Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 561

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Radagast2008-05-06 11:37
Antal inlägg: 782

Jag har inte funderat så mycket på hur svårt det är att hitta långa palindrom, men jag tror att ni överdriver svårigheterna. Att generera "meningar" på måfå och kolla efteråt om de blir palindrom är naturligtvis dödfött, men om man har rätt representation av ordlistan och lägger till en bokstav i taget och kollar om det med den blir omöjligt, då borde det väl inte vara några problem. Ett exempel på den typ av kollar som man kan göra löpande: Inga svenska palindrom börjar med ordet ACK eftersom det inte finns några ord som slutar med KCA (tror jag i alla fall).
 
Dyslekso2008-05-06 12:17
Antal inlägg: 8945

Radagast: en ordlista för invertabler finns redan:
www.scrabolatorium.c...ta bler.php

Har du några tankar kring svårigheterna att upptäcka ordöverskridande palindrom? Som "talar" i inversen av i Ni talar bra latin.

ACK skulle eventuellt kunna funka omvänt inuti i ett palindrom, mha invertabelordlistan utesluts det förstås som inledningsord.
 
Radagast2008-05-06 12:50
Antal inlägg: 782

Om jag känner mig väldigt inspirerad (vänta inte alltför spänt) kanske jag sätter mig ner och skriver ett program för palindromsökning. Samma datastrukturer som används i Frank kan användas också där.

Ett kul tillägg till scrabolatoriet skulle kunna vara bokstavskvadrater/rektang lar. I SAOL12 gick det att bilda ett trettiotal 7x7-kvadrater och en 4x9-rektangel. Jag skulle kunna göra motsvarande körningar för S13. Det tar några sekunder att kolla alla kvadrater upp till 10x10; rektanglarna tar lite längre tid.
 
Dyslekso2008-05-06 13:00
Antal inlägg: 8945

Radagast: ingen fara. Förresten har ordvältaren sagt att han kan skriva ett sådant program mycket snabbare än du.

*bläddrar med ett intrigant leende vidare i "Fursten"*

;)
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-06 18:38
Antal inlägg: 2483

Radagast, lite kvadrater och rektanglar vore väldigt trevligt, välkommen ombord :)

Vad gäller palindromen så är det än så länge på spekulationsstadiet, jag är inte helt säker på att jag förstår vad "rätt representation av ordlistan" innebär, men om du vill utveckla lite så är vi utan tvekan nyfikna.
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-05-06 19:03
Antal inlägg: 4814

Perpersa har visserligen lagt en grej på sin todo-lista (skrev han...), men ni kanske hinner före:

En lista på treor, fyror, osv med "vokalmajoritet" (dvs med fler vokaler än konsonanter). Man brukar råka ut för obalans i brickstället på både det ena och andra hållet. Man blir snart duktig att balansera bort ett överflöd av konsonanter, men det omvända är för mig inte lika tränat.

Jag gjorde manuellt en lista på de 119st SAOL12-treorna en gång men den är svår att sortera på ett vettigt sätt. Kanske de med högst chans att ha överst? :)

Se mitt förra inlägg i denna tråd:
www.betapet.se/forum...ea did=6950
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-06 22:15
Antal inlägg: 2483

Vi har funderat lite på listor med "vokaldumpar", har visserligen inget publicerat material ännu, men vi bör väl kunna skrapa ihop nåt. Man måste även se över hur omfattande sådana listor kan tänkas bli.
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-07 00:40
Antal inlägg: 2483

Vi har uppdaterat med lite om vokaler:
www.scrabolatorium.c...al dump.php

Det finns nu även möjlighet att stödja scrabolatoriets tekniska avdelning, den som är intresserad kan läsa mer här:
www.scrabolatorium.c.../h ilfe.php
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-05-07 00:59
Antal inlägg: 4814

Tack. Det tänktes två steg längre där ser jag. :)
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-07 01:36
Antal inlägg: 2483

Även konsonantdumpar finns nu tillgängliga här: www.scrabolatorium.c...nt dump.php
 
Dyslekso2008-05-07 10:12
Antal inlägg: 8945

Har idisslat palindromtänk lite till, och nått en idé som verkar intressant då den borde kunna möjliggöra en viss sållning. Vi spekulerar fortfarande, ok? Jag inser att detta inte har något att göra med scrabolering.

