Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade32
Mobilspel
Pågående22 672

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-13 00:16
Antal inlägg: 4590

Det brukade vara en del här som tyckte att flykting och invandrarpolitiken var bra för sverige - är det fortfarande några som tycker så här på beta?
Svara gärna - annars är det lätt att tro att ni har ändrat er :)
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-13 04:06
Antal inlägg: 1697

Det som försvårar för Sverige är problem som politikerna inte kunnat ta tag i på ett adekvat sätt på flera år. Det är svårigheter att komma i arbete och bostadsbristen. Ju fler flyktingar som arbetar och ju tidigare de kommer i arbete, desto större ekonomisk vinst för Sverige.
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-13 07:30
Antal inlägg: 4735

Här är en som tänker längre än näsan räcker:

www.svd.se/var-gener...ka -pa-sikt
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-13 07:31
Antal inlägg: 4735

Om man vill läsa mer om hans forskning:

joakimruist2.blogspot.se/
 
MickelRav - Ej medlem längre2015-11-13 08:07
Antal inlägg: 323

Pengarna stannar i landet.
Vad är det för ett resonemang yora? Var tror du pengarna som du menar stannar i landet kommer ifrån.
"Jag blir på allvar mycket upprörd när jag hör sånt struntprat.
Kan du förklara för mig då varför arbetslösheten är ett problem? Varför anstränger alla politiker sig för att få ner arbetslösheten?
Och varför går vi inte i pension när vi är 50? Pengarna stannar ju i landet.

Fråga grekerna!!"

Så, så - lugn och fin, inte få hjärtinfarkt för en skitsak. Man kan inte rå för att man är dum.
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-13 09:00
Antal inlägg: 4735

MickelRav,

Man blir som man umgås! Det var nu nästan ett år sedan du försökte lära mig hur man inte debatterar i forum. Nu verkar det som om du har lärt av mig istället.

Citat från annan diskussion (24/11-2014)

"Till totravel:

Men jag uppskattar inte ditt sätt att debattera genom att använda uttryck som "det borde du förstå" och (till en annan debattör) "ovanligt korkat". Jag ser det ofta här i Betapets debatter och det tar bort så mycket bra. Att kunna framföra sin åsikt och bemöta andras utan att gå på person är svårt för en del men värt att träna på. Du får mycket större respekt för det du skriver om du lär dig det."
 
janne1212122015-11-13 09:03
Antal inlägg: 4722

Tack för den länken totravel

"Nej, flyktinginvandringen är inte ekonomiskt lönsam. Tänk förresten om den vore det. Tänk vilken miss resten av EU då har gått på som inte tar emot i närheten av lika många flyktingar som Sverige."

Varför försöker då massmedia tala om för oss att den är lönsam? Märkligt, ljuger dom?

Invandringen i nuvarande omfattning är inte bara katastrofalt olönsam, den är också en katastrof för alla samhällsinstitutioner.

Är det någon i Sverige som känner sig tryggare nu när alla poliser är ute och kollar pass istället för att bekämpa brott som ju borde vara deras prioritet?

Är det någon som tror att Migrationsverket kan göra en bra insats med mängden asylsökare?

Är det någon som tror att avvisningarna fungerar när dom bevisligen inte fungerade i somras?

Är det någon som tror att vi kommer att klättra i PISA-undersökningarna?

Är det någon som tror att sjukvården kommer att klara av alla nya vårdbehövande (bl a med en del sjukdomar som inte funnits i Sverige på ett tag)?

Är det någon som tror att integrationen kommer att förbättras dom närmaste 30 åren?
 
janne1212122015-11-13 09:05
Antal inlägg: 4722

Förutom totravel då menar jag givetvis.
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-13 09:43
Antal inlägg: 4590

Det verkar som att Joakim Ruist inte heller anser att antal spelar roll. Hans betraktning är väldigt generell, den saknar siffror, och därför är den totalt värdelös praktiskt sett. Den är luddig. Sammanhanget han ser mellan vår öppenhet och vår ekonomi kan man acceptera eller avfärda-
man kan lika gärna påstå att det är andra faktorer som är avgörande.

Jag håller med om att det finns fördelar och nackdelar med vår flyktingpolitik. Men just nu eskalerar nackdelarna med raketfart.

När kommer partiet "vi som vill begränsa mottagandet, men inte vill rösta på sd"?
Och hur blir de mottagna? Ska bli spännande att se.
 
lennartspex - Ej medlem längre2015-11-13 09:47
Antal inlägg: 313

"vi som vill begränsa mottagandet, men inte vill rösta på sd"?

