Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade16
Mobilspel
Pågående22 110

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kryddeluntan2014-09-01 21:20
Antal inlägg: 12360

Moose72, jag har tidigare sagt i mina inlägg att jag tillhör agnostikerna.
Men, du väljer själv vad du läser och hur du tolkar det.



 
limpan__22014-09-01 21:24
Antal inlägg: 2847

"Det fortgår även i dessa tider som förr under bibelns tid."

Varför uppdateras då inte Bibeln? Din gud verkar ju ha en hel del han vill få fram till oss människor.

Förutom bergspredikan är väl antalet ställen i Bibeln där författaren verkligen närvarade vid händelsen väldigt lätträknade? Kom gärna med andra bra exempel på ställen i NT som verkligen är Jesu ord och inte vad någon tror att Jesus sa efter att de fått det berättat årtionden senare. Viskleken?

Till sist har du ingen aning om jag är ateist eller inte, men vi kan enas om att jag inte tror ett dyft på din gud Gud.
 
Canis Lupis2014-09-01 21:30
Antal inlägg: 2

Ha ha ha ha haaaaa..alltså säga vad man vill men det ger ju ett och annat gapskratt att läsa i den här tråden i alla fall. Och man får ju grejer att berätta om för andra på jobbet eller krogen så att fler kan få sig ett gott skratt. För att ta det som tex moose skriver på allvar går ju bara inte. Vi lever på 2000 talet, inte artonhundratalet och har faktiskt kommit rätt långt vad gäller kunskap kring livets uppkomst bla. Det är liksom inte så att man bara gissar utan det är rätt säkra åldersbestämningar på dinosaurieben, fossiler ,berg ,forntida människor m.m. Vetenskapen har i allafall kommit med betydligt fler bevis för sina teorier än vad religionen någonsin kommer komma i närheten av. Där handlar precis alltihop om vad folk tror sig veta utan några som helst konkreta bevis för någonting alls. Det går faktiskt inte ens att säkert bevisa att personen Jesus har funnits. Och att folk hör att Gud talar till dom......tja vad ska man säga .....det finns ju många tillstånd som innebär att man hör röster. Det betyder inte att man har bevis för att Gud finns, det betyder nog mest att man behöver hjälp att reglera synapserna i hjärnan.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-01 21:38
Antal inlägg: 1910

En ny tomte som dyker upp. Vad trevligt :)

Du kan ju berätta vad du vill på krogen det är väl ändå ingen som minns vad som sas dagen efter.

Berätta hur liv uppstod då?
 
Canis Lupis2014-09-01 22:05
Antal inlägg: 2

Ja du Moose, du verkar ju ha monopol på trevlighet.......att referera till den här tråden funkar finfint även utan alkohol. Det är stort underhållningsvärde här faktiskt.
Jag är inte någon forskare och tänker inte redogöra för livets uppkomst men du borde ta dig till nån sida där du kan föra ditt resonemang med folk som faktiskt är det så kanske du får svar på dina frågor kring detta nån gång. Du verkar verkligen vara i behov av just svar för du har ställt samma fråga massor av gånger i tråden nu. För egen del har jag inte behov av svar då jag inte tvivlar ett ögonblick på att vetenskapen är betydligt närmare sanningen än att ett uppdiktat väsen skulle ha " skapat" allt. Okunnighet är religionens bästa snuttefilt.
 
dinodog2014-09-01 22:09
Antal inlägg: 4973

Moose72 Gud kunde gjort jorden till ett paradis. Där alla levde i fred och harmoni med varandra.
Inga naturkatastrofer ingen svält och framförallt inga krig.
Utan fri vilja är det enkelt att följa Guds bud eller hur.
Det behöver inte vara något negativt att inte ha någon fri vilja. Särskilt om man aldrig haft någon.

Så du kan tycka vad du vill men någon Gud finns inte.
För om det är människans fria vilja som gjort att det ser ut som det gör på jorden, ja då är det Guds fel som gav oss människor den fria viljan.
 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-02 20:57
Antal inlägg: 1910

Dinodog

Så det är Guds fel för att han skapat oss med fri vilja?
Du har fått möjligheten att göra rätt, du väljer att göra fel och får naturligtvis själv stå för konsekvensen. Även andra människor kan råka illa ut för dina val.

