Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade59
Mobilspel
Pågående22 179

Forumkategorier

Användare Inlägg  
TPP2014-08-07 23:28
Antal inlägg: 124

Jösse dessa trådar om evinnerligt tjafs
 
kryddeluntan2014-08-07 23:36
Antal inlägg: 12360

Det slutar när tiden slutar och julen och tomten kommer och Jesus uppstår, eller ingen skriver nåt.
Det vi vet är att vår tid är begränsad, som någon skrev, sen är vi döda och sen vet vi inte ett pip. Punkt!!!
 
TPP2014-08-07 23:50
Antal inlägg: 124

Amen.......
 
SirMattBusby2014-08-08 09:33
Antal inlägg: 1813

Moose

Handlar inte alls om att jag har nåt emot Gud eller kristna men eftersom du läser det man skriver som fan läser bibeln så finner jag det tämligen meningslöst att försöka förklara.

Tyckte jag var väldigt tydlig i mitt inlägg och vill/kan du inte se och förstå vad jag menade så är det ok för mig.

 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-08 09:58
Antal inlägg: 1910

Jag behöver ingen förklaring, jag tror dig när du säger att du inte har nått emot Gud eller kristna.
Det jag hakar upp mig på är att du inte tycker att man ska få dela med sig av sin tro. Måsta hålla den för sig själv.
Det är nämligen inte tänkt så om man läser och tror på det som står i bibeln.
Med det inte sagt att man ska pracka på nån eller slå nån i huvudet med bibeln. Där tycker jag som du
 
Claysune2014-08-11 06:46
Antal inlägg: 368

Jag tror att erbjudandet från Gud om försoning genom Kristus är sant. Om inte så är vi de mest ömkansvärda av alla människor som Paulus säger det enligt bibeln. Man prackar inte på , utan man säger ja eller nej tack till erbjudandet. Ganska enkelt tycker jag.
 
Sten_Saxpåse2014-08-11 09:53
Antal inlägg: 243

kan inte säga nej tack då jag inte tror på att erbjudandet är sant eller ens kommer från någon gud. Det är lögner från människor som inte är värda att bli besvarade, eller ens bli hörda.

Och det är väl visst att pracka på när erbjudandet upprepas gång på gång, med olika försäljningsknep som utlovat bonusliv, hot om utanförskap och någon sorts försäkring mot onda händelser.

Det är synd att det inte finns något nix-register för sånt.
 
Sten_Saxpåse2014-08-11 09:57
Antal inlägg: 243

och då menar jag nödvändigtvis inte att det är en person som tjatar, utan kristna som missionerar sin tro så som moose beskriver att man ska göra.
 
Claysune2014-08-11 15:50
Antal inlägg: 368

Sten-saxpåse: Självklart får du ha din tro , lika självklart får vi alla tro på Guds erbjudande om vi vill. Vill vi inte så är det upp till var och en. Jag tycker inte att man så att säga "prackar " på när man diskuterar på detta sätt.
 
cisplatin2014-08-11 16:13
Antal inlägg: 161

Claysune: jag gillar din sympatiska inställning, det här med att det är upp till var och en.

Gissar att något som t ex Sten-saxpåse m fl andra här stör sig på, och ser som ett på-prackande, är när troende kommer med citat och liknande som påstås gälla hela världen och alla människor. T ex vid tidens slut/ yttersta dagen, och då Kristus ska sammanfatta och omfatta allt och alla. Eller att den kristna guden/Jesus är gud/frälsare/helig ande över precis allt och alla, inklusive oupptäckta folk i Amazonas, vikingar, cyklister och mina barnbarnsbarn.
 
Claysune2014-08-11 18:39
Antal inlägg: 368

Cisplatin: Tack för att du gillar min sympatiska inställning. Det är absolut inte min mening att som du skriver att pracka på någon någonting den inte vill ha. Vi kommer inte längre i denna diskussion så jag tror jag avslutar här. M V H c-s
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-11 19:22
Antal inlägg: 1910

Det är inte att pracka på någon att tro och sedan berätta vad man tror. Guds budskap och erbjudande gäller naturligtvis för alla människor.
Jämförbart med att jag vill inte att nån ska pracka på mig att livet och hela universum kommit till av en slump.

