Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 38 |
Mobilspel
Pågående | 19 589 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
lolololololo | 2016-09-10 17:34 | |
![]() | Hur gör man? Jag är en trägen betapetspelare sedan flera år. Min rate har som mest ökat till 1900 +. Därefter dalar det sakta men säkert och nu är jag nere på 1400 +. Detta mönster har upprepat sig under olika nick. Ibland har jag bara spelat med spelare med samma rate som jag själv eller högre och ibland har jag spelat med kreti och pleti. Min fråga: Hur bär man sig åt för att kliva över 2000-strecket? | |
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2016-09-10 17:53 | |
![]() | Det undrar jag med. Jag ligger mellan 1200 och 1600, sen tar det stopp och jag forlorar tills jag ligger på 1200 igen. Spelar också med olika spelare. Men kanske beror det på slumpad bräde som jag föredrar och då kan man både vinna och förlora många ratingpoäng. | |
HPIK | 2016-09-10 18:53 | |
![]() | Min känsla är att det lönar sig (svagt) att spela med spelare med högre rating, handicapsystemet är bra men inte perfekt. Även en spelare med mycket låg rating kan få till en poänggivande rull. Men framför allt bör man se upp med dem som seglar under falsk flagg, som dyker upp som "nybörjare" med 1000 i rating men de facto är garvade spelare som borde ha ca 3000. Spelar man med dem kan ens egna poäng snabbt blåsa iväg. Egentligen borde det vara ett eget spelrum för dem med t ex högst 100 spelade partier. | |
vigren | 2016-09-10 20:58 | |
![]() | Ja det är ett fenomen det där ... Lyckas ta mig upp några hundra då och då men sen dalar det snabbt igen ... Och jag spelar med andra med varierad rating. Senaste veckorna har jag förlorat varenda match! Tycker dock att det är roligast med slumpat bräde och då kan man ju lätt gå på pumpen när motspelaren har rätt bokstäver och bra lägen! | |
kryddeluntan | 2016-09-10 21:38 | |
![]() | Samma sak här, ligger mellan 1200 till lite drygt 1600. Hur hittar man dem med högre rating? | |
formulär1A | 2016-09-11 05:41 | |
![]() | Spelar du HÄR så är det ju bara att se i listan...ställa in på "rating" till exempel. Det går ju också att när man skapar spel välja att bara bjuda in sådana. | |
toonfisken | 2016-09-11 10:37 | |
![]() | Jag spelar oftast med spelare med liknande rating , men finns det ingen så blir det vem som helst . Rankingen åker upp och ner ca 300 .. Kommer inte högre . | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2016-09-11 13:16 | |
![]() | Jag snubblade på målsnöret med 1951 aldrig varit nära sen dess | |
Nassin | 2016-09-11 15:17 | |
![]() | Känns skönt att veta att man inte är ensam om dessa funderingar. Det är som förgjort att komma över tvåtusen utan att åka ner direkt igen. | |
MiaFredrika | 2016-09-11 15:39 | |
![]() | Min erfarenhet är att jag gärna spelar med spelare som ligger runt samma rating som jag själv, eller kanske upp emot 3-400 högre. Ibland kan jag spela med nån som har mycket mer än jag själv, och det är helt okej, eftersom om man förlorar så får man mycket plus i ratingen, men om man förlorar så förlorar man inte så jättemycket. | |
MiaFredrika | 2016-09-11 16:05 | |
![]() | Ha ha...kan inte koncentrera mig på två saker samtidigt...skulle ju skriva att om man VINNER så får man mycket plus i ratingen, men om man förlorar så förlorar man inte så mycket. | |
SirNose | 2016-09-11 16:25 | |
![]() | En anledning till att jag har fortsatt att spela detta spel genom åren är att det finns så många aspekter av sitt spel som man kan förbättra. Det är liksom inte bara ordkunskapen som räknas. Här är några tips som kanske kan vara till nytta: 1. Bli bra på att spela snabbt och spela paniktempo. Tänka kan man göra då motståndarens tid tickar. Försätter man sin motståndare i tidspress riskerar han/hon göra misstag och/eller få minus för att ha passerat tidsgränsen. Då kan också vinstmarginalen bli större och man får en extra skjuts i ratingen. 2. Gå inte alltid för det mest poänggirande draget du kan hitta utan se framför allt till att ha en balanserad och bra hand i alla lägen. Spelar man slumpad plan så vill man ju ha något vettigt att lägga när motståndaren öppnar upp för ett bra läge, dessutom ökar ju också chansen att få en rullningshand. 3. Slösa inte bort blanka brickor på halvdana drag, jag försöker att enbart använda dem till rullningar och drag som ger ca 50-60 poäng eller mer. 4. Lägg långa ord. Om du får ut mer brickor än din motståndare får du ju också dra fler från påsen, därmed ökar chansen att få de blanka brickorna eller högpoängsbokstäver som X, Y och J. Detta ska såklart inte göras dumdristigt så att man bjuder sin motståndare på billiga lägen. 5. Sannolikhetslära. Om man har koll på hur många brickor det finns av varje bokstav och hur många som redan har använts på brädet kan man göra skapliga bedömningar av hur stor risk det är att öppna upp i ett visst läge. Får för mig att många överskattar riskerna med att öppna upp och fastnar därmed i ett defensivt och riskminimerande spelsätt. 6. Om du har en bra hand med en blank bricka så har du ju rullningen inom räckhåll. Se då till att skapa ett ställe att haka på den, en rullning är ju meningslös om du inte får ut den. | |
lolololololo | 2016-09-11 19:23 | |
![]() | Du borde ju veta vad du talar om, SirNose! :) Tack för tipsen! | |