Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade39
Mobilspel
Pågående20 661

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Domino12006-02-11 19:28
Antal inlägg: 68

Jag personligen engagerar mig i mäniskor OCH djur! VARFÖR ska jag strunta i att skriva på en lista om grisar pga att det finns svältande i Afrika?? Jag engagerar mig i DET oxå!!!!! Om man inte har förmågan att åtminstone känna NÅGOT när någon misshandlar ett djur vad är man då för människa? Jag skulle A L D R I G vända ryggen till om min granne blev misshandlad, lika lite som jag skulle göra det om grannen misshandlade sin hund!! VARFÖR måste man antingen älska djur ELLER människor? Jag älskar båda.

Jag, för övrig, bor på landet. Har en liten gård med Gutefår, tupp, höns, katter och hundar.Har aldrig bott i storstad och skulle aldrig vilja göra det heller.
Förstår inte heller varför somliga mår så otroligt illa av att vissa av oss är vegetarianer...? Är det månne ert eget samvete som gör sig hört...?
Jag har aldrig hört någon hata någon annan för att den äter kött...!! Och jag tycker verkligen inte att man ska se ner på någon annans övertygelse eller kamp (för i DETTA fallet) djurens välbefinnande.
För mig är det en oerhörd förolämpning när någon kallar mitt engagemang för modenyck!!
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-02-11 20:32
Antal inlägg: 921

Okej, jag erkänner - jag ville mest provocera lite. Jag är en ond människa, som en fästing ungefär. Jag kan inte låta bli att suga lite blod av vegitarianerna. Jag ska bli en bättre människa imorgon!
 
Domino12006-02-11 20:45
Antal inlägg: 68

Du duger gott som du är =) Alla mår vi bra av att få lite mothugg ibland...
 
kajix2006-02-11 21:28
Antal inlägg: 7767

jag tycker det är konstigt att skapa en namninsamling för de fåtal minigisar som finns när ett oändligt större antal slaktsvin genomgår samma behandling.
 
Domino12006-02-11 21:42
Antal inlägg: 68

Håller med dig fullständigt! Det borde finnas en till dem oxå!!
 
Beth2372006-02-11 23:28
Antal inlägg: 58

"...det är enbart människan som HAR och FORTSÄTTER att utrota djurarter. Att kalla en människe för svin, är en förolämpning.... mot svinen...!"
 
Plebej - Ej medlem längre2006-02-12 00:06
Antal inlägg: 7

minigris, mat ?
 
HumbleBug2006-02-12 00:55
Antal inlägg: 1836

Jag tycker att vi kan göra gemensam sak genom att skriva på en protestlista till FN och alla världens länder att de ska bekämpa all världens fattigdom och befria alla minigrisar.

Enbart USAs försvarsbudget skulle kunna skänka mat till världens alla fattiga människor. Samtidigt kan vi ju bygga ett eget litet land nånstans åt alla söta minigrisar, så att de kan leva i fred och må väl!

P - R - O - P - O - R - T - I - O - N - E - R ! ! !
 
HumbleBug2006-02-12 00:57
Antal inlägg: 1836

Med detta onlägg har det skrivits 69 poster i denna tråd som handlar om en protestlista för minigrisar ! ! !

Detta måste vara den mest konstiga och bisarra tråd jag läst . . .
 
stefanus - Ej medlem längre2006-02-12 01:14
Antal inlägg: 26

Är det inte det som är meningen med ett forum? Att man får ta upp även de, till synes, små sakerna i livet?
Måste allt handla om "politiskt rätta" saker för att tas upp?
Och med vilken rätt gör HumbleBug alla som skrivit här till åtlöje!
Passar det inte så för helskotta läs en annan tråd då!
Eller sätt upp en egen tråd med det ämne/ämnen som passar en så världsmedveten gnällspik!
 
HumbleBug2006-02-12 14:48
Antal inlägg: 1836

he he, visste att jag i alla fall kunde göra nån upprörd. Kul reaktion! Komik på hög nivå.

Visst, diskutera plättar, våfflor och pannkakor och för en sju helvetes aggitativ diskussion om vad som är godast. Alltid roar det någon.

Jag förstår bara inte hur människor kan bli ovänner för en sån liten skitsak som en protestlista för minigrisar. Men mitt intellekt kanske inte är tillräckligt utvecklat för sådana här STOOORA världsfrågor! Om jag var tillräckligt empatisk kanske jag också skulle bli upprörd över hur man behandlar dessa djur . . . eller så kanske jag inte bryr mig för att jag helt enkelt avskyr grisar.
 
