Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade14
Mobilspel
Pågående22 139

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-13 11:53
Antal inlägg: 2728

Jag menar att jag inte tror ett smack av det där.
 
Rhotheta2014-09-13 13:27
Antal inlägg: 4992

Moose72

Det var du själv som skrev att om gud inte fanns skulle du inte kunna märka någon skillnad i den yttre världen, men om du själv inte trodde att han fanns skulle du inte finna någon annan mening i livet än att supa ner dig. Tyckte att det lät tragiskt.

Själv har jag inga barn och planerar faktiskt inte att skaffa några. Det är dock inte hugget i sten om än genomtänkt. Jag kan ändra mig på den punkten. Jag kan gärna supa ner mig vid rätt tillfälle, men då skall det vara med människor jag gillar som delar glädjen/fasan över morgondagen med mig. Annars uppskattar jag egentligen mer att knalla ut i guds fina natur och göra upp eld så fort tillfälle ges (Skärseld?:-). Även att diskutera med oliktänkande och lära mig onödiga saker är laster jag har. Och att misshandla ett litet piano som inte gjort något ont. Det brukar jag dock oftast förskona mina vänner ifrån. Kristuslikt :-)
Och tro det eller ej, jag är helt övertygad om att även du efter en tids sörjande skulle upptäcka att det trots allt inte var gud utan dina relationer och livet självt som gav dig mycket mer mening än du i dag kan föreställa dig. Om du tänker efter har inte alla ateister redan tagit livet av sig. Det kan ju finnas en förklaring. Även om jag absolut tror att fler ateister än gudstroende saknar mening i sina liv. Gud är andlighetens motsvarighet till stödhjul. Du faller aldrig, men du lär dig heller aldrig att cykla.
Naturligtvis missvisande men jag blev så nöjd över metaforen och det finns ett element av sanning där :-)

Segelflygare borde känna sig mer otrygga än motorflygare, därför att de aldrig kan göra om ett landningsförsök, medan motorflygaren alltid kan bli räddad av motorn.

I själva verket är segelflygaren fullkomligt avslappnad så länge han har god höjd, men har en anspänning inför varje landning. Motorflygaren kan däremot aldrig någonsin slappna av helt, eftersom det alltid kommer att ligga ett litet tvivel i bakhuvudet om att motorn kan stanna. Därför måste han med jämna mellanrum (varje söndag, förlåt, varje kvart) kontrollera att den finns och är OK, därför att han är livrädd för att behöva landa utan hängslen och livrem.

Vem är då tryggast? Minst trygg är väl kanske segelflygaren som aldrig lärde sig att landa. Men mest trygg är segelflygaren som vet hur man landar. Han kan i lugn och ro njuta av utsikten och behöver inte bekymra sig om någon bullrig motor. Han vet att han inte har någon.
 
Rhotheta2014-09-13 13:33
Antal inlägg: 4992

Den sista analogin var ännu sämre än stödhjulen. Den berättar om något, men dess tillämpbarhet är högst begränsad. Ingen av dem har t.ex. möjlighet att byta plan och en motor är något som finns i verkligheten och har fysiska verkningar. Berättelsen handlade enbart om känslor.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-13 14:21
Antal inlägg: 1910

Sote

Så du menar att det finns kristna som är med i pingstförsamlingar som våldtar barn och misshandlar sin fru och tror att det är i enlighet med vad Gud vill?

Är du rubbad som tror det eller finns det så rubbade människor?


 
I love Jesus2014-09-13 14:25
Antal inlägg: 160

Jesu glädje,frid och kärlek.

Det är jätteviktigt att bjuda in Jesus i sitt liv innan det är för sent-innan tiden rinner ut.

Gud välsigne.

Bjuda in Jesus i sitt liv och hjärta.

Tro på och bekänna Jesus som sin frälsarkonung.

Låta döpa sig.

Allt gott.

Jesus lever.

Jesus är den gode herden.

Följ Jesus.

