att behandla djuren så bra som MÖJLIGT under deras levnad. Slakt ska också ske så fort och smärtfritt som det bara går. Däremot ser jag personligen inget moraliskt felaktigt I SIG i att äta kött.

I mina ögon är vegetarianer eller veganer som har husdjur faktiskt lika inkonsekventa som du anser köttätare vara. För; var drar man gränsen för vad som är "plågeri"?? Jag har en egen gräns. Men att tex ha hundar i koppel och bestämma över hunden var den ska gå och när - är det djurplågeri? Eller att rida hästar? Jag tycker ju inte det, men så äter jag kött också! ;)
 
Pekkis2006-02-10 13:30
Antal inlägg: 1173

Loella. Du pissar lite i din egen panna.
Du skriver att du hade ett kött-uppehåll för fem år sedan (wohoo, vad duktig du är...), sedan vidare att du skulle vara mer noga med varifrån köttet du äter kommer ifrån om du ORKADE. Jag antar av ditt inlägg, att du inte orkar, annars hade du stoltserat med det i stället för att skryta om ditt lilla uppehåll för fem år sedan.
Alltså struntar du i om djuren har det så bra som MÖJLIGT under din levnadstig... annars hade du agerat på något sätt.

Jag har inget problem med att vara husdjurs-mamma och vegetarian. Jag är övertygad om att ingen kanin som bor i lägenhet har det så bra som min har.
Om mina katter styr lägenheten.
Om inte jag, som älskar de små livet, hade dem. Vart skulle de vara då? SMulan skulle antagligen sitta i en smutsig bur hos en 10-åring som inte bryr sig om henne, och ena kattan min skulle bli inlåst på toaletten när hon gjorde ngt dumt (som hon blev innan hon kom tillmig).

Sluta tyck och gör något i stället för att rättfärdiga din lathet med att pika oss vegetarianer och djur-föräldrar.
Pronto.
Skall man vara köttätare, kan man väl stå för det, inte ursäkta sig.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?