Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade75
Mobilspel
Pågående22 423

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mouche - Administratör2018-04-18 14:38
Antal inlägg: 24193

Det skulle för övrigt se LITE konstigt ut med representation där 45-50 gäster/klienter får dela på två tallrikar.
Hehehehe...tanken gör mig glad! =)
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-04-19 19:38
Antal inlägg: 1825

Har levt sparsamt i många, många år. Det har lett till att jag nu kan unna mig vad jag vill, eftersom jag inte har anspråk på att köra Porsche eller ha en sommarlägenhet på Rivieran. Och så har min inkomst accelererat rätt bra de senaste fem åren. Är jag sugen på oxfilé köper jag det utan betänkligheter, men väljer den frysta billigare sorten. Ser jag en jacka jag vill ha och vet att jag kommer att använda köper jag den (fast jag tittar fortfarande på jackor i 500-kronorsklassen och inte märkeskläder).

Ska jag nu slopa min vardagslyx är det poänglöst att ha skaffat sig bättre ekonomiska förutsättningar, på kontot gör pengarna ingen nytta utöver nödbuffert, och bortskänkta vore de många tillryggalagda och framtida års hårt arbete förgäves. Då kunde jag gå ner på halvtid och bli sparsam igen men med mycket mer fritid att njuta av.

Det finns något klassiskt citat som jag varken kommer ihåg ordagrant eller upphovskvinna till (men minns att det var en kvinna):

Pengar är inte vägen till lycka, men jag gråter hellre i min egen Jaguar än på en kommunal buss.

Jag har haft ca 35 "konsumtionsfria" år för att jag sett mig mer eller mindre nödgad därtill. Nu, snart 38, har jag haft råd med mer, och det är min befrielse. Därmed inte sagt att jag slit-och-släng-konsumerar , för allt jag köper använder jag, men nog är en lövblåsare behändigare än en lövkratta ... fast valde förstås sladdmodellen för 400 kr istället för bensinmodellen som kostade 2000.
 
Mormodern492018-04-19 20:37
Antal inlägg: 8333

Du valde väl en kombinerad lövblåsare ock lövdammsugare Markoolio . Vi använder mest uppsugaren det är toppen
 
yora - Ej medlem längre2018-04-19 22:48
Antal inlägg: 251

Haha, jag är så lat så jag låter maskarna jobba med löven under snön på vintern... :)
Jag känner mig inte "fin" för att jag försöker undvika onödig konsumtion. För jag konsumerar ändå en massa onödigt, det går inte att undvika. Och jag har faktiskt 40 tallrikar och kan utan vidare duka upp till en fest med massor av folk (och gör det också då och då). När jag köpte mitt hus var det fullt av grejer, och jag kunde bara vinka farväl av min sambo utan att behöva dividera om vem som skulle ha vad, allt jag behövde fanns redan i huset! Idag behövde jag en vattenkanna och jag letade lite i uthusen och visst fanns det! Jag visste det inte ens och har ändå bott här i fem år nu!!
Men jag gråter helst i skogen faktiskt.
 
yora - Ej medlem längre2018-04-19 22:51
Antal inlägg: 251

Men ska man bara acceptera att valet för vissa barn står mellan barnarbete eller prostitution?
Vem har lurat in dem i den fällan om inte vi som lever gott på deras fattigdom?
 
Mouche - Administratör2018-04-20 12:56
Antal inlägg: 24193

Yora: Problemet med barn som utnyttjas av samvetslösa idioter går inte att lösa på en frukostrast och tills dess så är det, i mina ögon som sagt, ändå att föredra att barnet arbetar istället för att användas inom den ännu vidrigare porrindustrin.
Om vi som "lever gott på deras fattigdom" slutar att gynna de som saluför de produkter barnen används som arbetskraft inom...vad händer då tror du?
Jo, familjer kommer att svälta och vi talar inte om några få familjer utan om tiotusentals.
Man måste jobba från land till land med att upplysa, stärka, gärna finna lösningar på lättare arbeten med kortare arbetstider, vettiga betalningar etc.
Vi måste aktivt verka för att få de vuxna som håller på med dessa avskyvärda handlingar att förstå att NEJ, detta kommer inte att accepteras längre!
Även I-länders företag som köper varor som tillverkats av barn, eller av vuxna med totalt oacceptabla löner och arbetstider, ja även de företagen bör på ett kännbart sätt bli varse om sitt ansvar för människor även i fattiga länder.
Rikedomar är till för att delas med de som har det sämre och den principen anser jag vara den absolut bästa lösningen på så gott som alla världens stora problem.

