Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade56
Mobilspel
Pågående20 670

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ewaleena - Ej medlem längre2009-02-22 20:35
Antal inlägg: 1977

Åhå, MrP . Framtill trodde jag var för inkörning!? ;)
 
lehena2009-02-22 20:40
Antal inlägg: 116

Äter inte varma tomater, hatar skulle man kunna säga. Växer och bli äckligt i munnen.
Om man byter ut mot ketshup, hur mycket ska man använda då? Motsvarande en hel burk krossade tomater?? Känns som om det bara kommer smaka ketshup då....
 
Tunnan262009-02-22 21:23
Antal inlägg: 53

Variant på kladdkaka: vispa 3 ägg med 2 dl socker, smält 100 g smör med 200 g mörk blockchoklad, häll det sen i ägg-socker-röran, i med 1/2 (drygt) dl mjöl, sist i med 1 påse polly. Rör om, o häll i smord form med löstagbar botten. Grädda ca 25-30 min. 175 gr.
Servera med vispad grädde, suuupergott!
 
pennyjenny2009-02-22 21:31
Antal inlägg: 528

Hmm.. Jag vet inte. Prova dig fram. Men att ha lika mycket som mängden krossade tomater låter verkligen för mycket.
 
ms lotta - Ej medlem längre2009-02-22 21:44
Antal inlägg: 453

lehena: pröva annan grönsak istället - vi brukar ta paprika - jättegott:)
 
pennyjenny2009-02-22 21:50
Antal inlägg: 528

På Arlas sida hittade jag ett fantastiskt gott recept på chokladbollar.

Smala chokladbollar
1 dl Kesella
4 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 msk kakao
2 krm salt
3 dl havregryn
ca 2 msk mjölk
ev 1-2 tsk konjak

kokosflingor

Blanda ihop alla ingredienser och forma till ca 20 bollar. Rulla dem i kokos. Förvara i kylen.
 
nissen12009-02-23 17:11
Antal inlägg: 146

Här är ett bra recept på älgbiffar.

600gr älgfärs
1 skiva vitt bröd
½ dl mjölk
1 tsk salt
en fjärdedels tsk vitpeppar
15 krossade enbär
3 msk hackad persilja
1 ägg

Låt brödet svälla i mjölken i en bunke. Blanda i färsen och tillsätt ägg, salt, peppar, krossade enbär och persilja. Forma färsen till platta 2 cm tjocka biffar. Stek biffarna 3-4 minuter på varje sida, tills de är genomstekta. Vispa ur pannan med gräddmjölken och smaka av med salt och peppar. Häll skyn över biffarna. Severa med potatis och sallad. Lingonsylt är också gott till.
 
Risotto - Ej medlem längre2009-02-24 11:23
Antal inlägg: 3069

Nu har jag testat lite med att koka en "frukost-risotto" med lite blandat resultat och tankar.
Jag har kokat 1,5 dl arborioris i lättdryck med smak av kaktus&lime (undra om kaktus på island heter kaktur?)
Till det har jag tillsatt en handfull lingon i slutskedet av kokningen.
På talriken så har jag lagt på skalad och tärnat äpple.

Jag tycker att det är klart gott men jag är skeptisk till den långa tid som det tar att laga till det.....det ska göras på gaskök egentligen är det tänkt som en stabil och enkel frukost ute på tur. Ute blir det dessutom torkad frukt istället för färsk.

Nu hoppas jag bara på att det ska mätta också, vet inte om jag känner mig så mätt men det kanske jämnar ut sig.....bara att vänta och se.
 
Risotto - Ej medlem längre2009-02-24 17:37
Antal inlägg: 3069

Väldigt enkel frutti di mare

En påse räkor
En halv lök
Riven vitlök som ligger i olja
En torkad chilifrukt
Dragon
Pastasnäckor (Hade jag)

Skala räkorna och sparar skalen för att genast koka buljong på.
Koka på pastan
Hacka löken och skicka ner den i en varm panna, tillsätt dragon och chili.
Låt det hela ligga och fräsa ett tag och slå därefter i räkorna och rör om, låt bli lite varmt.
Från grytan med buljongen så överför du några matskedar buljong till räkorna och låter det sautera ett litet tag, det bildar en liten skvätt sås i bottnen på kastrullen.
Häll av pastan och blanda den med räkorna, slå i en tillfredsställande skvätt vitlök, det ska vara lite bett i det.
Upp på talrik såklart och fram på bordet.

Smaklig spis!

Jag vet inte varför det är dessa enkla och relativt billiga saker som blir allra godast? Kanske är det för att det bara är en huvudråvara i och resten mer eller mindre är kryddor som på det sättet får en större chans att uttrycka sin smak.


 
Risotto - Ej medlem längre2009-02-28 00:17
Antal inlägg: 3069

Kors i taket min far kommer på besök hem till mig i morgon, han är hit en gång vart tredje år skulle jag tro.....
Så jag ska fixa till en entrecôte och har funderat lite på hur jag ska kunna göra det på ett tillfredsställande sätt men inte alltför traditionellt.
Först var jag inne på att som vanligt steka dem efter var persons personliga önskemål i grillpanna, i det fallet så sveper jag bara min stek förbi pannan och sen är den färdig.

