Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 549

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-04 19:30
Antal inlägg: 2483

Auranita, ursäkta dröjsmålet, era färger är nu utgrävda:
www.scrabolatorium.c...ae rger.php
 
auranita2008-05-04 21:26
Antal inlägg: 652

Absolut ingen orsak att be om ursäkt!

Ni är helt fantastiska! Jag har manuellt plöjt igenom trettonan på jakt efter färgord, och har missat en fjärdedel. (Ögonen är det första man blir blind på)

Återkommer så småningom med ny önskelista.
 
E Solu - Ej medlem längre2008-05-04 21:43
Antal inlägg: 4715

Angående palindromgrejen, så kan jag nämna att det finns en liknande tjänst för anagram på engelska. Man skriver in en text, och får fram alla anagrammade möjliga ord. Minns dock inte adressen till den sidan och orkar inte leta reda på den. Men i princip skulle den lätt kunna göra palindrom också.
 
E Solu - Ej medlem längre2008-05-04 21:47
Antal inlägg: 4715

Eller här är den förresten, har man tråkigt så har man... ;) wordsmith.org/anagram/
 
E Solu - Ej medlem längre2008-05-04 21:54
Antal inlägg: 4715

Här är ett exempel på hur förträffligt kul man kan ha med den: "best nuke mule highs oil" --> "e solu is the humble king"
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-04 22:20
Antal inlägg: 2483

Vi har uppdaterat med enkla palindrom, vad gäller hela meningar så är det inte planerat ännu. www.scrabolatorium.c...in drom.php
 
Dyslekso2008-05-04 23:07
Antal inlägg: 8945

Finfint. Jag har kollat lite på nätet, men det närmaste en palindromgenerator jag hittade var en sida där man vid skrivandet samtidigt fick en spegelvänd bild av texten. Jag kanske inte letade bra, men annars verkar det styrka idén om att det inte låter sig göras så lätt.
www.jimsabo.com/pali...dr ome.html
Så där, va...

Det verkar finnas vissa problem med att finna långa palindrom enligt wikipedia, en.wikipedia.org/wik...io n_theory

även om det de skriver för mig till stor del är grekiska.

Intuitivt kan man ju förstå svårigheten med att skapa palindrom ur stora ordmassor jämfört med anagram. I anagram har du en given textsträng, från vilken du stegvis kan plocka ut det längsta ordet som finns i din ordbank, och därefter från de resterande bokstäverna söka nästa längsta ord, och därefter det näst längsta ordet o s v. För ett program som söker av alla möjliga palindrom sker ju ingen stegvis reduktion av textsträngen; allt måste stämma. Det ordvältaren var inne på understryks också av E Solus länk, man får en fruktansvärd mängd anagram tillbaka på vissa input, så det måste ske någon slags syntaktisk sållning för att man ska få tillbaka anagram som är någorlunda sammanhängande. Jag antar att en bokstav för bokstav-körning inte är att tänka på, för skulle man begränsa palindromens längd till 10 bokstäver hamnar man om jag räknat rätt på nära 100 biljoner möjliga kombinationer med hela svenska alfabetet (av vilka en del är palindrom). För varje bokstav vi lägger till ökar detta förstås med x28. Dessa kombinationer måste kollas av mot en ordbank, vilket tar sin tid.

För att det öht ska vara möjligt att skapa meningar behövs väl en kraftig begränsning av ordbanken, och dessutom en begränsning av palindromet till några få ord, eller? Står på rätt tunn is nu, känner jag.:D

Hoppas du inte tar illa upp av spekulerandet i din scrabolatorietråd, ordvältaren!
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-04 23:27
Antal inlägg: 2483

Dyslekso, spekulation är något vi tycker väldigt mycket om, så det uppskattas bara. Tyvärr tror jag att antalet ordkombinationer man måste starta med för att börja räkna på fler-ords-palindrom måste bli antal möjliga grammatiskt korrekta meningar med n antal ord, där n är 2 - 10 enligt det ursprungliga förslaget. Ordbanken man måste utgå från för att fastställa giltiga ord får bli OGJL som ligger runt 600.000 ord. Jag tror faktiskt att bara räkna ut antalet möjliga kombinationer skulle kunna bli ett övermäktigt projekt :) Att sedan genomföra det monstergrävet skulle mycket väl kunna vara praktiskt taget omöjligt, men det är väldigt svårt att uttala sig om eftersom det ibland kan dölja sig ännu oupptäckta sluga knep för att lösa de mest märkliga frågeställningar. Det som rent praktiskt bekymrar mig är hur man ska begränsa absurditeten hos meningarna. En mening kan ju faktiskt vara grammatiskt korrekt men ändå helt vansinnig / poetisk: "Se väderkvarnen dansa likt mången ost bör läsa", frågan är hur många korrekta meningar man egentligen kan konstruera med upp till tio ord, och hur många av dem som egentligen säger något?
 
