Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade39
Mobilspel
Pågående21 663

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VildaVittra2018-04-01 14:24
Antal inlägg: 386

Vågar du dig på ett konsumtionsfritt år?
Jag lägger denna tråd i Snack, eftersom trådarna gärna dör ut i Seriöst.

Det är väldigt många år sedan jag klev av ekorrhjulet och slutade konsumera i någon högre grad. Det är ju helt sjukt hur mycket prylar man trodde sig behöva och det har varit en lättnad att minska på sakerna allteftersom de slitits ut. I perioder har jag även haft inköpsstopp, men numera behöver jag inte det eftersom jag inte har en uppsjö med extraprylar.

Ett inköpsstopp innebär att man bara köper saker som mat, mediciner, busskort osv. Dvs rena förbrukningsartiklar (om man nu inte råkar ha mängder av sådant liggande). Saker man får lägga pengar på om man vill är tjänster som att gå till en frisör och massör eller varför inte ett museum.

Man blir uppfinningsrik av det, man upptäcker saker i sin närhet, man lär sig laga saker, man blir rik.

Skulle du våga dig på det eller kanske du till och med bestämmer dig för att starta i dag?
 
ppeldan2018-04-01 14:40
Antal inlägg: 20

Jag har i stort sett levt så de senaste tre åren förutom vissa inköp i samband med löptävlingar som hade kravllista på utrustning. Jag äger nästan bara mina kläder, mobil och dator. Resten har jag gjort mig av med. Hyr möblerat, har ingen bil längre. Saknar inga prylar alls.
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-04-01 17:01
Antal inlägg: 37631

Nä jag tänker inte begränsa mina inköp.
Köper det jag behöver och vill ha.
Har ingen tv och dator har valt brott det.
Läste någonstans att har man sett alla avsnitt av hem till gården har det tagit 38000 timmar av ens liv.
 
VildaVittra2018-04-01 19:39
Antal inlägg: 386

ppeldan Vad kul! Riktigt så lite saker har jag inte eftersom jag är kreativ och gillar att skapa, men dock så skapar jag mest av återvunnet material.

ttiittii Så kristet av dig att inte bry dig om nästkommande generationer.
 
Sten_Saxpåse2018-04-01 20:08
Antal inlägg: 243

ttiittii... det skulle ju då betyda att hem till gården har gjort 38 000 entimmesavsnitt.

Världens längsta såpopera sändes i 15 762 entimmesavsnitt och började sändas 1952. sv.wikipedia.org/wik...di ng_Light

Så det du läste hade fel.
 
yora - Ej medlem längre2018-04-01 21:08
Antal inlägg: 251

Jag gör något liknande. Jag konsumerar så lite som möjligt och så närproducerat som möjligt. Stickar t ex kläder av garn från grannens får :) . Vill framförallt undvika onödig konsumtion och undvika att gynna multinationella bolag och annat där jag inte vet hur produktionen går till. Behövde köpa en soffa när sonen flyttade men sånt finns ju på Blocket. Och jag är fenomenal på att laga tvättmaskinen. Men jag har dator och mobil (fast rätt gamla). Men kommer att bli tvungen att byta bil om något år :(
 
pentashelia2018-04-01 21:46
Antal inlägg: 35

De där skulle jag verkligen behöva hoppa på :) Börjar redan i morgon :)
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-04-02 07:58
Antal inlägg: 37631

3800 timmar en nolla för mycket
 
VildaVittra2018-04-02 09:09
Antal inlägg: 386

Läsvärt om just hur mycket saker gemene man har i sina hem: www.na.se/bostadspul...i- sitt-hem

yora Jag har förstått att vi har mycket gemensamt. Men laga tvättmaskiner kan jag inte. Lyckades med mästerstycket att innerluckan på min toppmatade öppnade sig under programmet, så den kärvade fast. Det skulle vara avsevärt dyrare att köpa en ny än att få den fixad, så jag skänkte bort den på blocket så någon annan kunde fixa den. Själv fick jag då köpa en ny.