Jesu liv och ljus.

Jesus är:

Vägen.

Sanningen.

Livet.

Amen.

Bön: att lära känna Kristi kärlek mer och mer. I Jesu namn,amen. kram.

Varmhjärtade hälsningar.
 
dinodog2014-09-13 14:34
Antal inlägg: 4973

Moose72 är du blåögd?
Bara för att man är med i en kristen församling (kan vara vilken dom helst) så innebär det inte att man är felfri och fri från synd.

Se bara på Knutby och vad som hände där.
Självklart så kan det finnas våldsverkare i vilken församlingen som helst. Om det sedan tror att det är förenlig med Gud det får stå för dom. Men jag skulle inte höja på ögonbrynen om dom verkligen skulle tro det.
 
Trofasthet - Ej medlem längre2014-09-13 14:35
Antal inlägg: 86

Moose72, vad är din tolkning av följande citat?

"14Så vände Benjamin tillbaka och man gav dem till hustrur de kvinnor från Jabesh i Gilead som man hade låtit leva. Men de var inte tillräckligt många för dem. 15Folket kände medlidande med Benjamin eftersom Herren hade gjort en rämna bland Israels stammar. 16 De äldste i församlingen sade: "Vad skall vi göra för dem som är kvar, så att de kan få hustrur? Alla kvinnor är ju utrotade ur Benjamin." 17 De sade: "De som överlevt av Benjamin måste få sin besittning, så att inte en stam blir utplånad ur Israel. 18 Själva kan vi inte ge dem våra döttrar till hustrur, för Israels barn har svurit och sagt: Förbannad är den som ger en hustru åt Benjamin." 19Men så sade de: "En Herrens högtid brukar firas varje år i Silo som ligger norr om Betel, öster om vägen som går från Betel upp till Sikem och söder om Lebona." 20 De uppmanade Benjamins barn: "Gå dit och lägg er i bakhåll i vingårdarna. 21 När ni får se Silos döttrar komma ut för att uppföra sina danser, skall ni komma fram ur vingårdarna, och var och en skall föra bort åt sig en hustru bland Silos döttrar. Sedan skall ni bege er hem till Benjamins land. 22 Om sedan deras fäder eller bröder kommer till oss och klagar, skall vi säga: Unna oss dem, för ingen av oss har tagit sig någon hustru i kriget. Ni har ju inte själva gett era döttrar till dem, för i så fall hade ni dragit över er skuld." 23Benjamins barn gjorde så. Var och en tog sig en hustru bland de dansande kvinnor som de förde bort."

Domarboken 21:14-23
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-13 14:48
Antal inlägg: 1910

Rotheta

Jag skrev endast att om Gud inte fanns på vissa dagar så skulle mitt liv endast vara det evolutionen går ut på.

Det roliga med motorflygaren är att han har full koll på sin motor genom att inte bara kolla mätarna varje söndag... (Utan när han vill)
Han vet att hans plan är byggd av högsta kvalite av den bäste konstruktören.
Segelflygaren däremot hans plan har på nått konstigt vis byggts av sig själv och när det stormar och regnar när han vill nå målet då räcker inte vinden till utan han får landa i förtid.

Mest trygg och bästa förutsättningarna för att få en trevlig flygtur är motorflygaren.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-13 15:00
Antal inlägg: 2728

Segelflygaren flyger tyst och vackert, fritt från buller och oväsen.
Landar på spännande platser han/hon kanske aldrig annars fått uppleva om inte vinden tagit slut just där.
Kan lyfta igen. Styrkt av upplevelser och berikad med ny kunskap.
Motorflygaren flyger från A till B med bullrande motor. Förutsatt att den inte krånglar eller soppan tar slut.

Det handlar nog om olika människotyper med olika sätt att leva.

Mångfald säkrar artens överlevnad.

En del behöver trygghet o visshet för att må bra.
Andra känners sig kvävda och begränsade av detsamma och föredrar lyckan och spänningen i det oförutsägbara. Jag är en av dem.
 
