Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade15
Mobilspel
Pågående22 141

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-11 22:12
Antal inlägg: 1910

Var till dinodog
 
dinodog2014-09-11 23:00
Antal inlägg: 4973

Vem är du att döma Moose72?

Jag är ifrågasättande och med all rätt.
Däremot har jag faktiskt en tro , men inte på någon Gud. Tänker inte gå in på vad och hur jag tror det blir för komplicerat att förklara.

Det var precis det jag menade i mitt förra inlägg och du trampade rätt i klaveret, precis som jag misstänkte Moose72.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-12 04:54
Antal inlägg: 1910

Vad dömer jag dig i nu då?

Har du ingen tro på Gud så vet du alltså inte hur det är att tro på Gud. Svårare än så kan det inte vara.

 
Sote2014-09-12 06:22
Antal inlägg: 3557

Nej det är busenkelt. Jag vet nämligen precis hur det är att tro på gud och leva i en kristen gemenskap. Det finns många bra saker med det och många fina människor men det är precis som det är bland folk som inte har en kristen tro. Det finns många bra saker och fina människor i bilken tro och gemenskap du än är med i och samma bland människor utan tro. Däremot kan man tycka att det inom dessa grupper borde det inte finnas så mycket av allt annat som förekommer i samhället som tex girighet, avundsjuka, fylla, övesitteri, pedofili, barn och kvinnomisshandel, mobbning m.m. Det är nämligen så att det även när det gäller detta inte är så stor skillnad. Det finns en stor skillnad mellan vissa troende och andra och det är såna som inte kan låta bli att se sig själva som bättre än andra bara för att dom är troende och gärna med illa dold självgodhet hemfaller åt att döma sina medmänniskor och hota med evig fördömelse. Det är nog det fulaste draget av alla.
Jag är samma människa nu som jag var då men skillnaden är att jag nu tar fullt ansvar för mitt liv själv och lägger inte över det i händerna på något annat och har ingem annan än mig själv att stå till svars inför. Det är mitt liv och när det är slut så är det slut. Det jag kan hoppas på är att jag har gjort såpass bra ifrån mig som människa och framförallt som förälder att jag finns kvar i minnet och tankarna hos dom jag känt i livet.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-12 07:22
Antal inlägg: 1910

Jasså? Vem tog ansvar för ditt liv då du trodde på Gud? Så du har ingen annan än dig själv att stå till svars för.....rättsväsendet och dina medmänniskor då?

Om du nu varit troende så borde du ju veta att man dömer inte någon om man berättar om vad som står i bibeln, det man tror på.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-12 07:32
Antal inlägg: 1910

Samtidigt kan jag förstå att du inte tycker att det är nått märkvärdigt med att tro på Gud då det enligt din beskrivning inte var någon trevlig kyrka du växte upp i. Med mobbing, misshandel, fylla och pedofiler. Människor som inte levde rätt och som fick en ung tjej att tappa tron på Gud.
 
dinodog2014-09-12 08:17
Antal inlägg: 4973

Moose72 jag har vänt mig till Gud tidigare i mitt liv. Under hela min uppväxt som var väldigt tuff, och även senare i livet som varit en lång resa med svår sjukdom.
Jag har bett på mina bara knän sökt mig till kyrkan för
för att bli bönhörd.
Jag tappade min tro på Gud.
Du kanske skulle försöka förstå att alla inte har en tro på Gud.
Det gör oss inte till sämre människor.
Bli lite mer ödmjuk och inte så hård och dömande mot
andra.
Jag har ingenting emot troende alla får ha sin åsikt och jag dömer ingen.
 
Rhotheta2014-09-12 09:49
Antal inlägg: 4992

Moose72

Om Gud endast existerade måndag, onsdag och fredag, hur skulle tisdag och torsdag skilja sig från de övriga dagarna i veckan i ditt liv. Hur skulle du märka av det och hur många minuter skulle det ta innan du upptäckte att gud försvann? Som en jämförelse tar det 8 minuter innan vi märker om solen försvinner. Det blir då kolmörkt, kallt och jorden fortsätter rakt fram på sin färd i galaxens utkant.
 
