Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade15
Mobilspel
Pågående20 620

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-21 09:56
Antal inlägg: 7605

Zizzi, vad gott! Lax, rotfrukter och pepparrot är mina absoluta favoriter och visst - inget kan ersätta olivolja i smak och nytta även för huden. Jag kokar salva av olivolja och bivax.

Grundrecept på houmus från hemlandet Libanon:

www.lebaneserecipes....Ho umus.htm

 
Risotto - Ej medlem längre2009-04-21 11:50
Antal inlägg: 3069

Snacka om tragiskt att behöva bevisa att ens egen beskrivning av en maträtt eller liknande är rätt genom att länka till en receptsida, kunde du inte bara ha låtit bli att börja tjata om olja och citron?
Mig veterligt så är hummus en specialitet för hela mellanöstern, även judarna lagar det. Och det finns som recept också i min judiska kokbok bortsett från den orientaliska som jag annars utgår ifrån i det här fallet.
 
mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-21 12:03
Antal inlägg: 7605

Risotto, det kanske är mycket prestige i din matlagning och din houmus är säkert jättegod.
Nu var det inte jag som tog upp dess grundrecept men eftersom debatt uppstod om det, postade jag den libanesiska länken.
Jag gör min variant av pizza och köttbullar också. Gå du din väg, så går jag min och både är säkert bra.
 
kärleksmumms2009-04-21 13:23
Antal inlägg: 29

2 dl havremjölk
1 dl vetemjöl
1 ägg

Fördela smeten fint i en stekpanna! :D
Det var riktigt god frukost!!
 
lehena2009-04-21 14:43
Antal inlägg: 116

köttfärs
paprika
majs
lök
svamp
Fräs ihop allting, i med en burk creme fraiche paprika/chili och matlagningsgräde. Låt puttra en stund på svag värme.
Gör en pajdeg och tryck ut i en ugnsäker form.
Häll i köttfärsröran i formen och in i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Serveras med valfritt tillbehör. Vi bruka ha en god sallad till!!
Smaklig måltid!
 
Risotto - Ej medlem längre2009-04-27 18:18
Antal inlägg: 3069

Kirskålen har börjat spira nu den använjds på samma sätt som nässlor och spenat. Den är inte jättespeciell men de späda skotten kan mycket väl vara värda att ta reda på.
 
wildcard2009-05-13 10:32
Antal inlägg: 1966

Fiskburgare
Ingredienser:
400g fiskfilé
1 palsternacka
1 morot
1 gul lök
2 ägg
1 dl ströbröd
salt och peppar
smör/olivolja till stekning

tillbehör:
1 aubergine
1 zuccini
2 tomater
salladsblad
ruccolasallad
pitabröd

Riv palsternacka och morot grovt, finhacka löken. Stek detta på medelvärme.
Finhacka fiskfilén i hushållsassistenten eller passa på medan filén är fryst.
Blanda med ägg, ströbröd och den stekta rotsaksblandningen.
Klicka ut burgare i en teflonpanna med lite fett i.
Stek på medelvärme, vänd och stek på andra sidan.

Öppna pitabrödet, lägg i valfri mängd av fiskburgare, grönsaker och eventuellt någon god sås till.
 
mommesfrites - Ej medlem längre2009-05-13 10:40
Antal inlägg: 7605

Mmm, jag älskar fisk. Kanske man ska prova det här med vårgäddan.
 
wildcard2009-05-13 10:46
Antal inlägg: 1966

Åt resterna nyss, med en dag gammal ungsstekt potatis...
Jättegott!
 
Yids Army - Ej medlem längre2009-05-13 16:19
Antal inlägg: 38

Käkade tärnad kalkonfilé, stekt i olivolja och smör. Till det blev det bulgur, kokta morötter och någon sås med sweet chili, gräddfil och en helvetes massa cayenepppar. Proteindrink till efterrätt.
 
Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-13 17:58
Antal inlägg: 2385

har fortf glass i frysen och frysta räkor
 
mommesfrites - Ej medlem längre2009-05-13 18:51
Antal inlägg: 7605

Det lät gott. Själv kör jag med chips och saft idag, enligt läkarord. faktiskt...fast jag får ont i magen av den konstiga maten.
 