Naturligtvis behöver man inte tro på Gud men vare sig man tror eller inte tror så gäller bibelns budskap. Det försvinner som inte bara för att man förnekar Guds existens.

 
kryddeluntan2014-08-11 19:58
Antal inlägg: 12360

För att jag ska kunna diskutera tidens slut måste jag acceptera att människor tycker olika. Det viktiga är väl inte att försöka "omvända" någon i den ena eller andra riktningen, utan just, att diskutera, lyssna och lära.
För mig är det viktigt att man visar respekt för den andra. Efter att ha följt tråden med stort intresse, så finns här mycket kloka tankar från alla håll.
Jag väljer att skriva i jag form, så det inte blir missförstånd.
 
Sangria2014-08-11 22:11
Antal inlägg: 504

Moose 72- men hur ska du ha det ? Du skriver att det inte är att pracka på någon att berätta vad du tror på samtidigt vill du inte att andra ska berätta för dig om det dom tror på tex universum och livets uppkomst genom slump. Du säger emot dig själv. Varför har du rätt att berätta om/pracka på andra din tro när du anser att andra inte har rätt att göra detsamma mot dig?
Bibelns budskap gäller självklart bara för er som tror på just det budskapet och just den guden. För alla andra gäller det dom tror på och deras ev. Skrifter och gudar eller vetenskap och böcker eller kanske ingenting alls. Din sanning är bara din , min är en annan. Du har absolut ingenting med någon annans tro eller icke tro att göra. Jag känner både kristna, muslimer, en del judar och allra flest vanliga icketroende som tror mest på det som vetenskapen kan påvisa. Jag har aldrig hört någon av dom prata om sin privata tro eller ens försökt berätta om det. Att hålla på som du gör för att du tror att det är rätt är helt förkastligt och avskräcker fler än det lockar. Du når ingen i ditt eget privata korståg tvärtom. Tro precis vad du vill men låt andra vara ifred. Fler krista borde ha samma ödmjuka inställning som Claysune , då kanske fler blev intresserade och inte avskräckta.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-12 07:48
Antal inlägg: 1910

Jag jämför snacket om att pracka på. Om det är att pracka på då man berättar att man tror på Gud då är det att pracka på att berätta att man tror att liv och universum uppstått av en slump.
En tro är naturligtvis personlig men om jag tror att det är sanningen jag tror på så förstår väl även du att den gäller även dig från min synvinkel.
Om du köper en trisslott så tror du antagligen att vem som helst som köper en sådan har möjlighet att vinna. Du tror kanske också på att vem som helst kan råka drabbas av cancer.
Men då säger jag att jag tror inte på det. Alltså gäller inte dom möjligheterna för mig. Jag kan inte få cancer och jag kan inte vinna pengar på trisslotter för jag tror inte på det.

Guds budskap gäller för alla.

Hur ska du kunna bli intresserad av nått om du inte hör talas om det?
 
Sangria2014-08-12 08:19
Antal inlägg: 504

Då gäller ju även alla andra sanningar för dig också vare sig du tror det eller ej . Du kan inte säga att just din sanning är den enda rätta bara för att det är den du tror på om du inte samtidigt erkänner att det som alla andra tror på också är rätt.

Det Koranen säger gäller även dig och det vetenskapen säger också. Sen får ju du tro vad du vill.
 
zyrkligen2014-08-12 08:26
Antal inlägg: 18

En ateist förnekar inte guds existens, man tror inte det bara.Om gud existens var bevisad ja då kan man tala om förnekelse.
 
ttiittii - Ej medlem längre2014-08-12 08:41
Antal inlägg: 37631

den enda rätta sanningen finns inte.det finns flera rätta sanningar ungefär lika många som det finns människor,Din sanning är rätt för dig och min sanning är rätt för mig
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-12 08:48
Antal inlägg: 1910

Sangria nu tror jag inte att du förstår. Sanningen gäller. Det finns en sanning. Antingen finns Gud eller inte. Antingen leder vetenskapliga undersökningar till sanningen eller inte. Om Gud finns så är det antingen den kristna Guden eller nån annan som skapat oss.
Du tycker alltså att jag ska anse att en ateist har rätt eller en vetenskapsman som säger att vi människor finns av en slump eller att muslimen tror på det rätta?

Har jag fel så har muslimen eller vetenskapsmannen eller nån annan rätt.

Sanningen är rätt och enligt min tro så är det Guds budskap.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-12 08:53
Antal inlägg: 1910

Så då har alla små pojkar rätt i att just deras pappa är den starkaste i hela världen?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?