Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade14
Mobilspel
Pågående20 614

Forumkategorier

Användare Inlägg  
delta92010-10-20 18:33
Antal inlägg: 1041

Tess08: Tack för tipset.
Classe har inte såna formar dock, ivarjefall inte i min lilla stad:(
 
ojjojj2010-10-21 12:53
Antal inlägg: 313

tess08
vad menar du med 2 ägg 225*??
dom får jag testa nån dag , grisen blev sugen ;P
 
Lill-IT2010-10-21 13:04
Antal inlägg: 31414

Tror hon menar 225 grader i ugnen...
 
ojjojj2010-10-21 13:14
Antal inlägg: 313

ja, självklart *ser lite generad ut*
 
Bitte - Administratör2010-10-22 17:38
Antal inlägg: 23932

Dagens middag

Nasi Goreng Det här behövs till 6 personer:

3 dl ris
6 dl vatten
2 gula lökar
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
2 tsk paprikapulver
2 tsk curry ( går bra med stark curry men minska då på mängden om du vill)
3 msk kinesisk soya
salt, peppar
400 g fläskkött
200 g skalade räkor

Koka riset i vattnet och låt det färdiga riset ånga av. Hacka löken och skär purjolöken i tunna ringar. Fräs mjukt i smör. Blanda ner riset i löken och fräs tillsammans en stund. Tillsätt mer smör om det behövs. Pressa i vitlök och krydda med paprika, curry och soya. Fräs under omrörning. Skär köttet i bitar och bryn dem i smör. Krydda med salt och peppar. Blanda köttet med riset och stek ytterligare en stund tillsammans. Rör i räkorna och värm.

Avnjutes idag med ett glas vin till

Bitte

 
Maja G2010-10-22 18:22
Antal inlägg: 10730

jag har fått dille på fläskfilégryta:

fläskfilé ( från valfritt land) kryddat med salt o peppar
3-4 chorizokorvar
lök, paprika,ananas,creme fraiche franska örter, matlagningsgrädde

stek köttet och korven först. Släng i resten o låt det puttra. Servera med ris eller vad ni tycker...Ät och var glad!
 
mrperfect2010-12-02 21:14
Antal inlägg: 11437

Eftersom jag tycker att man skall tala HUR man gjorde eller gör dagens middag så återanvänder jag min tråd, kalla mig gärna Bror Duktig, jag tål allt :)


Idag öppnade jag en burk Campbells Champinjonsoppa, ( jag borde skämmas ) och slängde i lite fryst hackad grönkål, det var inge märkvärdigt.

Men i Söndags stekte jag lammkotlett och fixade ihop en potatisgratäng på 6 potatisar som jag skar i skivor, lite hyvlad ost , nån dl grädde och lite förstekt lök, man varvar alltsammans öch häller på grädden sist, man kan ha vitö´lök om man gillar sånt men det struntade jag i denna gång , jag är inte så förtjust i vitlök nämligen. peppra och salta efter behag, omman vill at det ska bli starkt kan man ha i lite chilipeppar eller små bitar av chilifrukt.
 
SkySpy_2010-12-02 21:22
Antal inlägg: 4416

Big king XXL meal.. Recept: Kör till närmaste Burger king.
 
caughtbock2010-12-02 21:28
Antal inlägg: 7699

Idag åt jag en het thaigryta med kycklingfilé och röd curry som blev väldigt god. Följde inte något recept och har dessutom ytterst få ingredienser hemma, så jag slängde bara i följande:

(till två personer)
två bröstfiléer av kyckling
en burk kokosmjölk
röd currypasta (vettefan hur mycket jag hade i, men det är ju en smaksak)
en burk bambuskott
en röd paprika
en chilifrukt
thaibasilika (viktigt att det inte är vanlig basilika)
salt

Strimla kycklingen, stek, mojs, gojs. Det är väldigt svårt att misslyckas med detta, men man får tänka på att inte koka sönder paprikan. Den ska ha tuggmotstånd. Basilikan slängs även den i lite senare, annars blir den hemskt hängig. Serveras med jasminris.
 
Delicious - Ej medlem längre2010-12-02 22:54
Antal inlägg: 11661

caughtbock, Mums, lät gott, lär testas snart :)

Dom grillade i Halv åtta hos mig, blev såå sugen på grillat kött med fetaostcreme som innehåller: creme fraiche/turkisk yoghurt, smulad fetaost, två hackade chilifrukter (helst en röd och en grön) salt (helst örtsalt), peppar, paprikakrydda. Nom nom
 
mrperfect2011-04-07 21:58
Antal inlägg: 11437

Jannes Fusk-Gulasch

2 l vatten + en köttbuljongtärning Kokas i 10 minuter

2 a 3 hg av ett bra kött skärs ner i tärningar och fräses ihop med en lök i stekpanna

Lägg i detta i vattnet tillsammans med paprika efter behag skuren i bitar, 5 lagerblad ett par tsk kummin, en matsked paprikapulver, två morötter skurna i bitar + 1,5 dl passerad tomat .