Dyslekso2008-05-04 23:41
Antal inlägg: 8945

Ja, det var därför jag menade att man måste begränsa ordbanken kraftigt. Man får inte falla för de scrabolatoristiska locktonerna att använda hela OGJL, den är för stor. Gick det att använda 1000 substantiv, 1000 verb och 1000 adverb tagna ur ordlistan så kanske några treordsmeningar som även var användbara i dagligt tal skulle ploppa ut. En miljard möjliga kombinationer av de orden; frågan är hur många palindrom som finns där, begränsat till samma ordbank för output.
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-05 10:20
Antal inlägg: 2483

Dyslekso, en begränsad grävning av den typ du föreslår är nog betydligt mer genomförbar. Men man måste fortfarande välja ut de 3000 olika orden. Frågan är om detta är ett arbete som bör göras manuellt, efter ordlängd, fördelat efter begynnelsebokstav eller om man i slutändan bör filtrera ett par hundra e-böcker för att välja ut de vanligast förekommande av respektive ordklass? Det vore faktiskt lite kul att se vilka volymer data en sådan typ av grävning skulle producera.
 
Dyslekso2008-05-05 12:45
Antal inlägg: 8945

Mycket bra fråga och e-boksförfarandet du nämner låter onekligen intressant. Jag tänkte själv på om kombinationer av ordklasser jag nämnde är den bästa. Finns det ens tusen verb, förresten? Vad gäller adverb så slutar också många på en konsonant och sedan t, inte heller optimalt i palindromsammanhang, kan man tycka. Jag är inte bekant med den digitala SAOL, är den indexerad så att det är möjligt att sortera ord i ordklasser? En mycket grov sortering av ord som börjar och slutar på konsonant + vokal kanske annars är ett sätt att öka palindromfrekvensen.

Jag tycker vi hör med IBM om man skulle kunna få låna Blue Gene i någon vecka, den används bara för proteinveckningsberäkning ar och hjärnsimuleringar och liknande trams. Kanske blir CERN lite sura för att deras LHC hamnar i medieskugga av "The Great Swedish Palindrome Crunch" ("Crunch" kan bytas mot "Dig" om du vill), men det är smällar de får ta.:)
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-05 14:31
Antal inlägg: 2483

Tänkvärd grävning angående fördelning på olika ordklasser, dessutom fullt genomförbar. Detta borde faktiskt kontrolleras. Vad gäller adverbens konsonant + T så får man väl säga att det kan vara utmärkt i de fall ordbrottet kommer just där, fler-ords-palindrom kan ju precis som i exemplet "ni talar bra latin" ha sina brytpunkter mitt i orden vilket jag tror innebär att den egenskap hos adverb du påpekade snarare kan vara till fördel, inte minst ur grävhastighetshänsende. Angående IBMs monstermaskiner så har jag de senaste åren börjat ifrågasätta superdatorns nödvändighet, jag är osäker på om en dunderdyr supermaskin egentligen kan prestera mycket mer än ett par dussin hemmaburkar bestyckade med Nvidias senaste räknemaskiner: www.nvidia.com/objec...te chnology
 
Dyslekso2008-05-05 15:42
Antal inlägg: 8945

Det kanske inte framgick med tydlighet att jag resonerade ur perspektivet substantiv + verb + adverb, i just den ordningen. Ex "ärta hoppar högt" "giraff springer fult". D.v.s. det "minimalistiska" palindromperspektivet, för att få en fungerande mening som inte gör beräkningar eller sållningar helt hopplösa. Nu ser jag att verben då även borde vara i presensform, då infinitiv knappast funkar. I denna ordning är inte adverb så bra, eftersom T:t ofta föregås av N och andra "dåliga" konsonanter. På rak arm är det väl R, J och några få V och S som fungerar av konsonanterna, om man tänker sig ett T som inledande bokstav i en mening följt av en konsonant? Om du talar om längre meningar är det säkert som du säger, att adverbets dubbla slutkonsonanter inte behöver vara ett problem.
Funderade också på hur det vore med Substantiv + Verb + Substantiv, fast frågan är om det finns så många verb som fungerar för ett substantiv tänkt att "verba" ett annat substantiv, jämfört med att adverb som ju lättare hakas på verbet. Jag har glömt den grammatiska termen för dessa verb, därav de konstiga omskrivningarna.
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-05 16:10
Antal inlägg: 2483