Vad gör att människor krigar och bråkar och rånar och misshandlar?

Gav du dina barn en fri vilja eller bestämmer du allt?

Gud gjorde ett paradis på jorden men människorna syndade mot Gud.

 
Moose72 - Ej medlem längre2014-09-02 21:23
Antal inlägg: 1910

Canis Lupis

Så jag som är skapad av Gud är mer okunnig än du som är släkt med apan?

":Det som inte kan observeras och beskrivas vetenskapligt kan inte existera, menar man. Universum, livet och arterna anses därför ha uppkommit av sig självt, styrt av blinda naturlagar. Människan är i detta perspektiv ingenting annat än en biologisk dator i avsaknad av fri vilja, utan något egentligt jag, och helt bestämd av arv och miljö. Problemet är att ingen människa kan leva som om detta vore sant. Ingen behandlar t ex sin bäste vän eller sin hustru som om han eller hon vore en viljelös och känslolös, datorstyrd cellklump! Genom sina egna liv visar därför anhängarna av denna extrema materialism att de egentligen inte tror på vad de själva säger! Deras inställning måste därför avfärdas som i grunden ohederlig. För att en världsbild skall vara värd att tas på allvar, måste det enligt min enkla mening vara möjligt att leva konsekvent efter den.""

Hahaha Måste berätta om tokstollarna som tror på slumpen för mina arbeskompisar.

 
Sote2014-09-02 21:51
Antal inlägg: 3557

Och det där citatet är taget från nån seriös vetenskaplig tidning? Eller kan det kanske vara nån "objektiv" bibelblogg eller liknande.......för det gör ju verkligen just det inlägget riktigt trovärdigt , ett inlägg med tyngd bakom liksom.......
 
dinodog2014-09-02 21:56
Antal inlägg: 4973

Har du svårt att förstå Moose72?

Om nu Gud gav oss den fria viljan, så visste Gud på förhand att det inte skulle falla väl ut.
Du skriver att jag har haft möjlighet att göra rätt och väljer att göra fel!
Okej så om jag blir våldtagen tagen då vems fel är det?
Har jag med min fria vilja tyckt det är okej?
Alla dessa som svälter och lever i krigshärjade länder är det deras fria vilja?

Det låter så vackert med fri vilja men det är det ju inte.
Eftersom Gud skapade ett paradis på jorden enligt dig
Men människan syndade och utnyttjade sin fria vilja.
Då är den ju helt plötsligt inte fri längre eftersom man inte följer Guds regler. Då är det inte en fri vilja.
Jag skulle vilja kalla det att gå i ledband.

Jag vet vad som är rätt och fel. Jag vet vad man får och inte får göra. Jag vet att jag inte är perfekt jag har mina fel och brister.
Men till syvende och sist så hänger allt på en själv. Att förlita sig på en Gud som inte gjort ett skit för människan, trots allt elände på jorden får mig att undra hur man kan tro på en Gud.
Och nu menar jag dom utsatta människorna de som svälter m.m.
Att lovprisa en Gud som straffar människan för att dem använder sin fria vilja. Då är vi ju där igen, varför gav oss Gud den fria viljan, när Gud redan visste att det skulle gå åt h-vete?
 
Nora1 - Ej medlem längre2014-09-02 22:39
Antal inlägg: 2885

Jag har ingen susning om vad som är meningen med livet. Men utan fri vilja är man ju bara en maskin? Möjligheten att välja är väl det som gör oss till människor? Om en eventuell gud är elak för att han gett oss en fri vilja kan man ju inte veta om man inte vet hur alternativet skulle ha sett ut.

Jag har tolkat det som att gud gav oss en fri vilja eftersom vi skulle vara just en avbild av honom.
 