koka i en timme, kolla vätskehaölten ibland, börjar det koka ner för mycket så häll i mer vatten eller mer köttbuljong
skär ner tre potatisar, koka ytterligare 20 minuter

sen är det klart, ha på Smetana i form av gräddfil eller youghurt
 
Mammaoxå2011-04-08 10:08
Antal inlägg: 494

2 kg kärlek, 1,5 kg glädje, 2,5 hg skratt, 5 hg mildhet, 5 hg överseende
5 hg självuppoffring, 5 hg finhackat förstånd, 5 hg gott humör, 2 msk uppfriskande gräl, 1 kkp sunt förnuft, 25 gr blygsamhet
Gör så här: Placera kärlek, glädje och mildhet i ett kärl. Vispa upp överseende, blygsamhet och självuppoffring. Rör ner det finhackade förståndet och det goda humöret i de uppfriskande grälen. Tillsätt bubblande skratt och sunt förnuft. Knåda ihop tills allt är blandat. Värm försiktigt i evighet.
 
promenad - Ej medlem längre2011-04-08 13:14
Antal inlägg: 3995

allt med parmesan lök och tomat
 
blue_moon2011-04-08 15:21
Antal inlägg: 9712

Njut och bli pigg av värsta ogräset!
En liter späda blad/toppskott av kirskål, noggrant sköljda, kokas mjuka i ½ liter vatten med 1 grönsaksbuljongtärning, körs i mixer och reds med grädde. Vansinnigt gott!
 
nettan232011-04-08 15:29
Antal inlägg: 4086

Idag åt vi Mac n Cheese, fast utan köttfärssåsen



4 dl makaroner

1 sats god köttfärssås

Ostsås:

1 msk Smör

1 msk mjöl

4-5 dl Mjölk (kan ta hälften grädde)

1+1/2 dl riven ost

salt och vitpeppar

Koka makaronerna knappt mjuka. Smält smöret i en kastrull. Rör ned mjölet och späd med mjölken under ständig vispning. Vispa såsen slät. Tag kastrullen av värmen och rör ned 1 dl riven ost. Vänd ned de kokta avrunna makaronerna i ostsåsen. Smaka av med salt och peppar. Bottna en ugnsfast form med köttfärssås. Häll på makaron-röran. Toppa med resten av osten. Hit kan allt förberedas och vänta i kylen. Värm/gratinera i 20 minuter eller tills makaronin fått fin färg och alltsammans är genomhett.





 
nettan232011-04-08 15:30
Antal inlägg: 4086

Jag äter med ketchup, sambon med lingonsylt
 
rjn2011-04-08 19:34
Antal inlägg: 148

Idag blev det färska räkor på rostat bröd med tomat,ägg,sallad och lite majonäs, samt ett gott vitt vin till. mums
 
promenad - Ej medlem längre2011-04-08 20:00
Antal inlägg: 3995

ekoägg hoppas jag
 
mrperfect2011-10-08 22:27
Antal inlägg: 11437

Kåldolmar:

ett kålhuvud
600 g köttfärs
3 dl ris+6 dl vatten
2 dl mjölk

Koka kålhuvet tills bladen är mjuka och kan lätt ttas bort utan at de bryts. under tiden, blanda till smeten:
Koka riset i vattnet. Rör ihop köttfärsen med kokta riset. Salta peppra häll i mjölken. det skall vara ganska lös smet.

Då bladen är mjuka så fyller man dem med färsblandningen, rulla ihop.

Placeras i en stor djup plåt som har en bakplåtspapper i bottnen. Ringla över sirap.

Man kan göra gräddsås och ha till, jag brukar ha potatis till dessutom och lingonsylt.
 
Träsmak2011-10-09 02:31
Antal inlägg: 882

MachoChiligryta

400g Nötkött, hyfsat tunna skivor av högrev eller bitar av typ grytbitar
3 dl Tomatsås
1 msk finhackad ingefära
1 msk finhackad vitlök
2 tsk paprikapulver (stark)
10 torkada chilifrukter
10 färska habanero chili
2 gröna chilifrukter(för färgens skull bara)
vodka eller vitvin
vatten
1-2 tsk salt

marinad
2 msk tabasco
1 finhackad habanero
2 msk vodka
2 msk soja
1 msk majsolja
en halv tsk salt

Rör ihop marinaden. gnid in marinaden hårt eller banka in den. Marinera köttet under natten (eller minst 3 timmar).

hetta upp olja, häll i vitlöken, ingefära, paprikapulver samt den torkade chilin.
Ta upp hälften av den torkade chilin och lägg åt sidan.
Bryn köttet
Häll i tomatsåsen, chilifrukterna, vinet/spriten. Koka upp. Sänk värmen o låt puttra i två-tre timmar. Häll på vatten under tiden som det behövs. Det skall precis täcka köttet när det är färdigt.
Krossa den frästa torkade chilin i en mortel. Häll ovanpå köttet. Värm ett par msk majsolja i en kastrull och häll den över den krossade chilin så att det fräser rejält.

Kan du äta en portion av den här grytan e du riktigt jävla duktig. Ha ha!
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?