Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade48
Mobilspel
Pågående20 568

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lill-Lurv2009-01-09 15:54
Antal inlägg: 13

Kycklinggryta


Ingredienser:

1 kg kycklingfiléer (brukar köpa Euroshoppers de är kanon bra)

5 dl cremé fraiche

1 röd paprika

1 purjolök

Curry

Gör så här:

Skär kycklingen i mindre bitar (går lite lättare att skära om kycklingen fortfarande är lite halvfrusen).

Skär upp paprika och purjolök medan du steker lite på kycklingen så den får färg. Krydda med massor av curry. Blanda sedan i grönsakerna och cremé fraichen och låt småkoka på svag värme tills grönsakerna har blivit mjuka. Krydda eventuellt med mer curry (smaksak, själv älskar jag curry så jag vräker på massor). Kanon gott till både pasta och ris.
 
Piaree2009-01-09 16:02
Antal inlägg: 1325

Ni som har matlagningsgrädde eller liknande i era recept, går det att ta bort det & ändå få det att smaka lika gott (gäller även ost)?

Jag tyckte du var rolig, Emmy =)
 
Lill-Lurv2009-01-09 16:17
Antal inlägg: 13

Har 2 recept till jag gärna delar med mig av :)

Tacogratäng:

1 kg köttfärs
1 röd paprika
1 purjolök
1 pkt taco kryddmix
5 dl lätt cremé fraiche
riven ost
1 gul lök
1 burk krossade tomater
salt & peppar

Gör så här:
1. Fräs lök, köttfärs, hackad paprika. Blanda sedan i kryddmixen o krossade tomater. Smeta sedan ut cremé fraichen i en form. Häll sedan i köttfärsröran i formen. Strö över riven ost och sedan hackad purjolök. Stoppa in i ugnen på 225 grader i 15 min. Ätes med tacochips och sallad om man vill!




Fyllt bröd! Ca 6 portioner

Ingredienser:
1 bergis-franska
2 hårdkokta ägg
2 hackade tomater
8 skivor inlagd gurka
1 finhackad lök
1 dl majonäs
1 dl lätt cremé fraiche
1 pkt bacon
1 dl riven ost

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Skiva franskan men låt brödskivorna fortfarande sitta ihop i botten.
Hacka de hårdkokta äggen, tomaterna, gurkan och löken. Lägg i en skål. Tillsätt majonäs och cremé fraiche och rör öm. Bred fyllningen mellan brödskivorna och lägg brödet på ett ugnsfast fat. Täck limpan med bacon och strö sist osten över. Gratinera brödet i ugnen till osten har smält.
 
EssQ - Ej medlem längre2009-01-09 16:39
Antal inlägg: 1433

Blodpudding... skär... stek på båda sidor.. o me lingon till :D
 
Risotto - Ej medlem längre2009-01-09 17:06
Antal inlägg: 3069

Många recept är det i dag.....men vad gör väl det? Det är inte att undra på att vi blir tyngre och tyngre i detta land då alla recept mer eller mindre innehåller ost. Visst det är gott men någon måtta får det väl ändå vara?

Bland det bästa jag vet är att enkellt steka en bit ytterfilé från ett rådjur i grillpannan endast kryddat med salt och peppar. Sallad svampsås och potatis på självvalt sätt vid sidan av. Då mår jag bra när jag sätter tänderna i det.
Ang. kött så tycker jag att innerfilé är på tok överskattat, jag äter mycket helldre ovannämnda bit eller en bit entrecôte med mycket fettstrimmor insprängda. Jag vill ha mitt kött blodigt men det är självklart upp till var och en, bara det inte förstörs genom att stekas torrt som fnöske.
 
mackz_2009-01-09 17:54
Antal inlägg: 900

risotto,
det är ju inte annat än man blir sjukt sugen på ett stycke kött när man läser ditt inlägg
 
Dalkullan2009-01-09 17:57
Antal inlägg: 1256

Ost är tamef*n det godaste som finns =D

Nåt recept på bröd att baka i form som INTE blir torrt direkt, tack!
 
ANDERStG2009-01-09 18:04
Antal inlägg: 7560

Nu får ni ge er, fattar ni hur j*la dyrt det var att handla allt det där?? Och vem har tid att kocka 24/7? En rätt per dag.
 
Risotto - Ej medlem längre2009-01-09 18:11
Antal inlägg: 3069

Dalkullan, måste det vara i fofrm? jag brukar baka en baguettedeg och slå ut det till brödstycken. Den degen är väldigt luftig och fin, beror mycket på att man kör den rätt hårt i hushållsassistenten samt att man gör en fördeg dagen innan man gräddar den.

mackz_, låter bra det :) kött ska tillagas enkelt och seriöst och gärna få vila lite innan man äter det. Ett råd jag har i en bok manar till att lära sig veta när köttet är färdigt genom att trycka på det med ett finger. Att sticka i det bidrar till att köttsaften rinner ur och gör köttet torrt. Dock sticker jag kyckling och ibland fläsk.
 
