Spelrum
Giraffen24
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade48
Mobilspel
Pågående21 844

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rullgardina - Ej medlem längre2005-10-23 19:47
Antal inlägg: 162

Man kanske kan starta en "humanistisk" spelversion där man inte får några poäng alls och ingen vinner och ingen förlorar. Efter matchen kan man ge sin motspelare en varm och urmysig kram :)
 
Jättepräktig - Ej medlem längre2005-10-23 20:10
Antal inlägg: 65

Ifall man får tafsa lite när man ger kramen är jag helt klart på...
 
OND DVÄRG - Ej medlem längre2005-10-23 22:48
Antal inlägg: 33

Nej, att inte uppskatta fegspel innebär inte att man inte gillar att spela Betapet. Det är ju precis tvärtom.
Konstig slutledning, och givetvis felaktig. För att fortsätta med fotbollsliknelsen vore det som att påstå: Du gillar inte defensiv fotboll, alltså tycker du inte om fotboll överhuvudtaget.
Nå, det känns som det börjar bli ett cirkelresonemang. Jag kan bara konstatera att det händer att jag undviker motståndare som jag på förhand vet låser brädet. Sen är det upp till var och en att bedöma om det är på grund av taktisk slughet, eller i brist på verklig spelförmåga.
 
Måns_E2005-10-24 02:12
Antal inlägg: 11969

Att spela scrabble utan att spela taktiskt är som ett fotbollslag utan backar. Visst kan man spela så, men man vinner inte lika många matcher om man inte kan täppa till. Att ge bort gratislägen i en jämn match är rent ut sagt korkat.

Men ni som fördömmer taktiskt spel, öppnar ni upp för dubbel 3 x ord för låt oss säga 10-12p eftersom ni fick ut mest brickor i det draget? Jag tvivlar på att någon som inte är nybörjare spelar så, jag har i a f inte stött på det.
 
Jättepräktig - Ej medlem längre2005-10-24 06:04
Antal inlägg: 65

Fördömmer taktiskt spel? Var får du det ifrån? Det finns ett mellanting mellan antingen och eller, jag lovar. Det handlar om inställning till spelet, inte en enskild situation.
 
OND DVÄRG - Ej medlem längre2005-10-24 06:31
Antal inlägg: 33

Ingen fördömer taktiskt spel, och ingen har pratat om att ge bort lägen.
Grundfrågan var: finns det fegspel i scrabble? Min, och uppenbarligen även Jättepräktigs åsikt är att det finns fegspel.
Sen kan man välja att kalla det för taktik.
(I VM 1982 spelade Västtyskland och Österrike en mycket uppmärksammad gruppspelsmatch. Om Tyskland skulle avgå med en 1-0-seger skulle båda lagen gå vidare till slutspel. Efter ungefär 10 min kom målet. Sedan slutade båda lagen att spela. De brydde sig inte ens om att ge sken om annat: båda var nöjda.
Vinstmaximerande? Sure. Taktiskt. Javisst. Fegt? Så in i helvete.
 
Måns_E2005-10-24 16:29
Antal inlägg: 11969

Jag förstår inte riktigt det argumentet Ond Dvärg. Det man möjligtvis kan kalla för ett fegt spel är att låsa till spelet när man leder, ha koll på vilka brickor som finns kvar i påsen och just inte ge bort öppna lägen. Jag väljer inte att kalla det för fegt utan för en bedömning av spelet som man gör för att försöka vinna.

Däremot så spelar väl alla för seger? Till skillnad från fotboll så kan man inte vinna något genom att inte vinna i något sammanhang.
 
_-Marcus-_ - Ej medlem längre2005-10-26 14:39
Antal inlägg: 139

Feglirare skulle jag vilja kalla personer som inte vågar "spela ut" på brädet, utan väntar på att motståndaren ska lägga ut så dom själva sen kan hugga på de färgade rutorna. Alltså sitter den enda och spelar ut hela tiden så att motståndaren får ta del av de färgade rutorna så kan väl fan inte den andra motståndaren sitta och blockera hela tiden, va är de för jäkla trams? Man spelar ju inte direkt om pengar så lite kul speltid är väl inte för mycket att begära. Tack för mig.
 
lelou - Ej medlem längre2005-10-26 14:54
Antal inlägg: 2025

svarar eftersom marcus nyss spelade mot mig och kallade mitt spel för just fegspel.

Nej jag ledde och jag öppnade så lite jag kunde för honom hela tiden, när jag ledde matchen. Precis samma taktik man kör när man märker att någon vill rulla. Kallar det inte fegspel direkt. Själv spelar jag för att vinna och tycker man bör se ett sådant spel som en utmaning att överkomma för den som ligger under.
Man kan ju inte sitta och bestämma hur ens motspelare SKA spela? Det är upp till var och en. Jag tycker att om man sitter och passar enbart, då kan man snacka mer om fegspel. Men att lägga ord nära andra utan chans till öppning? nej.

