Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade55
Mobilspel
Pågående22 193

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2014-08-12 11:59
Antal inlägg: 4992

Så det du säger till Moose72 är egentligen "acceptera att du lever i en fantasi och att den inte är tillämplig utanför ditt eget huvud". Lycka till med det:-)
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-12 11:59
Antal inlägg: 2728

You're welcome :)
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-12 12:01
Antal inlägg: 2728

Inte riktigt...
Han har självklart rätt för egen del.
Men han vill inte acceptera att någon annan kan ha det på något annat sätt än hans.
Det kommer han aldrig att förstå.
 
Rhotheta2014-08-12 12:06
Antal inlägg: 4992

OK jag missförstod nog lite. Du tror inte heller att din egen verklighet har någon koppling till världen utanför ditt eget huvud? Du tror inte på en verklig yttre värld, oberoende av betraktaren? (Det man brukar kalla solipsism)
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-12 12:15
Antal inlägg: 2728

Jodå. Jag tror på en verklig yttre värld.

Det är bara att när det kommer till religion så tror jag alla tror på sin "sanning".
Och att man-eller i alla fall jag..- bör acceptera att den ser olika ut för olika individer.

Är på väg ut med jyckarna här nu, så uttrycker mig kanske litet luddigt och inte helt genomtänkt.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-12 12:20
Antal inlägg: 1910

Jag förstår mycke väl att människor tycker och tänker och tror olika. Men när det gäller Gud så finns han eller så finns han inte.
Vad jag tror så finns han. Finns han så är det sanningen. Finns han inte så är det sanningen. Alla kan inte ha rätt.
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-12 12:23
Antal inlägg: 2728

Då tar vi det på den nivån.

Han finns inte. Du har fel.

Nu går jag ut med jyckarna. Ha det gott :)
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-12 12:32
Antal inlägg: 1910

Vi tar det på nivån du förstår.

Ha det så kul i Guds sköna natur :)
 
RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-12 12:37
Antal inlägg: 2728

Neee Moose...jag vill inte klampa runt i ditt huvud. Där är för trångt för mig :)
Jag går ut i skogen på en av Big Bang skapade planeter istället.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-12 13:25
Antal inlägg: 1910

Ja du får tacka slumpen för naturen och dina hundar :)
 
Claysune2014-08-12 20:12
Antal inlägg: 368

För mig finns Gud
Han har alltid funnits och på Honom tror jag fullt och fast.
 
SämstpåBeta2014-08-24 03:28
Antal inlägg: 1758

aah härligt, hur kan man ha tilltro till en bok med över 50 000 bevisliga sakfel. Trovärdigheten blir ju bara lönsam för de som inte vill tro på logiken. T.ex.ett litet sakfel bland de 50 000 i den sagolika boken är att Jesus var ju aldrig från Nazareth!
 
tåby72014-08-24 07:55
Antal inlägg: 2

Jag har en fundering:
Om nu alla som tror på en Gud ( gäller alla religioner där en Gud finns) och troendet ska göra så att man kommer närmre Gud !
Varför finns det så mycket krig då.
Är inte Gud en och samma Gud???
Eller finns det flera gudar ,som isåfall har skapat världen?
Jag blir så förvirrad , alla talar om EN Gud då måste det ju vara en och samma Gud i alla religioner ???
Är det inte huvudsaken att alla har någon slags tro? ( på vad som helst bara man själv känner sig trygg i)
Om man tittar runt om i världen så förs det krig pga att man har olika tro.
Men de flesta tror på EN Gud , är det inte konstigt
Att då mörda andra som oxå tror på Gud???
Förvirrad😳
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-24 16:35
Antal inlägg: 1910

Jasså varifrån var Jesus då?
 
SämstpåBeta2014-08-25 03:48
Antal inlägg: 1758

Om man är så naiv och tror på Jesus så fallerar Jesus livslinje i Bibeln med Nazarets uppkomst. Det är bevisat att vid tidpunkten då Jesus enligt Bibeln skall ha levat så fanns inget Nazareth, staden uppkom senare. Många sådana pinsamma felaktigheter finns i Bibeln.

