Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade49
Mobilspel
Pågående22 572

Forumkategorier

Användare Inlägg  
punatulkku2015-11-11 21:15
Antal inlägg: 523

Jag fattar inte riktigt.

Hur ska dom kunna skilja asylsökande från de som inte avser att söka asyl?

Dom registreras..men dom kan väl försvinna ändå?! Uppge fel information?!

 
janne1212122015-11-11 21:34
Antal inlägg: 4722

Förmodar att du har rätt punatulkku, blir väl mest ett slag i luften som vanligt, men skickar ju ändå signaler att det inte är att bara knalla iland och antingen uppsöka nåt kontor för Migrationsverket eller försvinna i mängden till några släktingar.
 
kryddeluntan2015-11-11 21:39
Antal inlägg: 12360

För att kunna registrera alla måste de väl stå i kö under ordnade former, så att alla registreras. Tänker jag fel?
 
kryddeluntan2015-11-11 21:52
Antal inlägg: 12360

Såg på finsk TV att alla fördes in för registrering, det var inget frivilligt i det. Även om Finland bara tar in en bråkdel av vad Sverige gör, så är det tältläger som gäller där också.
 
Måns_E2015-11-11 21:57
Antal inlägg: 11969

passagerarlistor på båtarna och passkontroller som stäms av mot schengenregistret, om jag har förstått saken rätt.

Om man inte tänker söka asyl så släpps man väl helt enkelt inte in, och då får man väl vända på färjan, svårt att försvinna i Sverige då.
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-12 07:01
Antal inlägg: 1697

Jag förstår faktiskt inte alls vad man försöker få ut av gränskontrollerna. Ygeman och Löfven talar om "ordning och reda", att det finns ett "hot mot inre ordning och säkerhet" och att vi måste "ha kontroll på vilka som kommer", men journalisterna köper dessa floskler rakt av. Eftersom att det är begrepp som återkommer om och om igen och utan variation tyder det på att det inte finns så mycket substans i det. Vad hoppas ni som är lättade över beslutet på?
 
totravel - Ej medlem längre2015-11-12 07:18
Antal inlägg: 4735

Det finns ett visst värde i det genom att man kan ta hand om fler ensamkommande flyktingbarn direkt. Det förefaller ju som om vissa av dessa mystiskt försvinner eller avviker innan myndigheterna får tag i dem.
 
janne1212122015-11-12 07:52
Antal inlägg: 4722

Jag tror inte heller det får den önskade effekten, men det är åtminstone skönt att se den paralyserade regeringen äntligen göra något.
Skönt också om det blir så att Mp har gjort sitt i regeringen och Vs inflytande begränsas.

Någon minskning av flyktingströmmarna får vi inte förrän regeringen vågar skära rejält i ersättningarna som betalas ut, och krav på försörjningsplikt för återförening.

Men det lär väl inte hända förrän tidigast efter årsskiftet, när man inser att gårdagens beslut inte fick önskad effekt.
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-12 08:37
Antal inlägg: 1697

totravel,

1) Det är inte bara barn som kommer kontrolleras.
2) Vet man av vilken anledning barnen "försvinner"? Om de inte åker vidare till våra grannländer så har de ju inget att vinna på att leva utan uppehållstillstånd.
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-12 08:38
Antal inlägg: 1697

Janne,
Vad är den önskade effekten?
 
janne1212122015-11-12 08:50
Antal inlägg: 4722

Har du inte förstått att man önskar få ner antalet personer som kommer in i landet utan att ha asylskäl?

Vad beträffar dom försvunna barnen så räknar man med att många försörjer sig i större städer på brottslig verksamhet, och en hel del utnyttjas av andra kriminella, trafficking.
 
marmotte2015-11-12 09:33
Antal inlägg: 346

liminal, det är stora problem med marockanska gatubarn i Stockholm. De vill inte sitta på "barnhem". Sätter man dem på barnhem ändå, rymmer de, vi kan inte låsa in barn. De här barnen vill inte alls bli omhändertagna.
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-12 10:35
Antal inlägg: 1697

Janne,

Om du talar om de avsikter Migrationsverket eller regeringen har så är det inget jag hört. Det mest konkreta jag hört från Mig. är detta om barnen och från regeringens håll detta om att ha "ordning och reda". Det verkar dock finnas något outtalat och underförstått om att regeringen hoppas på färre asylsökande, men överlag väldigt luddigt.
 
janne1212122015-11-12 11:01
Antal inlägg: 4722

liminal

Det beror på att vi har en handlingsförlamad och oduglig regering som inte vågar tala klartext och en statsminister som verkar tillhöra djurgruppen evertebrater.
 
