Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade32
Mobilspel
Pågående22 139

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-03 16:46
Antal inlägg: 1910

Sote du och din vetenskap. Börjar ärligt tro att din "Gud" är vetenskapen. Kan du gå på toaletten utan att fråga vetenskapen om lov?
 
Nora1 - Ej medlem längre2014-09-03 16:52
Antal inlägg: 2885

Nu är jag lite osäker på vad vi diskuterar. :)
Vi är ju programmerade att vara människor med allt vad det innebär. Det inkluderar att vara präglade med vissa reaktionsmönster som styr våra reaktioner.

Men vi har ju ändå förmågan att välja mellan att göra rätt eller fel. Vi kan känna medlidande och hjälpa andra utan att vi tjänar på det.

Ibland tror jag precis som du gör att vi bara är "programmerade" robotar. Men så ibland så tycker jag att det krockar med den längtan som de flesta av oss har där vi vill förstå varför vi finns, varifrån vi kom och vart vi är på väg. Det borde inte vara nödvändiga tankar om vi bara har till uppgift att bli präglade på det vi upplever. (tror jag).
 
Nora1 - Ej medlem längre2014-09-03 16:53
Antal inlägg: 2885

ovan till Rhotheda.
 
kajix2014-09-03 16:53
Antal inlägg: 7767

Samtidigt hos FRA:

"Fan, vi har fått in ökad googlesökfrekvens på nån jävla traktor. Lorentsons eller nåns. Bengtsson, kollar du upp vad vi har på honom. Låter det inte lite arabiskt ändå? "

Hur som helst. Om vi skulle göra en vetenskaplig undersökning som visar att vi inte har en fri vilja. Vad betyder det då? Att gud inte finns? Att gud finns? Att gud ljuger?
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-03 17:01
Antal inlägg: 1910

Dinodog

Den som våldtog dig gjorde det med fri vilja. Alltså gjorde han fel och det får du sota för. Många människor tänker mest på sig själv, se rika maktgalna regenter i vissa länder som bara tänker på sig och inte sina fattiga medmänniskor. Krigar och bestämmer. Allt handlar om att göra fel eller rätt. Alla har vi möjligheten men mycke elände beror på vår egen vilja. Vi har en moral......

www.alltombibeln.se/...do ndsk.htm
 
Sote2014-09-03 17:10
Antal inlägg: 3557

Moose- vetenskapen är inte min på något sätt och definitivt inte någon Gud. Vetenskapen strävar framåt och vill upptäcka nya saker och förstå det vi redan vet finns. Den dömer inte människor för deras sexuella läggning, kön, utseende, handlingar eller deras föräldrars handlingar. Utan forskning och vetenskap skulle vi fortfarande leva på medeltiden och vara kuvade under maktens män och kyrkan.
Dumma kommentarer som din ovan visar bara vilken låg nivå du själv ligger på.
 
kryddeluntan2014-09-03 18:19
Antal inlägg: 12360

"Vetenskap utan religion haltar, religion utan vetenskap är blind". (Albert Einstein)
 
zxzxzxzx - Ej medlem längre2014-09-03 18:28
Antal inlägg: 13

Ja.. allt är helvetiskt.. så också på dödsbädden.
 
dinodog2014-09-03 19:36
Antal inlägg: 4973

Moose72
Utan den fria viljan så hade jag inte blivit våldtagen.
Och då är vi tillbaka på ruta ett.

Varför ska oskyldiga drabbas? Vad har Gud för mening/syfte med det. Att det hela tiden är människor som som drabbas, för att någon använder sin fria vilja. Du har fortfarande inte svarat vad du tror själv. Och vad hjälper det mig som kanske lever gudfruktigt att drabbas av någon som använder sin fria vilja där jag kommer att drabbas.

Jag har ställt många frågor till dig men du ger inga konkreta svar, utan du håller dig bara till bibeln. Har du inga svar ett eget tänk och tyckande?

Varför finns det svältande människor? Har dom använt sin fria vilja och valt det.
Varför föds det barn med svåra sjukdomar? Är det den fria viljan som sett till det?