Har själv spelat mot duktiga spelare som blockerar tills jag själv måste öppna, ...man kan förvisso passa sig ur, men ligger man under så förlorar man ju så man spelar..och öppnar...och det vinner de på. Speciellt eftersom de leder, och med handen på hjärtat ...då går vinsten till den som förtjänar den.
Klokt spel leder till vinst.
 
lelou - Ej medlem längre2005-10-26 14:56
Antal inlägg: 2025

en annan sak jag tycker är lite märklig är att det alltid är de som ligger över en själv i rating som kallar det för fegspel, när de själva ligger under. Har man svårare att svälja en förlust mot en med sämre rating, och väljer att inte ge beröm, utan kallar det helt enkelt för FEGSPEL?
 
Researcher2005-10-26 15:02
Antal inlägg: 34

Håller med lolou i hennes första inlägg. Det andra har jag dock inte märkt.

Men det där med spelare som talar om hur andra ska spela tycker jag är irriterande. Spelade mot en häromdagen som till och med sa "Jag kan öppna upp, men då får inte du lägga på tre gånger ordet..."

Hm, trodde han att jag skulle säga "Javisst öppna du upp och plocka sedan hem en massa extra poäng". Jag sa givetvis till honom att han får spela hur han vill och jag spelar på mitt sätt. Så länge man håller sig till reglerna tycker jag det är upp till var och en. Men den där spelaren fortsatte gnälla!
 
Den Gode2005-10-26 16:13
Antal inlägg: 68

Buuurp - tillbaka från baren.
Kan vi kan enas om att det finns olika speltyper och att var och en får spela som han/hon vill.

Kan vi oxå enas om att man inte kallar varandra för saker så blir ju allt frid och fröjd.

Vi skulle oxå kunna ha en regel som säger att om man blir kallad för fegis så får man kalla den andre för surgubbe/kärring. På så sätt blir ALLT rättvist.

:-)))))
 
Trampe2005-10-26 17:52
Antal inlägg: 19

Nä, det enda som jag kallar fegspel är de som abrupt avbryter sina matcher när det börjar gå lite dåligt. Det är fegspel och kan knappast som det som tidigare nämnts kallas vara taktik. Även om jag tror en del räknar ut att de kommer förlora mindre rating om de avbryter.
 
vulcan2005-10-26 18:25
Antal inlägg: 7666

Och allt för denna rating... Som ger ett hyfsat mått på spelstyrka, men inget mer. När ska folk lära sig begripa att det aldrig, aldrig kan jämföras med ett riktigt rankingsystem, typ ATP-rankingen för tennislirare. För ett sådant gäller nämligen:
a) Man får inte själv välja motståndare i de rankinggrundande matcherna
b) Alla matcher spelas under kontrollerade former som utesluter fusk, manipulation etc.

Det närmaste man kan komma ett sånt system i svenskt scrabblespel är Sv Scrabbleförbundets tävlingsrating. Men även det ger inte någon 100% korrekt bild av spelares inbördes kvaliteter vid varje givet tillfälle. Antalet matcher som grundar ratingen är relativt litet och scrabble är ett spel med en slumpkomponent som ibland får spelare att gå hamna en bra bit över eller under sin ungefärligt "rätta" nivå.

Nä ta ratingen här för vad den är; en konsumentupplysning om spelstyrka och en lite kul grej. Inget mer.

En kort kommentar också i huvudfrågan: OK Ond Dvärg - man kan ha vilken uppfattning man vill om vad som är den roligaste scrabblen. Och söka motståndare aktivt som delar ens uppfattning. Vad som inte är OK är folk som _Marcus_ som utifrån sin egen subjektiva uppfattning om hur spelet "borde" spelas sätter igång med att ösa otrevligheter över medspelare. En varning/tillsägelse har han ärligen förtjänat enligt min mening.
 
_-Marcus-_ - Ej medlem längre2005-10-26 19:58
Antal inlägg: 139

Vulcan är du tappad eller? Jag skrev inte ett jäkla skit om "hur man ska spela" jag definierade min uppfattning om hur en feglirare är. Och vad jag vet är detta ett forum så varför i h-vete ska jag få en varning för att jag präntat ned mina åsikter? Om du inte kan tåla att andra har annorlunda åsikter än dig borde du skapa ett eget forum där enbart du kan skriva. Jag spelar betapet för att de är kul, att möta en som inte vågar spela ut är jäkligt tråkigt. För jag spelar för at lära mig nya ord och komma på nya ordkombinationer, inte för nån jäkla rating. Något att klaga på Vulcan? Nä tänkte väl de, nä nu ska jag spela mot några trevliga och roliga lirare som enligt mig spelar på ett bra sätt. haj!
 
