Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade13
Mobilspel
Pågående22 386

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2015-11-14 10:24
Antal inlägg: 4992

Nora. Jag har märkt det.
 
Rhotheta2015-11-14 10:30
Antal inlägg: 4992

Om vi båda har det i bakhuvudet kan vi säkert undvika en del missförstånd.
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-14 11:59
Antal inlägg: 4590

"Folk flyr ifrån länder där man inte tillåter att människor är olika. Precis ett sånt land som du förespråkar att vi ska ha här."

Vi är redan olika i sverige idag. Vi är inte ett homogent samhälle vad gäller ursprung eller kultur. Det blir vi troligen aldrig igen (Vi har aldrig varit det i absoluta termer, det vet jag - och det är inga länder, i absoluta termer), och det är enligt mig OK - det tycker jag att är bäst att acceptera. Det tror jag att de allra flesta gör.

Jag tycker att "Precis ett sånt land som du förespråkar att vi ska ha här." - är en väldigt stark formulering - fördömande och fördomsfull. Du menar att skribenten förespråkar diktatur? Seriöst?
Jag gissar att du skriver det utifrån vad du tycker är humanistiskt rätt och riktigt - men detta är enligt mig ett exempel på att man blir blind för sina egna handlingar när man tycker att man har rätten på sin sida - ändamålet helgar medlen.

Många som ser sig själva som humanister glömmer att även meningsmotståndaren är människa.



 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-14 12:09
Antal inlägg: 4590

"glömmer att även meningsmotståndaren är människa."

- med detta menar jag att flyktingar, sd anhängare, kommunister, - ja, alla har sin egen världsbild, formad av deras erfarenheter - om man ser detta klart blir det inte så svårt att låta bli att demonisera - man behöver inte hålla med - men man förstår att den andre har en grund för att tycka som han tycker.

Detta gäller naturligtvis alla, oavsett politisk eller känslomässig orientering.
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-14 12:21
Antal inlägg: 1697

Det är bara flyktingmotståndarna som ropar efter ökad etnisk homogenitet, stängda gränser och inskränkningar av människors frihet. Det går inte att komma i från att detta är SD:s politik.
 
Rhotheta2015-11-14 12:32
Antal inlägg: 4992

Flyktingmotståndare. Inte -na.

Alla x är y betyder inte att alla y är x.

Vidare är sd för inskränkningar i vissa människors frihet och ökning av andras. Precis som alla partier. Politik är en kamp mellan olika typer av frihet.

Resten var korrekt.
 
Rhotheta2015-11-14 12:33
Antal inlägg: 4992

Byt dock etnisk mot kulturell, förresten.
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-14 12:45
Antal inlägg: 4590

Liminal -

när du skriver "ökad etnisk homogenitet" - hur menar du då?

Tendensen idag är diametralt motsatt. Det är skillnad på att önska ökad etnisk homogenitet, och på att tycka att en viss grad av etnisk homogenitet är önskvärd. Många i sverige idag verkar tycka att ursprung och kultur är oväsentliga begrepp - jag håller inte med.
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-14 13:14
Antal inlägg: 1697

För att ta SD som exempel så ser de ju Sveriges mångfald eller mångkulturalism, eller vilket ord man man nu väljer, som något oönskat och menar att det skapar konflikter i samhället och att det är ett av deras argument för minskad invandring. Så ja, jag kan möjligen gå med på att byta ut etnisk mot kulturell, men det grundar sig på fördomar om att människor med en given etnicitet besitter en viss uppsättning värderingar och beteenden.
 
janne1212122015-11-14 13:26
Antal inlägg: 4722

liminal

Synd bara för oss som inte gillar SD, att det skulle visa sig att dom hade rätt i sina värsta farhågor.

Sen att du har fördomar om att människor med en given etnicitet INTE besitter en viss uppsättning värderingar och beteenden, blir ju liksom en del av problemet i vårt samhälle.
 
Rhotheta2015-11-14 13:28
Antal inlägg: 4992

Det är en fristående tes och grundar sig inte alls så.
Rätt formulering vore: och dessutom har de fördomar om att det finns en koppling mellan etnicitet och kultur.
Att finnar skulle gilla att basta till exempel.
Det kan man ifrågasätta.
 
janne1212122015-11-14 13:28
Antal inlägg: 4722

Syriskt pass hittad på en av självmordsbombarna enl. Expressen.

Hade han valt att åka till Sverige hade han fått PUT.
 
Mormodern492015-11-14 13:31
Antal inlägg: 8333

Ja , Janne läste också det . Ock delar din åsikt till fullo .
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-14 13:32
Antal inlägg: 4590

"det grundar sig på fördomar om att människor med en given etnicitet besitter en viss uppsättning värderingar och beteenden."

Nja, föreställningen om de beteenden du talar om här skiljer sig nog från person till person. SD är lika lite en massa som alla andra grupper. Det måste man i konsekvensens namn förstå.
Allt annat är icke humanistiskt och släkt med samma fördomar som anklagar den andre för. Detta borde vara självklart - men det är det inte i sverige idag - det går aldeles utmärkt som etablerad politiker eller journalist att bunta ihop en del av befolkningen och benämna den "mörka krafter" exempelvis.
Att man inte ser att detta i princip är det samma som främlingsfientlighet har jag uppriktigt svårt att fatta.
 
Rhotheta2015-11-14 13:33
Antal inlägg: 4992

Det finns också fördomar om att vissa etniska grupper är kulturellt heterogena, medan andra är mer av monokulturer, samt att en etnisk grupp kan vara heterogen på vissa kulturella områden, men mer homogen på andra.
Etnologer har t.ex. sådana fördomar och forskar på det.
Man kan förneka detta och påstå att etnicitet och kultur är helt orelaterat.
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-14 13:49
Antal inlägg: 1697

carlmartin,

Nu pratar jag om Sverigedemokraternas politik. Den är en (1) och en spegling av flyktingmotståndares åsikter.
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-14 13:50
Antal inlägg: 4590

"För att ta SD som exempel så ser de ju Sveriges mångfald eller mångkulturalism, eller vilket ord man man nu väljer, som något oönskat och menar att det skapar konflikter i samhället och att det är ett av deras argument för minskad invandring."

Ja - är det inte ok att tycka det? Jag kan inte se något moraliskt eller logiskt fel i resonemanget.

Den andra sidan säger samma mening med plus-ord istället för minus-ord.
Inget fel i det heller principiellt sett.

Det handlar om värderingar - och just nu gör det politiska etablissemanget i sverige väldigt mycket för att tvinga undan åsikten att utvidgandet av det multikulturella samhället bör begränsas.

Det kommer inte att funka. Man kan inte tvinga folk att tycka att det multikulturella samhällets framväxt bör värnas till varje pris.
 
Nora1 - Ej medlem längre2015-11-14 13:58
Antal inlägg: 2885

Hur definierar sd en svensk?
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-14 14:00
Antal inlägg: 4590

Liminal -

Bra! Politiken bör diskuteras för vad den är - och inte för vad man föreställer sig att de som står bakom den tänker egentligen.

Du har verkligen fatt i något bra där. Gör man så, så undgår man att "hålla någon utanför inflytande till varje pris" :)
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-14 14:01
Antal inlägg: 1697

carlmartin, jag reagerade alltså på ditt inlägg 11:59. SD är det parti som bedriver den politik som mest liknar politiken i de länder flyktingarna flyr i från.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?