Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade26
Mobilspel
Pågående22 110

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-29 15:38
Antal inlägg: 2728

Tiden må ta slut. Men denna tråd kommer att fortleva i all evighet. Gaaahh...
 
mrperfect2014-08-30 00:11
Antal inlägg: 11437

Inte längre än 15 miljarder år till...
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-30 00:20
Antal inlägg: 1910

Det var inte jag som började med arkeologiska påstående. Men som det stod i länken jag skickade....Har man bara grävt ut vissa delar av Nasaret så kan man inte säga att det inte finns bevis.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-30 00:39
Antal inlägg: 2728

Och dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan.
 
Sote2014-08-30 02:11
Antal inlägg: 3557

Men moose- då tror du på arkeologiska bevis i alla fall? Och varför i så fall upphör dom att vara trovärdiga vid ca sextusenårs ålder? Det går liksom inte ihop ditt resonemang.
 
Rhotheta2014-08-30 09:30
Antal inlägg: 4992

Mooses72, älgat varde ditt namn.

Kan du nämna någon mytisk plats som arkeologiskt bevisats icke existera? Om inte, kan du komma på något problem med att efterfråga arkeologiska bevis för att något inte funnits?
 
Rhotheta2014-08-30 09:30
Antal inlägg: 4992

minus s:et
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-30 09:39
Antal inlägg: 1910

Rotheta högt ärade ateist.

Ditt land med enhörningar och vättar är väl inte arkeologiskt bevisat ännu? Rätta mig om jag har fel.
 
Sote2014-08-30 09:56
Antal inlägg: 3557

Moose- det har ju bara inte hittats några lämningar ännu så det KAN ju finnas ett sånt land. I alla fall om man resonerar som du gör Moose, för det var faktiskt du själv som kom med den teorin att Nasaret visst kan ha funnits vid den tiden trots att inga bevis hittats. Det var du själv som hävdade att avsaknaden av bevis inte visar annat än att man har grävt på fel ställe. Du kan ju inte välja att använda det resonemanget bara när det passar in i din värld. Fast det är väl som med arkeologiska bevis överlag antar jag, passar det in i din världsbild då är det bevis i annat fall inte.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-30 10:31
Antal inlägg: 1910

Sote

Den finns arkeologiska bevis från Nasaret. Även från tid före kristus. Det som vissa ateister menar är att det inte bodde några där under Jesu tid.

Sättet att beräkna åldern på universum och jorden behöver spekulationer som inte är helt säkra. Inga dateringsmetoder är helt säkra. Har ljusets hastighet alltid varit densamma? Ingen vet hur mycket ett supernovautbrott påverkar dom radiometriska klockorna.

Läs här hur man "vet" hur gammal en stjärna är. Bara gissningar och antaganden.

fof.se/tidning/2007/...rn as-alder
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-30 10:44
Antal inlägg: 2728

Att Gud finns är gissningar och antaganden.
 
Rhotheta2014-08-30 12:41
Antal inlägg: 4992

När man kan göra förutsägelser om nya fynd och dessa stämmer har man passerat stadiet gissningar och antaganden. Då har man i stället en ännu icke falsifierad lovande teori. Möjligen har man ännu inte upptäckt teorins gränser. Jfr Newtons gravitationsteori, elektromagnetisk fältteori, Darwins evolutonsteori, termodynamiken, Einsteins gravitationsteori, dagens evolutionsteori, inflationsteorin, standardmodellen, kvantmekaniken. Det finns många. I botten har alla antaganden. Ingen är bevisad. Ingen är falsifierad. De flesta har funnit sina gränser. Det kallas empirisk vetenskap med ett samlingsnamn.
 
Sote2014-08-30 15:21
Antal inlägg: 3557

Jisses......I rest my case. Hur man överhuvudtaget kan tro bokstavligt på bibeln är verkligen den största gåtan av alla. Jag har inga svårigheter att förstå och respektera folk som bekänner sig till vilken tro det än må vara så lämge det inte innebär skada för någon annan men kreationister har jag verkligen ingen som helst förståelse för. Det är verkligen för verklighetsfrånvarande att man häpnar. Att påstå att jorden är sextusen år gammal för att dom tror det är lika dumt som när man trodde jorden var platt.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-31 01:59
Antal inlägg: 1910

Hur kam man inte tro att Gud finns?!?
Vilka tokstollar det finns! Räcker ju med att se på natuten och sina egna barn så inser man att allt kan inte ha kommit till av en slump. Hur kan man tro på att universum och liv kommit till av ingenting med hjälp av ingenting bara av en slump?
Jag tycker att man får tro på vad man vill och även som ateister bara det inte innebär en skada för andra människor.

Ja man häpnar, vid tidens slut så verkar det bli många som hamnar där det inte är så trevligt att vara.
 
dinodog2014-08-31 05:18
Antal inlägg: 4973

Jag häpnar över att Gud låter människan födas/drabbas med olika sjukdomar. Han är enligt kristna allsmäktig.
Och enligt mig så skulle Gud lätt kunna fixa det. Varför finns det så många olika sjukdomar och syndrom? Vad hade Gud för plan med det?

Och varför låter han människan i vissa delar av världen svälta ihjäl? I andra delar utöva olika krig? osv. Det skulle Gud veta redan från det ögonblick universum skapades, att det var dömt att misslyckas.
Eller slängde han in Jesus som ett försök att rädda människan? Ja och hur gick det då enligt kristna så blev han korsfäst.
Nej om Gud verkligen hade funnits hade inte världen sett ut som den gör. Varför skapa ett helt universum som är ofattbart och oändligt. Och ett jordklot som inte är perfekt fritt från naturkatastrofer.
Varför ska människan drabbas av jordbävningan vulkanutbrott cykloner mm där människan drabbas hårt.
Om man är allsmäktig och fullkomlig så förstår jag inte att det hela görs om från början.
Gör om och gör rätt.
Det måste vara lätt som en plätt om man nu är allsmäktig eller hur?
 
kajix2014-08-31 07:27
Antal inlägg: 7767

Det enda mer fantastiska än all det där du räknar upp måste vara gud.
 
Rhotheta2014-08-31 08:04
Antal inlägg: 4992

Hur kan man tro att solen flyttar sig över himlavalvet av egen kraft? Det vet ju alla människor att saker ligger still tills någon flyttar dem. Det borde vara fullkomligt uppenbart att någon flyttar solen över himlavalvet. Så god är vår intuition och vårt sunda förnuft att vi förstår att allt där ute är precis som det är här nere i vår lilla värld. Hur skulle det kunna vara annorlunda? :-)
 
Netache - Ej medlem längre2014-08-31 14:42
Antal inlägg: 89

"Gud skapade människan till sin avbild". Kanske är det då så att gud inte är alltigenom god. Gud har sina fel och brister, och det återspeglar sig i avbilden.
 
Netache - Ej medlem längre2014-08-31 14:47
Antal inlägg: 89

Moose72 hotar i illa förtäckta ordalag med helvetet för dem som inte tror på guds existens. Det var en icke så godhjärtad handling.
 
Netache - Ej medlem längre2014-08-31 14:55
Antal inlägg: 89

Gud har för övrigt ingenting med min unge att göra. Hon kom till en varm höstkväll på Runmarö. Och det var jag och käringen som snickrade till henne, helt på egen hand.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?