Risotto - Ej medlem längre2009-06-10 14:21
Antal inlägg: 3069

I dag ska jag smaka på min gravade röding som ligger i kylen och gottar sig.
Det är första gången jag gravar fisk på egen hand men jag tror nog att det ska bli bra.
Till min gravade fisk så är jag inne på ångkokt färskpotatis och smör, vet inte om det blir något mer.

Jag behöver väl knappast skriva recept på gravinig väl? det står ju i vartenda kokbok hur man gör.
Dock så gör tjejens mamma med lite mera socker än salt och hennes gravade lax är den bästa som finns.
 
mackz_2009-06-10 23:59
Antal inlägg: 900

risotto,
har du provat torka kött än?
 
Risotto - Ej medlem längre2009-06-12 14:42
Antal inlägg: 3069

mackz_, ja och jag tror att jag gav dig ett referat på det. Om inte så gjorde jag det lite för salt, eller mycket för salt, så att vissa delar inte gick att äta. Jag provade först med lövbiff och sedan med rådjur. lövbiffen var det som blev bäst och jag kna defenitivt tänka mig att göra om det men med lite mindre salt.
Dock började jag att torka i ugnen och det var helt fel! det ska torka långsamt hängandes fritt på en tråd i rumsvarm temperatur.
 
millas742009-06-12 15:02
Antal inlägg: 54

Det går jättebra att torka kött i ugn,vi gör sk älgchips i ugnen. Skivar en älgstek i tunna skivor(viktigt att de är lika tjocka allihop),kryddar med olika rökiga kryddor och sen torkar man det i ugnen på låg värme ,ca 95 grader i ca 75 min. Det blir jättegott torkat snacks till ölen ;-) Dessutom lätta att riva sönder i lagom stora munsbitar. :-)
 
andarv962 - Ej medlem längre2009-06-12 17:55
Antal inlägg: 23

Riv parmesanost grovt och strö den på mjukt tunnbröd. Strö sedan på gourmetsalt typ "flakes". In i ugnen högst upp 300 grader grill i 2 min eller tills osten börjar smälta. Fort ut och låt svalna. Bryt upp brödet i mindre bitar och servera från stort fat som en av många smårätter. Mums!
 
Risotto - Ej medlem längre2009-06-16 11:53
Antal inlägg: 3069

Jag vet inte om jag har postat det här förut men om inte så är det här nu.
Det är en chiliblandning som chilienare och peruaner har på i stort sett allt. Det är starkt som fasen men samtidigt mycket smakfullt. Det är mer eller mindre beroendeframkallande om man gillar chili.
Påse med själva chilin kan man köpa i Hötorgshallen i en sydamerikansk specialaffär, de har också bra priser på kött över disk.

AJI PEBRE, chiliensk chiliblandning
1 påse Aji chileno, 1 Gul lök (vitlök), 1 kruka Koriander/bladpersilja, olivolja/rapsolja
Finhacka lök och koriander, blanda med Aji och olja.
 
Lill-IT2009-06-24 21:38
Antal inlägg: 31414

www.tasteline.com/Re...na cottapaj
Har inte provat detta än, men det verkar bara såå smarrigt.
Köpte gelatinblad och philadelphiaost på vägen hem och ska göra denna paj nu endera dagen.
 
mammamu333212009-06-24 21:50
Antal inlägg: 165

en mycket enkel OCH god fiskrätt...
tina sejfilé ca 9 st, salta och citronpeppra dem lite. Smörj en ugnsform med margarin och skaka runt vetemjöl el majsena (majsena om man är gluten) ca 1 dl i detta så det fastnar på kanterna och i botten. Lägg i fisken och häll över en blandning av 4 dl mellangrädde, 1 dl chilisås, lite salt, och en fryst påse dill som man vispar ihop. Strö över riven ost och in i ugnen på 200 grader ca 20 - 30 minuter. Kokt potatis passar bra till. Ungar som egentligen inte äter fisk gillar detta =)
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?