jied502015-11-12 12:25
Antal inlägg: 2

tyvärr är det så här att både Sveriges regering, alla partierna utom SD, och en del av svenska folket och företagare vill kunna slå sig för bröstet och säga... SE på oss vad duktiga vi är som tar emot och hjälper dessa flyktingar... Själv säger jag... Stäng gränsen, gör som Finland, inför typ max tak för hur många flyktingar som ska tas emot per år, t.ex 1.000 st.. det är Lagomt... och så klan man istället se till att få Vårt eget land på fötter... Setill att Vården, skolan, omsorgen blir bättre och framför allt, att vår regering och alla andra hjälper cåra 3000 st hemlösa och 300 st barn utan fast bostad, att regeringen ordnar fram nya skatter som hjälper våra egna istället för att ta fram nya skatter för att ha råd och ta emot flyktingarna... DEN dagen då ALLA har en bostad och får den hjälp de behöver (sociala är ju ett skämt), DÅ först, kan vi öppna dörren och hjälpa andra....
 
liminal - Ej medlem längre2015-11-12 12:27
Antal inlägg: 1697

Saken är den att om man hoppas på något som kan avlasta trycket på Migrationsverket så är det väl knappast att stoppa de som ämnar åka vidare till grannländerna och dessutom låta alla flyktingar registreras på en enda enhet i Malmö. För att inte nämna resursslöseriet hos Polisen.
 
janne1212122015-11-12 12:50
Antal inlägg: 4722

Nej, jag sa ju att jag inte tror på någon större effekt. SL & Co får väl gå på julledighet och sen sätta in nya drastiska åtgärder.
Först måste alla sossar hämta sig från chocken att S börjar agera som det förhatliga nyfascistiska SD.
 
Måns_E2015-11-12 13:03
Antal inlägg: 11969

Det här är förmodligen bara ett första steg, för att bättre få grepp om inflödet.

Jag tror att det kommer fler utspel de närmaste veckorna.
 
Locomondo - Ej medlem längre2015-11-12 13:29
Antal inlägg: 3768

Märkligt hur vissa helt plötsligt har fått upp ögonen för Sveriges hemlösa. Dessa har funnits inom synhåll under alla mina år här (i Sthlm, från tidigt 80-tal) men aldrig tidigare har jag hört så många röster höras för deras skull.
Tidigare har de varit "pundare, lata alkoholister och andra parasiter som självmant hållit sig utanför Sveriges sociala skyddsnät".
Nu helt plötsligt har många sk "Sverigevänner" plötsligt drabbats av en empati gentemot dessa. Sålänge det är svenska hemlösa förstås. Inte romer, det är nåt heeeelt annat....
 
janne1212122015-11-12 13:30
Antal inlägg: 4722

Allt just nu går nog ut på att få folk medvetna om problematiken.
Fortfarande verkar det som att det finns gott om människor i detta land som inte förstått vidden av problemet.

I ett debattinlägg idag i Expressen skriver "en besviken socialdemokrat" Linn Svansbo följande.

"Bredvid mig på tåget sitter en kvinna med en väska som kostar 20 000 spänn. Min egen är värd 10 000. Framför mig har jag min dator som kostar 13 000 kronor. Häromdagen diskuterade jag med min mamma i telefonen om huruvida hon ska åka utomlands över jul eller inte. Förra veckan köpte jag snittblommor på Hötorget för 300 spänn. Förra månaden gick svenska staten 1,1 miljarder plus. Klockan åtta onsdag kväll meddelar inrikesministern att Sverige ska införa gränskontroller."

Jag tror tyvärr att många resonerar så här snurrigt, jag har gott om pengar (i alla fall verkar författaren ha alldeles för mycket av den varan), alltså är det inget problem att ta emot 500000 flyktingar.
En del säger som totravel här, att hjulen rullar på bra för Sverige, alltså har vi råd.

Dessa tankar är OK om man bara tänker sig att leva just nu och ger blanka fan i hur det ser ut om 5-10.
Skolan, vården, socialtjänst, migrationsverk, polis går redan nu på knäna.
Inga jobb eller bostäder finns, brottsligheten ökar.

Om det inte finns nån krismedvetenhet bland folk i Sverige gör man som regeringen har gjort hittills, dvs ingenting.

Som väl är har man högre upp förstått att detta är ohållbart, men några riktigt tuffa beslut vågar man inte ta, av rädsla att få skit av sina högljudda väljare (typ Linn Svansbo) eller PK-journalister som bara har till uppgift att författa inlägg som att XX "hyllas på Facebook för sitt rörande inlägg om flyktingar."
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?