Idén består i att undersöka "logoner", grupper om tre bokstäver som finns på rad i olika ord. Namnet kommer förstås av av "kodoner" de grupper om tre baspar som kodar för aminosyror i våra celler. Det finns 28x28x28 teoretiskt möjliga logoner i svenska, men många faller naturligtvis bort (kombinationer av tre vokaler, tre identiska konsonanter t.ex.). Genom att undersöka vilka logoner som är vanligast förekommande, och som dessutom vanligast kompletteras av sitt inversa logon (inte i samma ord, utan i hela lexikomet (ordlistan)), kan man få en idé om vilka ord som bättre än andra kan vara lämpade för palindrom. Kanske är t.ex. LIG ett vanligt förekommande logon i svenska, men hur är det med dess invers, GIL? Det är nog inte lika vanligt. Hittar man logoner och inversa logoner som är vanligt förekommande, och som dessutom förekommer ungefär lika ofta, så kan man ju tänka sig att de ord där dessa logon förekommer också är gynnsamma för användning i palindrom. Naturligtvis måste det också finnas guldklimpar, mycket användbara ord som dock förekommer i liten mängd. Dessa krävs det nog dock en hel del hands-on för att upptäcka.:)

Anledningen till att jag tycker att tre bokstäver är en bra sållningsmängd är förstås att träffmängden eventuellt blir för stor med grupper om två bokstäver, och för liten med fyra.

Vad gäller skarvar mellan ord funderade jag på hur ett randomiserat förfarande skulle fungera. Är dock lite skeptisk till detta. Det skulle hur som helst gå ut på att använda ett stort antal slumpvisa kombinationer av ordbörjan och -ändelser av ord från olika ordklasser, och undersöka vilka bokstavsgrupper om fyra (två bokstäver från slutet av ordet, två från början) vars invertabler bildar ord. Randomiserat är det förstås för att en fullständig lista på kombinationer blir för omfattande. Men som sagt, jag är inte säker på att detta skulle ge så mycket riktigt användbar info.
 
Dyslekso2008-05-07 10:16
Antal inlägg: 8945

"baspar" ska vara "baser" så att ingen sätter morgonkaffet i halsen.

För övrigt undrar jag vad en bioinformatiker skulle säga, det borde finnas vissa tankegångar på det området som inte vore helt värdelösa i detta sammanhang.
 
Radagast2008-05-07 10:48
Antal inlägg: 782

itsalaiv har doktorerat i ämnet, och jag läste några artiklar i ämnet en gång i forntiden. Möjligen kan tankarna ovan användas för att hitta vissa palindromer, men jag tror fortfarande att de pekar i helt fel riktning. (Om inte inlägget är ett machiavelliskt försök att få mig att känna "Nu får det vara nog, nu måste någon ta tag i bitarna och göra det här på rätt sätt!" förstås.)
 
Dyslekso2008-05-07 10:52
Antal inlägg: 8945

Haha.:)
 
Dyslekso2008-05-07 10:57
Antal inlägg: 8945

Förtydligande: "...och undersöka vilka bokstavsgrupper om fyra (två bokstäver från slutet av ordet, två från början)..."

ska förstås vara

"...och undersöka vilka bokstavsgrupper om fyra (två bokstäver från slutet av ord 1, två från början av ord 2)..."
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-07 14:34
Antal inlägg: 2483

Scrabolatoriet är nu stolta att kunna presentera Folkgrävaren:
www.scrabolatorium.c...av aren.php
Bli en ordgrävare du också!
 
Q-tile - Ej medlem längre2008-05-07 15:12
Antal inlägg: 1319

ordvältaren, som en liten påminnelse är både DDT och MBL nya K-treor i.o.m. SAOL13, och bör således fetstilas.
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-07 15:46
Antal inlägg: 2483

Tackar för påpekan, felet åtgärdat
 
E Solu - Ej medlem längre2008-05-07 15:47
Antal inlägg: 4715

Tjusigt med folkgrävaren. Äntligen kan jag få fram statistik över hur vanligt ordet STEN är! :D ;)
 
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-07 19:50
Antal inlägg: 2483

E Solu, roligt att den kommer till nytta :) Vem vet, vi kanske får se vidareutvecklingar av Folkgrävaren om vi har tur?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?