Tåby7: du väcker intressanta frågor, öppet sinne berikar kunskapen! Vad jag kan svara på dina funderingar är att religion och tro egentligen är en trend och inget annat, miljömässigt och tidsmässigt. Gå tillbaka i vår historia så bygger den ju på asatron, den fick gälla i några hundra år och vi valde då att förlita oss på flera gudar med mänskliga drag och brister! Sydeuropa hade de romerska och grekiska gudarna, de valde också samma linje, alltså flera gudar. Vi kan ju tycka idag att de var primitiva religioner men kan vi avfärda dem som icke tro-värdiga? Faraonerna valde samma linje och även dagens hinduism. Alla dessa religioner är äldre än kristendomen och med makt och mycket våld så tryckte man tillbaka de gamla religionerna och pådyvlade människor den nya religionen med det nya modet, bara en Gud! Tydligast är detta i Sydamerika, där även Inka, Aztekerna och Majaindianerna valde ett flervalssystem, motstånd och vägran ledde tyvärr till utrotning, liknande väg har även Afrika och stora delar Asien gått där tävlan om en enda Gud har delats upp mellan de kristna och islam. Allt detta tyder bara på att den vinnande parten pådyvlar sin religion och att all religion är konstruktion av människan för en samhällelig verktyg för att få massan att tro på något större än dem själva. Religion är i själva verket ett styrandeverktyg som alltid har fungerat, tills nu! Tidigare har allt kunnat förklarats med religionen, jordens skapelse, människans mening i tillvaron osv. Nu är det inte riktigt så längre, då sekulariserade samhällen växer och syftet med religionen minimeras. En ny trend växer fram och det är att religion inte längre är viktig i många människors vardag. Vi har fått en ny religion som har växt sig starkare och starkare de sista 200 åren och det är vetenskap. Lavinartat förlitar sig många hellre till vetenskapliga förklaringar än till religiösa. Det är ju t.o.m så att många som förlitar sig på vetenskapliga förklaringar upplever att människor som tror på religiösa förklaringar till vår uppkomst, universums skapelse, livets uppkomst och andra stora frågor, är lite bakom och något fattas intellektuellt. Nu är det ju inte så, men onekligen finns den uppfattningen!
 
tåby72014-08-25 06:19
Antal inlägg: 2

Sämstpåbeta: vad mycket kunskap du sitter med:-)
Mycket intressant.
Tack för att du delar med dig.
 
Göran A2014-08-25 09:29
Antal inlägg: 275

Husrester från Jesu tid framgrävda i Nasaret:

mobil.svd.se/c.jsp;j...%3 D2094854
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-08-25 09:38
Antal inlägg: 1910

Jaha, jag tror på Jesus. Vad har du för bevis på att Nasaret inte fanns vid Jesu födelse? Arkeologiska fynd eller Talmud eller Josefus?
 
Rhotheta2014-08-25 10:42
Antal inlägg: 4992

De här människorna resonerar som jag och ställer den typ av frågor som jag brukar göra. De bygger ett starkt case mot Nasaret. Jag har inte studerat frågan tillräckligt för att våga mitt liv på att de har rätt, men då jag ändå av andra skäl finner jesusfiguren osannolik är Nasarets vara eller icke vara vid tiden inte så central för mig.

Håll till godo. Den som är bergfast övertygad om bibelns äkthet blir säkert inte imponerad, men för den som inte har en stark uppfattning i frågan är texten säkert tankeväckande.

www.jesusneverexiste...ar eth.html
 
Rhotheta2014-08-25 10:52
Antal inlägg: 4992

PS. Bibelns historiska autenticitet är nog ett bättre ordval än äkthet. Jag menade inte att den är en medveten förfalskning på samma sätt som Mormons bok.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?