Mouche

PS...som synes så brinner jag verkligen för just detta så jag blev lite långrandig. =)

 
nitrometan2018-04-20 13:52
Antal inlägg: 3740

Att sluta konsumera slår mot allt o alla. Den globala marknadsekonomin bygger på konsumtion. Utan konsumtionen tror jag att allt stannar av och att vi får problem vi inte kunnat tänka oss.
 
Mormodern492018-04-20 15:11
Antal inlägg: 8333

Ja, det får ju hjulen att rulla otroligt viktigt ! Nitrometan
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-04-20 19:02
Antal inlägg: 37631

Har goda vänner jag stöttar som öppnat barnbarnshen på 3 olika ställen som lär barnen allt om värdegrund.slutar vi konsumera saker utifrån så blir barnen arbetslösa vilket skulle vara katastrof.
 
VildaVittra2018-04-20 22:35
Antal inlägg: 386

Jag blir faktisk fascinerad av folk som verkligen gått på att man måste köpa mycket och billigt för att marknaden ska hålla igång. Inte en tanke på att betala mer per produkt så producenten kan leva ett drägligt liv, skicka sina barn till skolan och inte förgifta vår planet, eller en tanke på att tjänster också inbringar pengar.

Tänk så här. Du köper 10 toppar för 100 kr, eller du går och får massage 2 ggr i månaden. Jag vet vad jag skulle välja.

Och nej Titti, jag stödjer tillskillnad från dig inte barnslaveri, vare sig det har med miljön att göra eller ej, jag hjälper dom istället. När var du senast och jobbade på plats?
 
nitrometan2018-04-21 01:56
Antal inlägg: 3740

Jag konsumerar inte för att hålla marknaden igång. Jag konsumerar det jag behöver. Om jag låter bli att köpa 10 toppar för 100 :- så lägger jag dom inte på massage i stället. Varför "köpa tjänster " jag inte gjort tidigare som jag får intrycket av att du menar att man ska göra.
 
Zergling2018-04-21 07:54
Antal inlägg: 997

Jag köper det jag vill ha och det är aldrig billighetsgrejer. Inte billiga kläder, billiga prylar eller billig mat. Man bör betala vad saker verkligen kostar, ingen annan ska behöva göra det.
 
Glenn Skifs2018-04-21 08:35
Antal inlägg: 932

Jag masserar gratis. Tycker nämligen att alla har rätt till en mjuk och välmående kropp. Det får inte bli en klassfråga.
 
Mouche - Administratör2018-04-21 16:43
Antal inlägg: 24193

VildaVittra: Och vad gör dig så mycket bättre än "de som gått på" de saker DU anser att de inte borde gå på?

Jag personligen köper med kvalité och betalar mer än gärna det extra det kostar men ser du....inte alla har förmånen att kunna göra så och det måste och vill jag respektera.
Vissa människor har helt enkelt inte de pengar som krävs för att alltid göra det "rätta och rediga"!
Det är så jädrans lätt att bravera om sig själv och hur rätt man är i sina göranden och låtanden.

Varför häver man ur sig oerhört förolämpande saker om folk man inte är bekant med?
Då till exempel den dam här ovan som utan prut påstås stödja barnslaveri...känner man då alltså henne personligen?
I så fall borde man också veta att just den damen har ett eget litet "fotbollslag" ifråga om barn och har mig veterligen uppfostrat barnen på ett bra sätt.

Om jag skulle behöva 10 toppar så skulle jag definitivt också köpa dem.
Massage får jag ett par ggr i veckan så det betalar jag också för.

Jag håller med nitrometan om att det verkar smålöjligt att folk med små inkomster ska lägga resurser på att köpa en massa tjänster, typ larvigt överklasstjafs, när de kanske har ett gäng barn hemma som behöver mat och kläder.
Inte bara barn/familjer i U-länder har det svårt...även här i Sverige, i Europa, finns det otaliga familjer som kämpar dagligen för att få det att gå ihop.

Frågan ställdes här ovan om "när personen senast var och jobbade på plats?"

