Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 573

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DennisPlz2008-04-26 13:26
Antal inlägg: 4031

Full poäng, Mårten :)
 
Mårten2008-04-26 13:30
Antal inlägg: 2529

Jag väckte nyss en potentiellt bakfull emman med frågan "vilket nytt ord börjar på ISM?" och hon svarade direkt "ISMASKIN". Vet inte om jag ska ta det som skrämmande eller glädjande.
 
DennisPlz2008-04-26 17:58
Antal inlägg: 4031

Dessa är tråkmånsarna:

FIFFELAFFÄRER
HOTCHPOTCHSOPPA
JULKLAPPSPAPPER
PAPPERSLAPP
PÖBELUPPLOPP
SKEPPSPAPPER

Dvs ingen skillnad mot SAOL12.
 
DennisPlz2008-04-27 22:45
Antal inlägg: 4031

Förslag på mer statistik tas gärna emot på www.scrabolatorium.com/
Mycket finns, men än mer finns kvar. Vad vill DU ha kollat?
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-04-28 03:47
Antal inlägg: 4814

Tjusig sida.

Fjortron är det nya Hjortron.
 
Q-tile - Ej medlem längre2008-04-28 08:21
Antal inlägg: 1319

Statistikvännen i mig är lycklig som ett chokladfläckigt barn på julafton.

Fantastisk sida, som om den breddas i den utsträckning jag kan tänka mig kommer bli ett riktigt monster.

För att återanknyta till Sotfingers bokkommentar, tycker jag dock att sidorna bläddrar något för fort, så att det blir smått distraherande vid läsning.

Efter att ha sett listorna över Ordet i fråga blir jag nyfiken på förekomsten av BAR och OST.

Tack och bock!
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-28 11:22
Antal inlägg: 2483

Q-tile, sidan är uppdaterad med BAR & OST, vi har även anordnat det första miljongrävet för att luska ut våra mest sannolik rull:
scrabolatorium.com/r...to ppen.php
 
Q-tile - Ej medlem längre2008-04-28 12:02
Antal inlägg: 1319

Oj, snabbt jobbat! Kul att se de vanligaste rullarna dokumenterade med bra underlag, även om befintliga anagram inte står i bokstavsordning. ;-)
 
ingson2008-04-28 12:15
Antal inlägg: 4285

Lyfter på hatten, ord . Lysande
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-28 19:52
Antal inlägg: 2483

Q-tile, Miljongrävet II är färdigt för beskådan.

ingson, tackar, det är roligt att det uppskattas.
 
auranita2008-04-30 12:51
Antal inlägg: 652

Vilken fantastisk sida!

Jag skulle gärna se en lista med ordet VÄXT.
 
Pjäxdans - Ej medlem längre2008-04-30 12:56
Antal inlägg: 19

Lovely
 
vulcan2008-04-30 13:14
Antal inlägg: 7666

Mina herrar: Jag har egentligen bara en invändning mot denna lysande sida och det är användningen av ordet hakning/hak. Enligt min mening kan hakning i officiell scrabblelingua bara betyda nytt ords anslutninsgpunkt mot befintligt ord. T ex att SKARP läggs med A mot V:et i GRÄV så att hakningen genererar ordet GRÄVA.

När ni pratar om akter- och fronthak mot olika ordstammar som t ex TY, så pratar ni enligt min mening om förlängningar. Dvs, endast ett nytt ord skapas på spelplanen, medan ett hakningsdrag alltid genererar minst två nya ord. (TY)FON är alltså ett exempel på en förlängning. Jag skulle gärna vilja att distinktionen mellan de här båda behålls, eftersom jag tror det är lättare att hålla isär vilka olika typer av situationer man pratar om.

Just med TY som exempel så undrar jag också hur scrabbolatoriet sökt fram förlängningar. Jag saknar nämligen flera i listan. Har inte gjort nån uttömmande analys, men på upp till fem bokstäver så har vi på det ni kallar fronthak t ex TY(STNA) TY(STNAD) och TY(SKHET). Även på ROT såg jag snabbt att ROT(AD) saknades. Förresten så tycker jag att terminologin front/akter blir mer logisk om man utgår från det på brädet liggande ordet - det är ju det som förlängs (inte hakas! :) ). Då skulle de fall där man lägger till bokstäver EFTER ordet heta akterförlängningar istället för som nu fronthak.
 
Q-tile - Ej medlem längre2008-04-30 13:30
Antal inlägg: 1319

Förlängningarna som återfinns i dess listor är spelbara påhakningsbara förlängningar, alltså giltiga ord i sig.

I övrigt håller jag med om att hakningar bör typskiljas från förlängningar, och även i din poäng att om man som nu utgår från ett grundord, så är det ju det som läggs till som blir förlängningen.
 
Dyslekso2008-04-30 13:35
Antal inlägg: 8945

Heder till dig för ditt arbete, ordvältaren. Du kanske borde byta språk till engelska på sidan, för att börja generera träffar från utländska scrabblenördar, och börja tjäna pengar på det också.:)

Jag undrar lite över en sak som inte har så stor relevans för scrabble. Hur är det med palindrom? Att skriva ett program som hämtar alla enordspalindrom från SAOL13 eller OrdGrävarens JumboLexikon är säkert inte så svårt. Men hur skulle det vara med ett program som hämtar alla palindrom på från 2 till 10 ord långa? Krångligare att skriva förstås. Är jag naiv, i fråga om beräkningssnabbhet, som funderar på om det också skulle ta en väldig tid att hitta alla dessa palindrom?

Detta skall INTE uppfattas som en uppmaning att skriva sådana program...:)
 
vulcan2008-04-30 13:37
Antal inlägg: 7666

aha (rodnande smiley) då förstår jag principen. Enligt den principen är TY(FON) förstås en förlängning i fronten. Oavsett vilket sätt man väljer så bör det nog förtydligas lite i scrabbolatoriet - det är inte riktigt tydligt beskrivet nu vad som avses.
 
auranita2008-04-30 14:00
Antal inlägg: 652

Jag undrar liksom Vulcan hur förlängningarna sökts fram. Jag hittade i SAOL hela 123 frontförlängningar som inte fanns med i SOL-listan, t.e.x. (SOL)BLEKT, (SOL)DAT, (SOL)LEFTEBO, (SOL)VENS, (SOL)KA,
(SOL)ITÄR, (SOL)OSÅNG och (SOL)ÖGA.

KVÄLLS(SOL) fanns inte med bland akterförlängningarna.
 
auranita2008-04-30 14:05
Antal inlägg: 652

Äh, nu rodnar jag också, precis som Vulcan. Saknar dock fortfarande (SOL)ÖGA.
 
Mårten2008-04-30 14:06
Antal inlägg: 2529

Ordvältaren är på kortsemester i surkålens och källare-till-fånghåle-omb yggnadens förlovade länder. Tillbaka om en vecka eller så, så svar kan ev. dröja.
 
auranita2008-04-30 14:39
Antal inlägg: 652

Fler ord jag saknar i SOL-listan;

SOLBESTRÅLNING, SOLBLINDHET, SOLGLASÖGON, SOLGLÄNSANDE, SOLKLÄNNING, SOLPARASOLL, SOLSEMESTER, SOLSTRÅLNING, SOLTORKNING.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?