Sote2014-09-13 15:20
Antal inlägg: 3557

Moose- säger som dinodog.är du blåögd? Självklart finns det troende världen över som är övertygade om att det dom gör är i enlighet med deras tro oavsett hur andra kan uppfatta det. En katolsk präst som utsätter pojkar för övergrepp är lika teoende som den som inte gör det och har säkert en finfin ursäkt och kan hitta en bibelvers som stöder det hela. Knutby är ett ypperligt exempel också. Du kan naturligtvis aldrig se vilka dessa människor är och därför kan du aldrig veta om dom inte finns i din närhet oavsett hur djupt troende dom än verkar vara. Det är otroligt naivt att tro att det inte förekommer bara för att dom kallar sig kristna. Dessutom så har människor dödat i Guds namn i princip ända sedan det hela startade. Eller Allahs också för den delen.
 
Rhotheta2014-09-13 18:00
Antal inlägg: 4992

Som gammal segelflygare får jag nog säga att du är ute och cyklar. Försök att reflektera mindre som en spegel och mer som en filosof.
 
mollee - Ej medlem längre2014-09-13 18:29
Antal inlägg: 6087

Rhotheta har rätt! I allt! Säg inte emot! :-D hihi
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-13 19:46
Antal inlägg: 1910

Dinodog

Har jag sagt att man är felfri om man är troende?
Alla människor har syndat så är det. Men lever du i enlighet med vad jesus lär så ska du inte behöva synda mer.


Sote

Det är inte du som bedömmer vem som är lika mycket troende som en annan. Om du tror att Gud ser lika kärleksfullt på en katolsk präst som våldtar små pojkar. Som Gud ser på en som inte gör det då är du ute och cyklar. På en vinglig cykel dessutom.
Jag tar ingen troende i försvar som dödar eller våldtar eller misshandlar sin fru. Tar du ateister i försvar som dödar och våldtar och tycker att dom är bättre än kristna?

Du får kalla dig vad du vill men Gud ser vad du egentligen är.


Nu pratar vi mest om troenden som msslyckas i sina liv.
Troligtvis och det vet vi också så är det ännu fler ateister som misshandlar sina fruar eller män eller våldtar småbarn.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-13 19:53
Antal inlägg: 2728

Hur cet vi att det är ännu fler ateister än troende som gör det?
Undersöknings/mätnings/fo rskningsresultat tack!
Allt annat är endast egna spekulationer och lösa antaganden från din sida.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-13 19:57
Antal inlägg: 1910

Rambletamble

Hur ska segelflygaren ta sig upp igen utan hjälp? En segelflygare brukar ju ofta klara sig själv utan att vara i behov av hjälp av någon? Bara lita på sin egen förmåga eller hur det nu var. Men ensamen i oländig terräng hur gör du?
 
Bob1002014-09-13 20:02
Antal inlägg: 854

besvara inte denna kommentar: när tiden tar slut får man straffpoäng...
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-13 20:05
Antal inlägg: 2728

Du sket fullständigt i att besvara min fråga.
Ser därmed noll anledning att besvara din.

 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-09-13 20:33
Antal inlägg: 2728

Ensam i oländig terräng med havererad motor kommer man ingenstans.
 
omeganoll2014-09-13 20:36
Antal inlägg: 512

Man får byta fordon...
 
Sote2014-09-13 20:43
Antal inlägg: 3557

Moose- jaså? Gud ser vem jag egentligen är? Ok , det där får väl stå för dig då för det låter mest som att det är du dom dömer just nu .
Jag har inte påstått att jag bedömer vem som är mest troende utan jag säger att jag tror att dom själva anser säkert att dom tror "rätt" precis dom du gör. Jag har heller tagit någon som begår i försvar vare sig dom är troende eller ej. Du har grova lässvårigheter verkar det som eller så har du helt enkelt svårt att fatta .
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?