Pg up - Ej medlem längre2009-01-09 18:12
Antal inlägg: 1354

Det tar inte tjugofyra timmar, ANDERStG. Lagas det inte mat i Finland?
 
emmylicious2009-01-09 19:09
Antal inlägg: 4501

DET var inte snällt sagt ewaleena, inte ens som skämt.
 
mrperfect2009-01-09 19:13
Antal inlägg: 11437

Inbakad lax (proportionerna ger sig tycker jag, beroende på hur många man lagar till)

En laxbit utan ben
Smördeg


Smörj en plåt eller använd en smörad ugnsfast form [ ugnsplåtpapper är för amatörer :) ]
Lägg på en champinjonduxelle ( champinjoner och lök som är hackade och blandade)

Lägg på laxen

Täck med hackad spenat

Klä in underverket med smördeg

Ställ in i ugnen i 175 grader C i 40 minuter


Klart
 
ANDERStG2009-01-09 19:20
Antal inlägg: 7560

Kakrecept www.youtube.com/watc...3W F-5-o2KA
 
mrperfect2009-01-09 19:39
Antal inlägg: 11437

www.youtube.com/watc...C0 eGrhfMhU

Biff a la M Zetterlund
 
Saga-li - Ej medlem längre2009-01-09 19:47
Antal inlägg: 2414

det ska vara fin choklad i kakan, inte block

emmy: Ja det var elakt att hoppa på dig i en underlägsen position, helt enkelt göra sig rolig på din bekostnad, för att dra sympati till sig själv. (typisk skorpion?). Det är ju betapet liksom!
jag tror hon menar gul lök, den är vanlig.

 
Risotto - Ej medlem längre2009-01-09 20:19
Antal inlägg: 3069

Ok mitt dagens recept är vad jag just har ätit till middag.

Kött: tre skivor fläskkotlett.
Ris
En skvätt creme fraiche till såsen.
Marinad: en citron, lite socker, torkad chili krossad, torkad dragon krossad, en riven vitlöksklyfta.
Riv skalet på citronen och pressa sedan saften i samma bunke, slå i lite socker och de krossade och rivna kryddorna. Ställ det åt sidan.
Förbered riset och koka upp det.
Stek kotletterna samtidigt som riset kokar. När köttet är mer eller mindre färdigstekt så dra ner på värmen och slå på marinaden, låt den inte koka bort! blaske runt köttet i vätskas så att det kommer överallt. Slå på creme fraicheskvätten och låt den blandas med citronsaften och låt det koka ihop sig.
Om riset är färdigt först kan det gott stå på vänt ett tag utan värme men med lock.
Jag åt ingen sallad till men det förhöjer såklart måltiden.

Ett litet tips jag har är att ett hyvelblad till en gipshyvel är ett jättebra cestjärn, skarp och fint.
 
Dalkullan2009-01-10 10:28
Antal inlägg: 1256

Risotto - ja det måste vara i form och surdegsbröd är okej.

Har bakat 4 bröd här på morgonen efter nåt recept jag hittat i en bok, men som sagt efterlyser bröd/limpa att göra i form som inte smular allt för mycket.

Tänkte försöka baka lite själv när det går så mycket bröd i det här hushållet (många tonåriga pojkar). Tips emottages tacksamt. =)
 
nella356492009-01-10 12:22
Antal inlägg: 282

Åt "nyttig" pizza igår.. såå gott:
05 pkt jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk olja
4 dl vetemjöl

Blanda o låt jäsa i 30 min

2 dl creme fraiche
80 g 13 % ost
1 hackad röd chili
100 g skinka
200 g färsk svamp
salt o peppar
3 tomater
oregano

Blanda ost, fraiche, kryddor.

kavla ut degen i en smord långpanna, bred på fraicheblandningen. Lägg på skinka o svamp, till sist de skivade tomaterna. Topp med oregano. Mitten av ugnen 275 grader i 10 minuter..
Detta var såå gott..
 
katalias - Ej medlem längre2009-01-10 12:39
Antal inlägg: 2032

Föredrar salladsdressing gjord på citron framför vinäger.

Två pressade citroner
Olivolja (ungefär en del till två delar citronsaft)
Salt efter smak
En smula vitpeppar

Grundsallad här hemma är grönsallad, tomater och rödlök. Lyxvarianten har rätt mycket persilja och lite purjolök (från den grönare delen). Det går även utmärkt att slänga i skinka eller tonfisk eller något annat och äta som huvudrätt med bröd till.
 
Geniknölen - Ej medlem längre2009-01-10 12:45
Antal inlägg: 55

Dagens recept: hemleverans på pizza :P
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?