Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade14
Mobilspel
Pågående20 620

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lill-IT2009-10-21 22:00
Antal inlägg: 31414

Säkert lite väl tilltaget... räcker oftast till att värma lite dagen efter.
Men bättre lite för mycket än att det inte räcker.. eller hur;-)
 
anneli72 - Ej medlem längre2009-10-21 22:05
Antal inlägg: 11612

Annelis Turkiska Currygryta:

halv falukorv

gul lök

hönsbuljong

curry

salt

vitpeppar

red av med mjöl och mjölk

tillsätt turkisk yougurt!

 
Risotto - Ej medlem längre2009-10-22 00:03
Antal inlägg: 3069

Lilla burken med räkor i lag på jobbet är på 3 kg.....det må vara hur det vill med den saken men vad jag funderar mer på är vilka de där räkorna är i lag med? det står inte på burken......kan det vara torsken i frysdisken eller tror ni på krabborna? jag vet ärligt talat inte så skumt är det.
 
Snurt2009-10-23 10:22
Antal inlägg: 1304

photos-c.ak.fbcdn.ne...07 73_n.jpg

Är ett lättbakat, saftigt grovt bröd som tar 10 min att kleta.. ihop ingen jäsning.

Skitgott!
 
nettan232009-10-23 10:45
Antal inlägg: 4086

Ett recept jag och sambon kom på

Pasta med älgskav

Stek älgskaven
Koka den färska pastan (vi använder med smak av persilja och vitlök)
Skiva rädisor ock sockerärtor
Blanda ihop allt med cremefraiche med smak av kantarell (o konjak tror jag)
Toppa med lite färsk timjan

glöm inte salt o peppar
 
le-lou2009-10-23 15:50
Antal inlägg: 17490

IDÈTORKA


Hjälp mig. Vill göra någon supersupergod paj ikväll, den får inte vara torr och inte för jobbig att göra. Gärna vegetarisk.

Har någon nåt gott på lager ?
 
mrperfect2009-10-30 19:49
Antal inlägg: 11437

Kryddgädda

Ingredienser:

En 2 kg gädda upptagen i Östhammar kl 13,45 den 30 oktober 2009
fileas. Smält smör och häll på filéerna, Bestryk filéerna med en kryddblandning ( kryddpeppar, timjan, basilika och dragon hopstött i mortel )
Stek i stekpannna på låg värme i 10 -15 minuter.
Servera med smält smör och nyriven pepparrot + potatis.
 
Leopardhonan2009-10-30 21:01
Antal inlägg: 556

koka blomkål och broccoli i lättsaltat vatten, lägg i en gryta, där du brynt lök och ev falukorv, eller stark korv i bitar, koka sen upp en sås på grädde och en "trekant" ädelost, blanda ihop allt, krydda med salt, peppar, cayenne, vitlök och efter egen smak.. Jag tycker iaf det är ett av mitt godaste enklaste recept. :)
 
Risotto - Ej medlem längre2009-10-30 22:08
Antal inlägg: 3069

Den där gäddan skulle kanske göra sig ännu bättre (om det nu är möjligt?) med lite smörstekt svart trumpetsvamp? vad säger du ska vi mötas på riksdagsbron och laga till det på mina medhavda gaskök? Jag kan även slänga in en flaska champagne (jag bytte till mig den mot en laddning svamp) som avnjutes kall utanför Riksdagen. Jag menar det är bra att vi semiarbetande visar politikerna hur man ska äta en god måltid så här i snåltider då nationen behöver dra åt svångremmen.
 
annakarineli2009-10-30 22:29
Antal inlägg: 2516

Le-lou: Lite sent påkommet, men en paj med gravad lax i små strimlor/bitar och purjolök är väldigt gott. På med en äggstanning och lite riven ost. Jag brukar krydda äggstanningen med salt och vitpeppar så klart och lite timjan! Ibland brukar jag även lägga spenat i botten på pajer. Det är alltid gott =)
 
Pillemarisk2009-10-30 22:31
Antal inlägg: 159

Stekt kyckling i tomatsås med avokadosallad
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
600 g kycklingbröstfiléer
0,5 sats tomatsås von Sydow , - se recept på länk längst ned på sidan
3 st avokado
1 kruka(or) lollo rosso-sallad
färsk basilika
olja
salt
peppar





Gör så här:
Salta och peppra direkt i stekpannan. Dela kycklingfiléerna i mindre bitar och stek i olja tillsammans med färska kvistar av timjan och rosmarin.

