Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
47
Inloggade96
Mobilspel
Pågående22 423

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nitrometan2018-04-23 11:18
Antal inlägg: 3740

Då sitter du på kapital.. Eftersom du köper tjänster som massage 2 ggr/månad o går till frissan. Kanske mer än så?
 
VildaVittra2018-04-23 11:18
Antal inlägg: 386

Nitrometan, du måste inte köpa tjänster, det var bara ett exempel på hur man kan hålla igång ekonomin utan att handla från Wish eller Alibaba (eller vad dom nu heter). Stoppa in vad du gillar där istället utan att köpa prylar du inte behöver.
 
VildaVittra2018-04-23 11:22
Antal inlägg: 386

Nej Nitrometan, man får inte ha kapital som utförsäkrad. Jag är däremot vansinnigt bra på att koka soppa på en spik och kan vända på mina kronor. Exempelvis så kan jag spinna och jag får ullen gratis (mycket av den svenska ullen eldas upp eftersom handeln fått för sig att konsumenterna bara vill ha alpacka och merino numera).
 
VildaVittra2018-04-23 11:25
Antal inlägg: 386

Mouche. Vart har jag skrivit att det att jag inte gått på det gör mig bättre på något sätt?
 
susila2018-04-23 11:30
Antal inlägg: 459

Som nitro säger. Om du är utförsäkrad och lever på försörjningsstöd finns det inte en möjlighet att du har råd att betala för massage och frissa som massören och frissan betalar skatter o avgifter på.

För övrigt minns jag det där om Gambia som föregångsland alldeles utmärkt väl. Men det är inte gambianer som syr kläder åt HM. Jag tror inte att sydostasiatiska sweatshopsarbetare ser en get som ett livskraftigt alternativ. Jag kan dock ha absolut ha fel, det kan vara getbrist som har skapat det globala konsumtionssamhället.
 
VildaVittra2018-04-23 12:33
Antal inlägg: 386

Susila. Hahahahaha. Snälla du, jag skrev att Gambia är ett föregångsland när det gäller vissa saker, som exempelvis att de tar in flyktingar samt att funktionshindrade inte göms undan. Jag är inte rasist och tycker således inte att ett land antingen måste bestå av västerlänningar alternativt vara perfekt för att man ska kunna lära sig något av dom.
Eller tycker du att Sverige är perfekt eller att vi inte har något som andra länder kan ära sig av oss?
Och det är inte bara inom klädtillverkningen vi utnyttjar folk, Gambia (även om jag inte är enkelspårig och bara kan fokusera på ett land åt gången, utan jag tittar globalt i frågan) producerar exempelvis palmolja och jordnötter.

Sedan behöver du som sagt förstå meningen med bokstavligt och bildligt, men ja, svält är ett stort problem globalt, specifikt proteinbrist. Har man brister så är det lättare att bli sjuk, blir man sjuk orkar man inte arbeta. Googla gärna på exempelvis kwashiorkor om du inte tror mig.

Och du vet som sagt inget om mig. Istället för att försöka hitta fel på mig, varför lägger du inte tiden på att titta på dig själv och vilket ekologiskt och klimatmässigt fotavtryck ditt liv medför?
 
nitrometan2018-04-23 13:13
Antal inlägg: 3740

Skulle vara intressant att diskutera med dig irl...
 
yora - Ej medlem längre2018-04-23 23:43
Antal inlägg: 251

Det är möjligt att det går att "bygga sig ur krisen". Om man bygger av lera och trä....

Jag menar att om man har en strategi för vad som är hållbart så är det inte säkert att det är nödvändigt att backa. Vi kan fortsätta framåt, om vi gör det på rätt sätt. Eller egentligen är det väl dit vi måste, allt annat är omöjligt.
Men i väntan på det försöker jag att delta så lite som möjligt i den accelererande galenskapen.
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-05-28 10:16
Antal inlägg: 37631

Vilda.jag jobbar inte på plats det är omöjligt för mig.stöder dom ekonomiskt.

Jag hämtar mat med kort datum på en affär för 12000:- veckan och delar ut till behövande.jag gör det inte för miljön utan för människor.
Jag hämtar säckiga med skor som folk lämnar tillbaka för en nit eller något ramlat av gör inte heller det för miljön utanför människor.jag kokar soppa 1 gång i veckan till människor 60portioner inte heller det för miljön.
Jag tjänar människor jag gör det gratis.
Sorterar mina sopor lämnar in det jag inte behöver till loppis.
Kör en stor Diesel bil och en Volvo och en Toyota.
Och skräpar inte ner.
Tar aldrig bort brickan när jag köper snabbmat.
Skannar inte mina varor i affären.
Jag bryr mig om människor och vill förändra.
Jag gör mycket för miljön på köpet.
Men ärlig så bryr jag mig inte om miljön det får andra göra.
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-05-31 22:11
Antal inlägg: 1825

Hm, hämtar du mat med kort datum för 12000:-/vecka lägger du i snitt alltså 52000 kr/månad skattade pengar på välgörenhet (i reda pengar, utöver tid och arbete).