HerrMoroid2006-02-12 17:41
Antal inlägg: 20

Kommentar till Humblebugs inlägg:
Kanhända har jag fel men jag kan omöjligt uppfatta något skrivet här som att någon blivit "ovänner".
En sak jag är alldeles säker på är att efter nära 75 år på denna jord så känner jag igen en elak och obehaglig människa när jag möter denne...person till person eller i skrift. Bara människor som vill förstöra för andra, göra andra ledsna, uppför sig på det sätt som syns ovan hos Humblebug.
Mycket sorgligt eftersom ingen här har förtjänat det.
Om man inget vettigt/vänligt har att säga kanske det kan vara bättre för alla om man var tyst. Att visa sina medmänniskor lite respekt kostar inget och visar att vi är ansvarsfulla vuxna människor.

Hälsningar från Gustav
 
Beth2372006-02-12 19:31
Antal inlägg: 58

Jaaaa HumbleBug... kan nog vara därför.... och det är nog inte så att det är ditt intellekt det är fel på. Tror nog istället att du inte riktigt vet hur du ska HANTERA all denna intelligens du besitter.... det märks jätte-tydligt på dina inlägg...
 
Beth2372006-02-12 19:36
Antal inlägg: 58

...och vad gäller empati.... tyvärr är det något som man har I sig... det är rätt så svårt att tvinga fram det. Men du ... lär dig 1) hantera ditt intellekt... 2) slå upp ordet empati i SAOL...3) Lär dig innebörden av det så du åtminstone kan fejka!! =)
 
Grismamman - Ej medlem längre2006-02-13 06:29
Antal inlägg: 16

Tack för alla påskrifter och inlägg!

Det finns många åsikter, men det är ju tjusningen med ett forum. Min åsikt är i alla fall den att oavsett nivå på grymhet, så ska ingen (människa eller djur) behöva genomlida något ingrepp utan bedövning, helst narkos.

Hälsningar
Grismamman Anna
 
Suds McDuff2006-02-13 10:12
Antal inlägg: 1308

Fy fan vilken rolig tråd det här är. Bråka lite mer
 
helena2006-02-13 20:02
Antal inlägg: 214

Jag har svårt att se minigrisar i ögonen nuförtiden :(

video.google.com/vid...=s tockholm
 
joelxy792006-02-14 06:06
Antal inlägg: 277

Djur luktar
 
Beth2372006-02-14 14:10
Antal inlägg: 58

ja... det gör de... de luktar gott!!! =)
 
Grismamman - Ej medlem längre2006-02-15 12:17
Antal inlägg: 16

För allas information:
Här följer ett utdrag ur boken "Djurens beteende". Läs och bedöm själv, hur tror Du att det känns?

"Men den som lyft upp en gris kan intyga att de ofta skriker bara man tar i dem. Det är förmodligen grunden till att människor ändå kan påstå att det inte gör ont när kultingen kastreras - de verkar ju skrika lika mycket före ingreppet.

Några forskare bestämde sig för att kontrollera om detta verkligen stämmer. De frågade sig varför grisen skriker överhuvudtaget och svaret är ganska självklart: Den ropar på hjälp från suggan. En skrikande griskulting i naturen drar genast till sig den ilsket grymtande mamman, beredd att försvara ungen med tryne och tänder. Men samtidigt kan man utgå från att grisens skrik följer lagarna om ärliga signaler och att konflikten mellan mor och avkomma gör sig gällande. Kultingar vill alltid ha mer hjälp och stöd än mamman är beredd att ge och skriket kan därför vara ett försök att locka till sig suggan för egen vinning. Som du minns har evolutionen byggt in en *ärlighetsindikator" i signaler: Ju mer kostsamma signalerna är, desto större chans att de är ärliga.

Forskarna spelade in kultingarnas skrik från olika delar av kastreringsproceduren. Med hjälp av särskilda analysprogram kunde man på datorn undersöka hur stor energi grisen lägger ner på olika skrik. Det visade sig att populäruppfattningen var fel: Kultingarna skriker inte lika mycket oavsett vad man gör med dem. När grisen lyfts upp och placeras i hållaren börjar den normalt skrika, men lätet är ganska lågintensivt och kräver inte så mycket energi. När skalpellen börjar skära ökar intensiteten markant. Riktigt intensivt blir skriket när testikeln dras ut och sädesledare kapas och grisen använder nu all energi den har. När kastreringen är klar sjunker intensiteten igen. Genom att använda kunskaperna om ärliga signaler kan vi alltså dra en entydig slutsats: Kastreringen är en mycket smärtsam procedur för grisen. Det här har lett till att man i England nästan helt upphört att kastrera grisar och istället slaktar dem tidigare, innan de utvecklar galtsmak."
Hälsningar Grismamman
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?