Rhotheta2014-09-03 11:24
Antal inlägg: 4992

Man kan tycka att sådana här trådar är helt meningslösa, för att det alltid är samma käbbel och aldrig dyker upp något nytt, men för mig personligen är det främst sådana här diskussioner som motiverar mig att hålla mig någorlunda a jour med vad som händer inom en del grenar av vetenskapen som intresserar mig. Är annars en aning lat av naturen. Så tack för det, med-och motståndare. Just nu vet jag lite mer om kaos och geometri än härom dagen och det var främst tack vare Moose72:s ganska grovyxade bild av slumpen, som jag fick för mig att googlade lite på kaos och lorenzattraktorn och det ena leder till det andra. Om någon annan är sugen rekommenderar jag youtube framför textkällor. Animationer säger mycket mer än ord och formler om man inte är väl inläst. Och oftast även då om man ser till att utnyttja pausknappen och google så att man hänger med i tempot.

Månadens sämsta vits

- Hö! (Hey!) Mina 4 (four) har spritt sig helt slumpartat. Kan jag låna traktorn?

- Vilken traktor?

- Lorenzattraktorn.
 
Rhotheta2014-09-03 12:10
Antal inlägg: 4992

Man behöver för övrigt ingen fri vilja för att slippa känna sig som en slav. Det räcker att man i efterhand omedvetet rationaliserar sina val. Experiment visar att vi fungerar just så.
 
zyrkligen2014-09-03 12:37
Antal inlägg: 18

Såg kalla fakta igår, där bl.a. en 4 år gammal pojk utnyttjat sina fria vilja till att bli cancersjuk, inte så smart.
 
Nora1 - Ej medlem längre2014-09-03 12:46
Antal inlägg: 2885

Konstigt att man inte tror vare sig på guds ingripande eller den fria Viljan? Förklara gärna hur ni tror att det är.
 
zyrkligen2014-09-03 13:31
Antal inlägg: 18

En gudomlig påverkan finns inte ens ett spår av, så hur kan man då tro det?

 
zyrkligen2014-09-03 13:33
Antal inlägg: 18

Eller övernaturlig påverkan är nog bättre att säga.
 
Rhotheta2014-09-03 15:07
Antal inlägg: 4992

Nora1!

Elefant!

Du tänker nu på en elefant. Din vilja är inte friare än så. Stimuli kan komma utifrån, som här, från kroppen, eller från den tanke som medvetet eller omedvetet passerade alldeles innan. Resultatet blir alltid nästa tanke. Vissa tankar tolkar du som din fria vilja, eftersom du själv inte kan avgöra varifrån den kom och kognitiv dissonans skapar ett spänningstillstånd i dig som du försöker att undkomma. Du styrs av dina belöningssystem, precis som alla andra djur, stora som små.
Olika människor finner störst belöning i att antingen äta choklad, eller att avstå. Det är dock ingen principiell skillnad. De senare tror att de står över sina belöningssystem, men den tanken utlöser belöning hos dem. Precis som tanken på att lyda ett imaginärt gudsväsen.
Inte så komplicerat, eller hur?
 
Nora1 - Ej medlem längre2014-09-03 15:18
Antal inlägg: 2885

Du skriver vissa tankar. Menar du att det finns tankar som drivs av den fria viljan, vilken sort är det i sånt fall? Eller menar du att vi bara är förprogrammerade biologiska robotar?
 
Rhotheta2014-09-03 15:44
Antal inlägg: 4992

Vi är inte förprogrammerade och vi har ingen fri vilja. Vi är dock präglade med vissa reaktionsmönster som i mångt och mycket styr våra reaktioner. De som har ett fungerande minne förändrar hela tiden sina reaktionsmönster. Senildementa har förlorat den förmågan och kommer att svara ordagrant identiskt på samma stimuli gång på gång. Vill du se den nakna maskinen? Prata med en person utan korttidsminne.

Sedan kanske vi menar olika saker med termen fri vilja. Om du anser att reagera efter sina ärvda mönster och sin kulturella prägling med de närvarande yttre och inre stimuli som topping är att utöva fri vilja, då har vi det.
För mig är en fri vilja något hypotetiskt som inte skulle vara beroende av prägling och annat och som en människa skulle kunna hållas moraliskt ansvarig för och där alla har principiell möjlighet att göra vilket val som helst, inklusive det "rätta". Den typen av fri vilja finns bara i fantasin och vi bygger våra samhällen i mångt och mycket på den fantasin, dock inte fullt ut som tur är.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?