I min värld har en person som utöver sitt eget leverne dessutom lyckas finansiera så mycket välgörenhet inte tid att ägna sig åt all den välgörenhet du beskriver då sådana inkomster endast kan genereras om man råkar vara en bolagstopp eller maffiaboss. Du är ingetdera, är jag rätt säker på. Jag tror inte på det du skriver.

Eftersom du inte skräpar ner och samtidigt inte tar bort brickan när du köper snabbmat rekommenderar jag att du sommartid inte sätter dig utomhus på Donken, för då kan du vara helt säker på att antingen vinden, kajorna eller måsarna ser till så att ditt bidrag till nedskräpningen blir högst påtagligt.
 
nitrometan2018-05-31 22:26
Antal inlägg: 3740

Enormt välformulerat
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-06-01 00:30
Antal inlägg: 37631

Markoolio Du behöver inte tro mig.Men jag vill att Du förklarar varför ?
Det är så välformulerat att det slår knut på sig.
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-06-01 00:50
Antal inlägg: 37631

Nä inte 52000 utan 32000 kostar det
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-06-01 05:58
Antal inlägg: 1825

12000 kr x 52 veckor / 12 månader = 52000 kr/mån. Inget annat.

Förklara varför? Det gjorde jag ju, men jag kan förenkla det om du vill: har du en så pass hög inkomst att du kan lägga 624000 kronor om året (utöver vad du nu förbrukar för dina egna levnadsomkostnader) på välgörenhet? Och vilket brutalt överbetalt jobb tillåter dig då att dessutom kunna avsätta så pass mycket tid till ideellt arbete, för att inte tala om att skriva långt över trettiotusen inlägg på Betapets forum?

Jag tror inte på dig därför att det inte finns ett uns av rimlighet i det du påstår. Och ditt räkneexempel ”Nä inte 52000 utan 32000 kostar det” gör det hela ännu mer absurt.
 
vigren2018-06-01 10:24
Antal inlägg: 1146

Oooops, där var det en enkel ekvation som inte riktigt gick ihop ...

Och jag menar inte din markoolio! Hoppas och tror att du lär ut sannolikhetstänket till dina elever! Det behövs mer sådant ...
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-06-01 11:51
Antal inlägg: 37631

Jag hämtar mat gratis från en affär och delar ut den.det kostar bara bränsle med bilen.maten jag får och delar ut har ett värde av 12000 förstår Du nu ?
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-06-01 12:08
Antal inlägg: 37631

Affären skänker mig maten .Jag har aldrig skrivit att jag köper maten Det är Du som läser fel.
I denna vecka har jag gett bort 2 barnvagnar i mobiltelefon och mat för 12000 :- och allt har jag fått.
Det är bra för miljön.men jag gör det för människor miljögrejen blir på köpet

kokat soppa till behövande 46 personer åt soppa.

Diesel som går åt / Per år kostar ca 32000:- den betalar min x make.
Soppan kostar ca 2500:-per månad förr betalade jag den själv.Nu får kyrkan bidrag från någonstans som jag inte vet.
Administrativa saker är drygt och intresserar mig inte.
1 dag i veckan samlar jag ihop folk och åker på ett möte i hopp om att människor ska få ett frö sått om ett bättre liv.

Sen om ni tror att det inte är sant tycker jag är konstigt.
Men Det är mycket bra miljöval som sker i mitt sätt att leva även om miljön inte kommer först.
Och svaret är Nej jag kommer inte att förändra någonting i mitt liv för miljöns skull.


 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-06-01 12:11
Antal inlägg: 1825

Du skrev att du hjälper dem ekonomiskt. Sedan hur mycket maten kostar. Ska jag då anta att ditt sätt att hjälpa ekonomiskt är att låta någon annan betala? För annars läser jag fel?
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-06-01 12:13
Antal inlägg: 1825

Och att du menar diesel per ÅR istället för mat per MÅNAD (för det var den siffran du ”korrigerade” mig på). Vem är det som läser fel då?
 
markoolio5 - Ej medlem längre2018-06-01 12:16
Antal inlägg: 1825

Sammanfattning:

Butiken betalar maten +
Ditt ex betalar dieseln +
Kyrkan betalar nåt annat =
DU HJÄLPER EKONOMISKT

Tycker snarare att det låter som att det är du som blir hjälpt.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?