Dyslekso, jag passade på att gräva ut lite ordklass-statistik åt dig.
www.scrabolatorium.c...om /qiz.php
Det känns nästan som att vi börjar närma oss ett sätt att angripa problemet med palindromgrävning, troligtvis är det den lille optimisten i mig som missförstår något :). Visserligen är det väldigt långt från scrabblerelaterade projekt, men allt som stimulerar ordnörden är ju postitivt.

Jag måste diskutera saken med Dr Dennis, vi har ju även terminologijustering att tänka på och även en mindre lista med förklaringar på de termer vi kan tänkas komma på under arbetets gång.
 
Dyslekso2008-05-05 16:16
Antal inlägg: 8945

Eminent grävning, tack för den.:) Oväntat många verb, det måste jag säga.
 
E Solu - Ej medlem längre2008-05-05 17:10
Antal inlägg: 4715

Jag har en del listor av typen "De 1000 vanligast förekommande orden i svensk dagspress 2003" etc. De är användbara när man vill begränsa antalet ord som får förekomma i palindromen. Skulle kanske kunna ta itu med detta någon dag/vecka/månad när jag har lite mer tid. :) Att börja med att sortera in orden i ordklasser, och sen bygga upp en Context-free Grammar eller vad det heter, skulle nog vara användbart.
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-05 19:01
Antal inlägg: 2483

Miljardgrävet är nu färdigt för allmän beskådan:
www.scrabolatorium.c...ra evet.php
Njut av det, den här statistiken grävs inte ut varje dag. Vi passar samtidigt på att bära fram den stora ägarhatten till Dr Dennis vars insatser gjort denna grävning möjlig.
 
Dyslekso2008-05-06 10:06
Antal inlägg: 8945

...och så lite mer palindromteori, då.:)

Grävde utan större svårighet fram tre pronomenbaserade palindrom ur hjärnan: Vi kräver revärkiv, Vi kramar ramarkiv, Du brakar bud, vilket ledde mig till idén att för förenklings skull bara pronomen skulle kunna användas som förstaord. Och då bara pronomena Du, Vi, Ni och De och eventuellt Den . Detta för att det borde finnas rätt många ord som slutar på -ud, -iv, -in, -ed och -ned...gissar jag, men jag kan ha fel. En anledning till pronomenanvändning är också att man får ett palindrom som inbegriper människor, vilket kan vara lite roligare.

Verbet, som i mina exempel, slutar i presensform på -er, eller -ar, vilket också verkar vara palindromatiskt gynnsamt.

Funderade på idén med användning av vanligt förekommande ord, men jag har svårt att se att dessa ord per automatik skulle vara lämpade för palindromkonstruktion. Är man ute efter stor flexibilitet bör man kanske istället söka efter orddelar som förekommer i massvis av sammansättningar.

...och detta leder oss till ett problem som har med användning av ordbank att göra. För att sökningen ska kunna begränsas kan ju inte alla möjliga typer av ord godkännas, skulle vare ny sammansättning godkännas skulle sökningen ta otroligt lång tid, misstänker jag. Medan vi i liberala palindromsammanhang inte har något problem med ord som aldrig kommer att synas i SAOL, typ ölstol, raptryne, varggrav (det sista ju är ett äkta palindrom:)). En ordbank måste ju begränsa sitt urval, så det positiva är väl att vi då bara får SAOL-godkända ord, medan nackdelen är att många roliga möjligheter missas.
 
Dyslekso2008-05-06 10:08
Antal inlägg: 8945

Eller, tja, SAOL-godkända ord...då försvinner iofs presensformer av verb också.
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-06 11:16
Antal inlägg: 2483

Jag tror att man trots allt måste utgå från en krökt ordlista i stil med OGJL och utifrån den sen begränsa urvalet, utan verbens böjningsformer kommer man nog inte långt, det är ju inte bara presens som försvinner i nuvarande scrabblelista, även preteritum, supinum, presens particip och imperativ går bort. Att använda sig av rimliga ändelser är ju som du föreslår en möjlighet, dessa måste dock sammanställas, kanske rentav manuellt.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?