Jag frågar:

Vilken plats?
Det finns tusentals olika platser världen över där befolkningen behöver hjälp så varför inte börja med att frågeställaren berättar om den plats hon/han "jobbar" på för att ge andra lite inspiration.

Här på Internet är det alldeles för lätt att klanka ner på andra.

Mouche
 
Bitte - Administratör2018-04-21 17:01
Antal inlägg: 23909

Jag har läst tråden några gånger och funderat , Jag la nyss in ett golv som jag tog av vänner som bytte , jag har köpt möbler begagnade och då mest för att det har passat mina behov just då samma sak med Retrokläder gillar sådant . Samtidigt så köper jag det jag vill ha då det gäller kläder ,skor och framför allt mat. Jag anser att alla är fria att göra sina val och inget är bättre eller sämre !! Jag ställer mig bakom om att hellre barnarbete och barnprostitution .

Tittar ut och ser den massa/pappersfabrik som finns i vårt lilla samhälle , hur många skulle inte bli direkt och indirekt arbetslösa om alla slutar använda papper.

Bitte
 
Bitte - Administratör2018-04-22 16:22
Antal inlägg: 23909

Tagit bort ett tramsigt inlägg


Bitte
 
yora - Ej medlem längre2018-04-22 21:56
Antal inlägg: 251

Jag tycker Zergling har en stor poäng angående att köpa billigt. Det är alltid någon som få betala. Det är bra att köpa sådant som håller länge och där de som har tillverkat den får vettigt betalt.
Och visst har mouche rätt i att det är en långtidsprocess att hjälpa barn som utnyttjas. Handlar mest om utbildning tror jag. Och om att deras föräldrar inte ska hållas i fattigdom.
När det gäller att vi måste konsumera för att hålla hjulen rullande så tror jag nog att vi har kommit till vägs ände med den strategin. Den har skenat iväg för oss och kommer att kväva oss allihop. Jag tror det är dags att tänka om och hitta en annan strategi. Som handlar mer om att skapa en värld för människorna och inte för de rikaste storföretagen....
 
susila2018-04-23 09:56
Antal inlägg: 459

Jag hade älskat att kunna köpa dyra kvalitetsgrejor t ex Fjällräven. Men det finns inte på kartan ens. Och de som har råd att köpa kvalitet springer definitivt inte på HM och köper kläder som är sopor redan på hängaren. Vildavittra, du tycks ha fastnat i schablontänket att alla svenskar har massor med pengar över till massage och annat "överklasstjafs" (som Mouche så träffsäkert benämner den sortens konsumtion.) Men det är en fördom grundad på en rejäl dos okunskap, toppad med inte så lite självbelåtenhet och, även om det kan låta hårt, brist på inlevelseförmåga. Den bristande inlevelseförmågan blir extra tydlig när du skriver om att köpa en get till folk i utvecklingsländer.

(Nej jag röker inte, dricker inte, har ingen bil, reser inte, byter inte kök, så jag behöver inga pekpinnar om att dra ned på onödig konsumtion för att ha råd med kvalitet.)
 
Zergling2018-04-23 10:01
Antal inlägg: 997

Jag ser ofta (gäller förstås inte alla som man inte kan uttala sig om) människor som köper billiga saker, köpa mycket av dem och ofta. Dessa produkter är dessutom ofta av mycket sämre kvalitet. Då blir det inte billigt även om man tror det när man köper det.
 
VildaVittra2018-04-23 11:07
Antal inlägg: 386

Susila, tack men jag är utförsäkrad, ändå shoppar jag inte bulk, och tack men min inlevelseförmåga är det inget fel på, inte heller min förmåga att förstå skillnaden på bokstavligt och bildligt. Köp en get handlar om hjälp till självhjälp, de i utvecklingsländerna är precis som oss och istället för att hela tiden ge allmosor, vilket gör dom beroende av oss, så ger man något som framöver kan ge en inkomst. Förövrigt har jag bott och arbetat i ett av världens fattigaste länder, de har inte någon skarp gräns mellan landsbygd och stad som vi har. Det klättrade getter i träden mitt i stan.

Så vad kan vi dra för slutsats om din förmåga till att analysera en person via text på nätet? Att även du ska lära dig skillnaden på bokstavligt och bildligt?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?