Och varför sker det stora naturkatastrofer? Det hade Gud lätt kunnat fixa när han nu gjorde hela alltet.
En perfekt planet från början.
 
kryddeluntan2014-09-03 20:00
Antal inlägg: 12360

Moose72, du väljer att låta bli att svara på direkta frågor, kan det bero på att du inte har några svar?
 
Sote2014-09-03 21:58
Antal inlägg: 3557

Om jag vore troende så skulle jag starkt ifrågasätta Guds förmåga att prioritera. Någon säger sig bli bönhörd för att dom lyckades komma i tid till ett möte dom vara sen till eller få bra betyg på ett prov eller kanske bara lyckas med sin beasås. Det är väl jättefint att en vanlig svensson i mellanmjölkens land ser sig bönhörd i vardagen men hur kan man bara tro att detta ens har med nån gud att göra när det samtidigt finns barn som är i chock efter granateld, barn som anvönds som sexslavar eller soldater och tvingas mörda sina egna familjemedlemmar, präster som begår grova sexövergrepp och barn som mobbas så svårt att dom tar livet av sig. Hur man som kristen kan tro att man blir bönhörd för skitsaker samtidigt som andra lever i misär är för mig en gåta. Om det nu finns en Gud då är hon verkligen kass på att prioritera och en riktig bitch.
 
kryddeluntan2014-09-03 22:19
Antal inlägg: 12360

Bra inlägg Sote, men Gud är väl en Han???

Det har jag fått lära mig. Han-Guden skapade ju en annan Han först, sen knäckte Han-Guden ett revben från den nyskapade Hanen, för att skapa Honen, ( senare kallad honan, för att vi ska förstå skillnaden).

I vilket syfte, jo, Honan skulle i all tid och evighet underkasta sig Hanen.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-03 23:21
Antal inlägg: 2728

Äh.
Han insåg bara att det första exemplaret inte dög. Så han gjorde en förbättrad, mer duglig variant på samma tema.
 
Rhotheta2014-09-03 23:33
Antal inlägg: 4992

Nora1.

Förr var robotar förprogrammerade och därmed tämligen olika oss människor. Mer lika en insekt. Dagens robotutveckling går mer åt lärande och autonoma robotar som mer påminner om oss. Inom en inte alltför avlägsen framtid (rätt specifik term:-) kommer nog jämförelsen med robotar inte att var alldeles på tok felaktig om man endast betraktar handlingsmönster. Innan vi har robotar som också har ett känsloliv och existentiella grubblerier som vi människor får vi nog vänta ett bra tag om det alls kommer att ske.
Tveklöst har vi en vilja. Jag tycker inte att man kan kalla den fri. Den bedömningen spelar in när jag skall döma andra människors handlande. Uppenbarligen är dock bevisläget ännu inte sådant att en majoritet av alla människor ställer sig bakom tanken att den fria viljan är en illusion. Min förhoppning är att det kommer att ändras. Tills dess har jag full förståelse för dem som tror på den fria viljan.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-04 08:41
Antal inlägg: 1910

Dinodog vem är det enligt dig som är orsak till krig, svält, våldtäkt och rån?
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-04 08:43
Antal inlägg: 1910

Ingen har svar på allt om Gud, hur skulle vi kunna ha det.


www.credoakademin.nu...gt _lidande
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-04 08:55
Antal inlägg: 1910

"Gud kastar inte tärning"

"Herren är raffinerad men inte elak"

(Albert Einstein)
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-04 09:11
Antal inlägg: 1910

"Om jag inte hade något annat bevis, så skulle tummen min vara nog till att överbevisa mig om att Gud finns."

(Isaac Newton)
 
limpan__22014-09-04 09:26
Antal inlägg: 2847

Skulle citat av kända vetenskapmän som levde i en tid när det var i princip förbjudet att kritisera religionen vara ett bevis för någonting?
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-04 09:44
Antal inlägg: 1910

Kryddeluntan som började med citat av det slaget. Fö så kan och vet väl kända vetenskapsmän allt? Ta inte ifrån mig illusionen av det.....
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?