lelou - Ej medlem längre2005-10-26 23:19
Antal inlägg: 2025

jag anser att man bör i det längsta visa respekt för de man spelar mot. Att bli kallad fegis är inte ett sätt att behålla en god stämning oss spelare emellan, just för att vi inte delar spelstil. Taktiker är inte att vara ojuste eller feg. En del spelar riskfyllt, andra sparsamt och vill inte chansa. Och nej, jag vill inte chansa mot en spelare som har mycket högre rating än jag, och därigenom är bra på spelet om jag lyckas komma i ledning. Nog försvarat om det, men poängen är väl ändå att låt alla spela som de vill. Duger det inte, sluta spela.

Vissa åsikter man hålla för sig själv under en match, om det inte är ett regelbrott, finns ingen vits med att vara otrevlig och kalla folk saker.
För övrigt vill jag säga att det är urtrist med dåliga förlorare, och vad gäller mitt andra inlägg, det om att det ofta är högratade spelare som klagar mest...antingen har man haft "tur" eller så spelar man "fegt" om man vinner över dem.
Alltid roande som hellre biter sig i ryggen än ger ett ärligt grattis. Säger inte att det är alla högratade, men de som ger kommentarer som Marcus här tex, är i 9 fall av 10 just dem.

Tack för mig och spela fint och lugnt :)
 
vulcan2005-10-26 23:45
Antal inlägg: 7666

Marcus: Du tycks inte ha fattat att min anmärkning riktade sig mot de kommentarer du enligt lelou riktade till henne när ni spelade, inte de åsikter du framförde här. Och apropå att framföra åsikter så har du nog en del att lära om du vill att folk ska lyssna på dig och inte avfärda dig som en oförskämd snorvalp. Något som i mitt fall ligger snubblande nära efter din kommentar här. Men jag tar gärna en fortsatt diskussion om olika spelstilar om du kan föra den på ett sakligt sätt, något som du med tanke på dina 23 år (enligt profilen) faktiskt borde vara fullt kapabel till.
 
garde_2005-10-27 09:27
Antal inlägg: 6

Fegspel förekommer i högsta grad. Spelare som inte gör annat än att låsa matcher är inte annat än fega, taktik eller ej. Jag tycker att Ond Dvärg ger ett lysande exempel från VM 1982. Många kompisar jag känner har många användare, vissa där de spelar utan något större allvar, dvs mycket öppningar osv. Sen har de även konton där de spelar fegt, enbart för att vinna och höja ratingen.

Avslutningsvis så tycker jag att om fegspel är tillåtet för att vinna, borde inte annat vara det då? T.ex. psykningar, vad säger ni om det? "Ändamålet helgar medlen" som italienarna säga..
 
Birgerkung - Spelvärd2005-10-27 09:36
Antal inlägg: 2392

Jämförelsen med VM 82 känns rätt dålig. Där spelade ju båda lagen extremt defensivt, eftersom båda tjänade på det. Här kan det däremot aldrig vara så att båda spelarna tjänar på defensivt spel. Jämför i stället med en fotbollsmatch där ena laget leder med ett mål med 5 minuter kvar att spela. Självklart spelar de defensivt då, för att inte ge motståndarna chansen att kvittera. Jag skulle inte kalla det fegt.
 
_-Marcus-_ - Ej medlem längre2005-10-27 09:41
Antal inlägg: 139

Vulcan, ser du denna text? Det var begynnelsen på en mening som du skrev ovan, "Vad som inte är OK är folk som _Marcus_ som utifrån sin egen subjektiva uppfattning om hur spelet "borde" spelas". För de första så hackar du på att jag använder mina "egna subjektiva uppfattningar" angående feglir och anklagar folk genom det, vilket du ironiskt nog gör i samma mening som jag citerade här, så ge dig! Och hur jag argumenterar på ett forum avgör jag själv, märker att du anstränger dig till fullo för att dina texter ska låta så anmärkningsvärda som möjligt, men du, du gör bort dig på en hel del ställen så din okunskap lyser igenom texten!
Lelou, ok jag ska behålla sådana kommentarer för mig själv i fortsättningen, men jag står fortfarande för min definition av feglir.
Och Vulcan, ditt resonemang om Tennis, om att man inte får fuska eller manipulera, bah! Nonsens, ser på tennis varje dag och där manipulerar spelarna varann ständigt, genom att ta för lång tid på sig mellan servarna, göra högljuda gester, vråla vid tillslaget, sänka ner bollen vid uppkastet för att få spelaren ur rytm, kalla in trainern för en fejskada för att få spelaren ur rytm... ska jag fortsätta eller?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?