Sote2014-09-12 13:40
Antal inlägg: 3557

Moose- Nu var inte just min kyrka speciellt utmärkande egentligen. Det jag menarär att det faktiskt inte är någon skillnad på icke troende och troende när det gäller detta. det förekommer överallt och om du tror att det just i din församling inte förekommer smygfylla, misshandel, barnaga, ´pedofili och andra övergrepp då är du farligt naiv. Det finns en mängd exempel på hur troende har begått olika övergrepp och det utmärkande imånga fall är att det påfallande ofta är personer i maktställning som gör det. Detär ju bara att titta på Knutby eller varför inte den katolska kyrkan som ju är ökänd för detta.
Min poäng är att bara för att man är troende så har man inte monopol på godhet. Skithögar finns överallt.
 
ttiittii - Ej medlem längre2014-09-12 14:20
Antal inlägg: 37631

det finns många som kallar sig Kristna och har en skitsida och gömmer sig bakom en Kristen tro,Dom finns lite varstans tyvärr
 
Sote2014-09-12 14:22
Antal inlägg: 3557

Ttiittii- precis!
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-12 14:31
Antal inlägg: 2728

Mitt ex är uppväxt i Pingstväns-hem i Västerbotten.
Han bröt sig ut ur det relativt tidigt och har fruktansvärda historier/minnen därifrån.
Han har hela idén till sin bok om det livet klar.
Om han kommer att ge ut den eller inte vet jag inte. Men gör han det kommer mångas värld att avslöjas som mindre trevlig än vad fasaden antyder.

Därmed inte sagt att det är så överallt.
 
ttiittii - Ej medlem längre2014-09-12 14:36
Antal inlägg: 37631

Det har nog varit lite vidrigt i väldigt många kyrkor förut.Nu har nog dom allra flesta Kyrkor fattat att tro är frivilligt och handlar inte om tvång någonstans iaf inte Sverige.
 
Sote2014-09-12 14:53
Antal inlägg: 3557

Ttiittii- så naiv kan inte ens du vara.....
 
dinodog2014-09-12 20:37
Antal inlägg: 4973

Jodå ttiittii det finnas ett flertal religiösa samfund/sekter som lever i skymundan.
Plymothbröderna är en sådan. De liksom många andra samfund förutspår att jordens undergång är nära förestående.
Genom att leva ett avskilt liv tror de överlever den yttersta dagen.

Däremot anser de att alkohol inte är skadligt. Och att det är helt i sin ordning att även väldigt unga dricker.
Vilket många också gör.

De driver också sin alldeles egna skola och inga barn utifrån kommer in.
Om du lämnar samfundet är du för alltid utfryst och betraktas som död.

För en utomstående är detta helt bisarrt. Men för dom
är det helt normalt.
Och så är det nog med många samfund alla har sin livsåskådning.
 
omeganoll2014-09-12 21:01
Antal inlägg: 512

Tidens slut var det fråga om:

Efesierbrevet 1:9-10 Svenska Folkbibeln (SFB)

Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet, enligt det beslut som han hade fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-12 21:03
Antal inlägg: 2728

Fullständigt obegrpligt.
Tolka gärna.
 
dinodog2014-09-12 21:13
Antal inlägg: 4973

Eh va?
 
omeganoll2014-09-12 22:17
Antal inlägg: 512

Vare sej någon tror på det här nere, eller inte...till slut kommer ALLA att tro på Gud - ALLA kommer att få insikt om Guds otroliga kärlek och därför har ingen längre ngn anledning att vara emot - ALLA är med!

Och då inträffar det revolutionerande att:

enligt Romarbrevet 5:18 "...har en endas(Jesus´) rättfärdighet för alla människor lett till en frikännande dom som leder till liv."
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-12 22:24
Antal inlägg: 1910

Sote

Hur vet du hur det är i en pingstkyrka ute i landet som du aldrig varit i?

Vad har misshandel och fylla och pedofili med Gud att göra?

Självklart finns det troende som gör dumheter men en troende som lever nära Gud gör inte sådana saker.

Misshandel och fylla tex, läser man i bibeln så ska man inte dricka sig berusad.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?