Häll på tomatsåsen när kycklingen fått fin yta och låt koka med tomatsåsen under lock på svag värme tills dess att kycklingen är klar.

Gröp ur avokadon med sked och varva med sallad och blad av färsk basillika i en skål. Pressa över citronsaft och toppa med flingsalt.

Servera kycklingen med salladen och några bitar gott bröd att doppa i tomatsåsen.


 
annakarineli2009-10-30 22:31
Antal inlägg: 2516

Morotspaj är inte heller helt fel. Grovt rivna morötter som man nog kan fräsa i lite smör om man vill, krydda med massor av muskot och på med en äggstanning igen. Otroligt gott med ädelostsås och kanske någon skiva rökt skinka till eller bara en grönsallad. Blev riktigt sugen på det nu! =)
 
Pillemarisk2009-10-30 22:31
Antal inlägg: 159

Tomatsås von Sydow
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
6 st tomater, färska
2 st vitlökar, hela
2 st paprikor, valfri färg
3 st gula lökar
2 st chili, - det går att minska mängden om man vill ha såsen mildare
1 st morot
1 burk(ar) passerade tomater
olja
vitvinsvinäger
salt





Gör så här:
Denna sås går att variera i oändlighet beroende på vilka grönsaker man har att tillgå. Basen utgörs av tomater.

Dela lök och vitlök i hälften och behåll skalet på. Dela även tomaterna och chilin i hälften. Skiva moroten i slantar.
Lägg alla grönsaker i en ugnsfast form och ringla över olja. Rosta i ugnen på 150-175 grader i 1-1,5 h.
Om du har varmluftsugn och vill göra en dubbel sats så går det att köra minst två plåtar på en gång.

När grönsakerna är rostade och rotfrukterna mjuka är de klara. Låt dem svalna något innan skalen plockas av löken och ev stjälkar plockas bort.

Mixa grönsakerna med passerad tomat och smaka av med salt och lite vitvinsvinäger.

Denna sås är mycket användbar och kan spädas med vatten för att användas som soppbas eller serveras med pasta. Den fungerar även fint ihop med kyckling, kött eller fisk.

 
anneli72 - Ej medlem längre2009-10-30 23:09
Antal inlägg: 11612

Gnocchi

strimlad lövbiff

stekt lök

stekt röd paprika

vitlökssmör

tomatsallad med lite socker i vinegrätten.



 
annakarineli2009-10-30 23:53
Antal inlägg: 2516

Lite nattamat blev det efter all läsning här...
Omelett och gräddstuvade champinjoner... Mums!
 
mrperfect2009-10-31 11:32
Antal inlägg: 11437

Risotto
Jag är inte mycket för politiska manifestationer, men bara tanken på att få äta svart trumpetsvamp gör att jag skulle kunna göra ett undantag :)
Synd att jag är i Östhammar nu bara...
 
mrperfect2009-10-31 11:35
Antal inlägg: 11437

Förresten är jag helnykterist så du få hälla i dej champisen själv :)
Eller bjuda Anders Borg på ett glas då han går förbi för hans skattesänkning för arbetande personer .
 
eeistan2009-10-31 12:00
Antal inlägg: 1539

Kyckling i lergryta.
 
Stubin2009-10-31 12:17
Antal inlägg: 337

Tips på lite god potatis:

Råstek potatisen, häll sen på grädde och kvibille ost (eller hur det nu stavas) och låt det koka ihop. Supergott!
 
Risotto - Ej medlem längre2009-11-03 17:54
Antal inlägg: 3069

Men kan man inte vara fortsatt helnykterist och vara med och dela på en flaska skumpa ändå? jag menar man behöver ju inte bli full på den om man delar och då är man väl nykter....?

Man kanske ska åka och fiska lite vid kusten någon dag? den där gäddan lät god och något måste jag ju ha till min trumpetsvamp som jag hittade i går, sprang på ett nytt ställe....."trägen vinner" och man ska aldrig gå för långt från redan kända ställen för där växer det troligen mer i något hörn.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?