Hur som så kom jag på att jag ska röka den istället med alspån och kvistar från diverse kryddväxter, jag tror att det ska funka. Om inte annat så är det lite unikt och kan vara värt att prova.
Det blir risotto med västerbottensost, blomkål och morötter till samt en sås där basen är calvadosmarinerade lingon och grädde, vipsgrädde kanske för att lyxa till det lite.
Jag har valt bort vin till eftersom att min tjej inte dricker det och har istället satt en sats lingondricka från lingon jag fick med mig hem efter septemberjakten i Vindeln, Västerbotten. Det knyter ihop fint med osten i risotton.

Vad tror ni, kan det funka?
 
anneli72 - Ej medlem längre2009-02-28 00:20
Antal inlägg: 11612

Oj,det låter väldigt gott!
 
mrperfect2009-02-28 00:27
Antal inlägg: 11437

låter terevligt risotto =)
 
Bromsolja - Ej medlem längre2009-02-28 01:18
Antal inlägg: 187

Mitt favoritrecept på jobbet, som jag kör varje dag och blivit kallad sjuk i huvet för:
Koka pastaskruvar medan man jobbar. Häll över en burk tonfisk i olja. Blanda i lite bananer och äpplen om det finns nåt i fruktskålen. Krydda med cayennepeppar. Käka framför datorn med sked.
Klart.
 
anneli72 - Ej medlem längre2009-02-28 01:20
Antal inlägg: 11612

Ok!
 
Caligatia2009-02-28 01:25
Antal inlägg: 2187

Enkelt knep för att lyxa till köttfärsbiffar/köttbullar .
Låt ströbrödet (eller havregryn o potatismjöl (är det va) om man kör med det) svälla i rödvin istället för vatten.
(Eller lingondricka i risottos fall kanske?)
Krydda med vitlök o basilika. Blir jättegott!
 
Ässät2009-02-28 01:25
Antal inlägg: 4824

åååh ja som gjorde pannbiffar igår... iofs så dricker ja inget rödvin o hade inte det hemma därför..men de lät ju gott :D
 
Caligatia2009-02-28 01:36
Antal inlägg: 2187

Jag köper det absolut billigaste de har på systemet. Duger inte att dricka, men håller rätt bra i kylen till matlagning. :)
 
Ässät2009-02-28 01:38
Antal inlägg: 4824

oki :)
 
Caligatia2009-02-28 01:50
Antal inlägg: 2187

I morgon blir det lördagsmys.

Förrätt
Köttfärsröra efter smak - jag har i lite lök, lite vitlök och färsk timjan.
Stora champinjoner - ta bort "fötterna" så de blir som små skålar och baka i ugn en stund.
I med köttfärsröran i champinjonerna.
Toppa med en skiva brieost eller ädelost.
In i ugnen till osten smält.

(Från början tänkte jag gjort sniglar, men pojkvännen vägrade både det o alternativet.
Sniglar finns på burk.
Recept:
Blanda smör med heinz chili sauce, ett par pressade vitlöksklyftor och finklippt persilja.
Tryck ner lite smör i ett snigeljärn, lägg en snigel ovanpå, och en klick smör ovanpå. In i ugnen på ca 200 grader till det börjar lukta fantastiskt gott (har aldrig några säkra tider till nåt)
Servera med vitt bröd.
Om man inte på några villkor kan tänka sig att äta sniglar, så kan man göra "fattigmans"varianten, med champinjoner istället)

Huvudrätt
Entrecôte stekt efter den blivande ätarens behag.
En stekt skiva halumiost ovanpå.
Potatisgratäng med tillräckligt mycket grädde och ost för att man skall vara tvungen att fasta 2 veckor för att kompensera det massiva fettintaget. ;)
Rödvinssås.
En klick pepparrotssmör.

Funderade på efterrätt med, men tror inte att varken jag eller pojkvännen kommer orka. Har lite glass hemma för säkerhets skull. :)
 
Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-28 01:51
Antal inlägg: 1637

Har ett väldigt gott vegetariskt recept som dessutom är väldigt enkelt.

ca 800 gram vita bönor
ca 800 gram krossade tomater
ca 300 gram färsk mozarella
2-3 klyftor vitlök
1-2 matskedar olivolja
en/en och en halv tesked rosmarin

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. skala och hacka vitlöken i små bitar eller tunna skivor och fräs dem i olivolja. Häll sedan på tomaterna och krydda med rosmarin. Salta, sockra och peppra med vitpeppar på känsla. (beroende på hur salt, starkt du vill ha det)
Låt detta koka ihop i 5-10 minuter. ha gärna i 1-2 rågade matskedar med tomatpuré. hacka mozarellaosten i små tärningar. När tomaterna kokat ihop så häll i bönor och mozarellaosten och rör ihop det. Häll över allt i en avlång ungsform och låt stå i ugn i 20-25 minuter. Ha gärna uppsikt så att inget blir bränt. ta ut formen när det ser färdigt ut och simsalabim så har du en middag till 3-4 personer.

Serveras lämpligen med vitt bröd eller couscous.

Det är ganska gott faktiskt och tar bara 30-40 minuter.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?