Pentashelia Superkul! Hur känns det nu på din första dag? :)
 
bujum2018-04-02 11:02
Antal inlägg: 1750

Vad är det för märkvärdigt med det där? Så har jag nog alltid levt i stor grad. T ex när det gäller kläder köper jag så att jag har två par jeans ett par jakt och fritidsbyxor och ett par skidbyxor. De sliter jag sedan ut. Det kan ta 15 år men det spelar ingen roll för modet ger jag blanka den i.
Bryr mig heller inte om att skaffa mig elektronik med mer funktioner än nödvändigt. Så länge vardagen fungerar vad gäller arbete och transporter så är jag nöjd.
Visst händer det att jag glider ut och slösar lite men då är det på loppis eller begagnat på annons.
Jag plockar mängder med bär och svamp varje år, och det lilla kött vi äter har vi till stor del skaffat själva i vår egen skog.
Den enda lyx jag unnar mig anser jag vara av essentiell betydelse för mitt välbefinnande. Mina hundar. Det är ju inte helt gratis när man räknar in mat, veterinärvård och utrustning för övrigt. Jag har 3 hundar för enbart detta syfte. Min man har ytterligare 3 som jakthundar.
 
VildaVittra2018-04-02 11:17
Antal inlägg: 386

bujum Om det inte vore något märkvärdigt, varför använder vi då mer naturresurser varje år än vad jorden kan producera? Och det är vi i väst som står för majoriteten av det.

Och jag ber dig tänka på tonen, de som lever i konsumtionskarusellen kan slå ifrån sig idén om att kliva av den om de bemöts såsom du bemötte det.
 
susila2018-04-02 11:27
Antal inlägg: 459

Men massor av människor i tredje världen är helt beroende av att vi köper det de producerar. Jag tror inte att det är så enkelt att vi bara kan sluta konsumera, så blir allt bra. Jordens befolkning ökar i rekordfart. Alla människor behöver kunna försörja sig. Visserligen är massor av jobb i utvecklingsländer usla, tunga, giftiga osv. Men vad är alternativet? Att alla får en plätt land som de brukar för självhushållning? Massmigration till länder med högre välstånd? Massdöd i svält, krig och epidemisjukdomar tills jordens befolkning är mer lagom i storlek igen?

Hu
 
susila2018-04-02 11:28
Antal inlägg: 459

Det där Hu skulle inte varit med.
 
VildaVittra2018-04-02 11:41
Antal inlägg: 386

Susila Man kan köpa tjänster, man måste inte köpa saker. Speciellt inte saker som sågar av grenen de sitter på. Se på bomullsodlingen som exempel, den förgiftar deras grundvatten så de måste köpa vatten på flaska och bomullen betalar vi pyttelite för och av den ynka summan går majoriteten till feta plånböcker i väst.

Se gärna 100% cotton. www.youtube.com/watc...l9 LhGQJQ_w
 
susila2018-04-02 13:59
Antal inlägg: 459

För många arbetande barn är alternativet till barnarbete barnprostitution.
 
klobba32018-04-02 14:03
Antal inlägg: 431

Med dem premissserna TS menar är jag i princip redan där.
förutom att jag unnar mig lite godis.
 
kryddeluntan2018-04-02 15:20
Antal inlägg: 12360

Jag är i princip redan där. Återanvänder mycket, ger till insamlingar. Mina systrar och jag har alltid ärvt varandras kläder. Råkar jag köpa fel skor kan yngsta dottern eller hennes kusin ha dem.
Har gjort mig av med finservisen med tillhörande kaffeservis. Man behöver faktiskt inte så mycket.
 
VildaVittra2018-04-02 15:36
Antal inlägg: 386

Susila Så man ska alltså förgifta deras kroppar och natur samt överutnyttja planeten till döds genom att köpa sådant vi egentligen inte behöver för en spottstyver för att barn ska arbeta, istället för att ge deras föräldrar skäligt betalt för tjänster så de har råd att låta deras barn gå i skolan istället? Den där "hjälpen" genom att konsumera saker hamnar som sagt i tjocka plånböcker i väst, inte hos de barn som jobbar 14 timmar per dygn för ett par kronor med att sy dina HM-jeans.

klobba3 Du köper ingenting? Suveränt.

kryddeluntan Precis! Man behöver så lite saker att det är otroligt.
 
ttiittii - Ej medlem längre2018-04-02 15:43
Antal inlägg: 37631

För att motverka barnprostitution köper jag saker dom tillverkat.
Barnen är viktigare
 
MiaFredrika2018-04-02 15:52
Antal inlägg: 387

Jag lever nog lite så redan. Allt jag äger ryms i stort sett i två resväskor. Jag köper väldigt lite kläder och skor etc, utan använder de jag har tills de inte håller ihop längre.

Har inget fast boende, utan jobbar i 5-6 månader och reser sedan resten av tiden. Och jo, jag vet att flygresor är en miljöbov, men det är min stora passion.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?