M?
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-13 09:51
Antal inlägg: 4590

Joakim Ruist:

"
Det finns inget generellt samband mellan befolkningens storlek och löne- eller sysselsättningsnivåer i ett område. En 10% större befolkning innebär både 10% fler producenter och 10% fler konsumenter och påverkar därför inte i sig förhållandet mellan utbud och efterfrågan på arbetskraft i ekonomin. Följaktligen finns det inget generellt långsiktigt samband mellan storlek på invandring – eller fertilitet – och långsiktiga sysselsättnings- och lönenivåer.
Det är däremot fullt möjligt att invandring kan ha mer kortsiktiga effekter på arbetsmarknaden, eftersom det tar tid för ekonomin att anpassa sig till den nya situationen."

Lägg märke till avsnitt två.

Det är dessa konsekvenser som utgör den allvarliga situation vi står i idag.

Dessutom - om man inte låter nivåerna stabiliseras, så ger man inte ekonomin en chans att hitta sitt rätta läge.

Politiker - vänd nu blicken hemåt - och ta en paus från att rädda den stora världen.

:)
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-13 09:53
Antal inlägg: 4590

Öppna era hjärtan-M?
 
Rhotheta2015-11-13 11:06
Antal inlägg: 4992

Joakim Riust...

Framför allt är det rena fantasier.

Vi grundlade mycket av vårt välstånd på 50-60-talen och då stod vi med ena foten i rasbiologiska institutet.

I dag eroderar i snabb takt tilliten mellan människor. Kristna läkare tappar lusten att betala skatt (förstahandsinfo). Då har det dragit iväg en bit.

Joakim Ruist passar bättre i ett hamburgerkök än som analytiker.
 
carlmartin - Ej medlem längre2015-11-13 11:42
Antal inlägg: 4590

"Det är däremot fullt möjligt att invandring kan ha mer kortsiktiga effekter på arbetsmarknaden, eftersom det tar tid för ekonomin att anpassa sig till den nya situationen."

Fullt möjligt! Kan man föreställa sig att det inte skulle ha någon inverkan?
Varken positiv eller negativ?

Undrar vem han vill nå, när han skriver saker som kanske, bara kanske är nödvändiga att berätta för en som går i fyran.
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-13 12:15
Antal inlägg: 4735

Ja, man kan alltid läsa sammanfattningar av forskningsrapporter som extrema muslimer läser koranen. Det är inte rätt....men det går.

Jag är inte direkt tacksam för att flera av er lägger åsikter som jag inte har "i min mun", men om ni tycker att det hjälper er i er argumentation så "go ahead"........



 
kovikstippen2015-11-13 12:19
Antal inlägg: 979

Fan va du är kreativ och spirituell carlmartin.

Vilket jävla gnäll. Hur orkar du?

Försäkringar vänt på tanken en stund.

1) världen är just nu väldigt orolig.
2) många vill fly
3) idag har nästan alla i världen tillgång till internet,
-------------
4) Nu kommer massor av människor till Sverige. Oavsett vad du och alla andra tycker så kommer dom i stora mängder.
5) ska vi lägga oss på marken och gråta? Eller ska vi anpassa oss?

Så sluta gnäll. Sluta dela negativa länkar. Det hjälper inte.

Det enda som kan rädda oss är att vi faktiskt löser det absoluta faktumet att väldigt många kommer till vårt fina land.

Mitt förslag är:
Statligt bostadsbyggande, statliga bolag och skärpta och glasklara krav på de som kommer.

Hur ser din lösning ut carlmartin?
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-13 12:23
Antal inlägg: 4735

I stort sett den enda lösningen gnällspikarna har är att dra in asylrätten. Andra funderar på att flytta till Danmark och vissa överväger att börja skatteplanera på ett helt nytt sätt.
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-13 12:25
Antal inlägg: 4735

En härlig liten trepunktslista som riktigt skiner av konstruktivitet.
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-13 12:26
Antal inlägg: 4735

Låt för all del världen pågå runt omkring mig, men blanda för helvete inte in mig i det!
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-13 12:35
Antal inlägg: 4735

Carlmartin,

Du inser, vad jag förstår av dina svar, inte att det Joakim Ruist har gjort länken är att göra enkla sammanfattningar av forskningen inom invandrar- och migrationsområdet. Det är inte hans egen forskning han redogör för. Det är hans syn på hur forskningsområdet ser ut och han väljer att göra det under tio punkter. Han söker inga svar utan han försöker bara förklara hur forskningsläget ser ut. Det borde stå klart för alla som läser igenom hans sammanfattningar att den luddighet som finns i dem beror på att forskningen i ämnet är svårgreppbar.

Din anmärkning om fyraåringar kommer i en annan dager i skenet av hur du har missuppfattat hela syftet med hans blogg.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?