Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade15
Mobilspel
Pågående20 620

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-03-03 15:34
Antal inlägg: 3069

Tänk att min far som egenitligen bara dricker vin till mat (eftersom att det är hans yrke att jobba med vin) eller undantagsvis dricker mjölk kunde dricka lingondricka till maten och tycka att det var gott, kors i taket!
Jag fick till maten i lördags väldigt bra, det sket sig dock att röka för att jag inte fick någon värme på brasan ute i snålblåsten så jag stekte entrecôten i grillpanna.

Nu på lördag är det fest igen med anledning av att jag fyller år den 15.e och då är det officiellt vår. Har festen den här helgen eftersom att jag är upptagen med att stå på Vildmarksmässan i Älvsjö helgen därpå för att promota mina produkter, kom gärna förbi och säg hej om ni ändå har tankar på att gå på mässan.

Så nu har jag börjat fixa krubbet till på lördag och huvudattraktionen blir västerbottenspaj, till det blir det sallad och gravad lammentrecôte och efteråt sachertårta. Vi kommer säkert att dricka capiriña i massor som Carlao från Brasilien fixar.
Hur som det är det gravade köttet som jag vill dela med mig utav i dag, det är väldigt simpelt att göra och det smakar guddomligt i tunna skivor. Jag gör det i första hand på viltkött men även nötkött och lamm funkar bra.

Min regel säger att till 100 g kött ska du ha:

12 g salt
10 g socker
5 g lagrad sprit

Sen kan man öka eller minska dessa mått i relation till köttets vikt.

Blanda dessa ingredienser väl, kan med fördel blandas i en mixer.
Lägg köttet i en bunke och gnid in det med blandningen, det ska vara ordentligt ingnidet så att det har ordentlig chans att tränga in i köttet från alla håll.
Antingen har du använt en bunke med ett tätslutande lock som skapar ett vakum i bunken eller så lägger du alltihopa i en plastpåse och drar ur överflödig luft.
Skicka in det i kylen och låt det stå i ca två dygn och frys det därefter.
När det ska användas så tas det fram och får tina lite lagom så att det går att skära lövtunna skivor.
Vissa tycker kanske att det är rått kött vilket det på sätt och vis också är eftersom att det inte är värmebehandlat. Men faktum är att saltet och sockret i sig gör att köttet är tillagat, precis som gravad lax.

Det här är ett mycket mångsidigt kött som går att ha till diverse förrätter eller som jag ska ha det till paj.
Nu tänkte jag att jag ska för skojs skull prova att göra nikku, saltat och torkat kött som en kamrat från Labrador har instruerat mig i hur man gör. Gott att ha i ryggan på turen.

 
mackz_2009-03-03 15:51
Antal inlägg: 900

berätta gärna hur det torkade köttet blir =)
 
Risotto - Ej medlem längre2009-03-03 16:27
Antal inlägg: 3069

mackz, det ska jag göra.
 
one-punch - Ej medlem längre2009-03-05 11:28
Antal inlägg: 1047

Här finns en del bra tips på goda rätter: thisiswhyyourefat.com/
 
one-punch - Ej medlem längre2009-03-05 11:30
Antal inlägg: 1047

Skall även försöka mig på köttskeppet nån dag: www.easyjo.com/wpg2/...te mId=5581
 
lehena2009-03-05 12:16
Antal inlägg: 116

Köttskeppet såg inte så värst aptitligt ut.....
 
one-punch - Ej medlem längre2009-03-05 12:21
Antal inlägg: 1047

Nej, det hade ju inte friterats än;)
 
lehena2009-03-05 12:26
Antal inlägg: 116

Kan inte tänka mig att det ser mer aptitligt ut då heller...
 
Risotto - Ej medlem längre2009-03-05 14:46
Antal inlägg: 3069

mackz_, det torkade kötte blev bra rent generellt men jag gjorde det på tok för salt.
Jag täkte först torka det i ugnen för att jag trodde att det skulle torkas ute men min kamrat sa att det går bra inne med på ett snöre.
Jag pajade lite utav det genom att ha det i ugnen och det är inget alternativ till att torka naturligt i ett par dagar på en trår i köket.
Jag använde lövbiff för att det var enkelt och ett bra kött.

Jag är nöjd på det hela taget eftersom att jag vet att det som inte blev bra berodde på mig själv och lätt kan åtgärdas.
 
mrperfect2009-03-09 19:01
Antal inlägg: 11437

2 frågor/ påståenden:

Tycker ni om memma? Hr ni ätit det? Hur äter ni det, jag har socker och vispgrädde på!



Har ni bra recept på korvlåda, jag slängde ihop något nyss, skivad potatis, korvbitar, purjolök, morötter salt o peppar.
 
vita_syrener - Ej medlem längre2009-03-09 19:06
Antal inlägg: 22144

Memma är gott men eftersom jag inte tycker om grädde äter jag den som den är.
 
mrperfect2009-03-09 19:07
Antal inlägg: 11437

utan socker? . ........... You Pervert :)
 
vita_syrener - Ej medlem längre2009-03-09 19:17
Antal inlägg: 22144

Jag vet....gillar inte sött heller :D

Cole slaw - vitkålssallad
3 personer

3/8 Litet vitkålshuvud
1 1/2 Morot
3/8 Purjolök
1 1/2 msk Majonäs
1 1/2 dl Fil
1 1/2 msk Chilisås
1 1/2 msk Brun farin
3/8 tsk Örtsalt
3/8 tsk Nymald svartpeppar
3/4 tsk Worcestersås
3/4 tsk Ljus fransk senap

En god sallad som blir ännu saftigare om den får stå och dra en stund före servering.

Strimla vitkålen och purjon fint i mixer eller med osthyvel. Skala och strimla eller riv morötterna grovt. Blanda alla övriga ingredienser i en skål. Rör till sist ner vitkålen, purjolöken och morötterna.
 
anneli72 - Ej medlem längre2009-03-09 19:19
Antal inlägg: 11612

Jag åt min memma med sked hos min mommo i Finland.
++
 
PowerYoga2009-03-09 19:39
Antal inlägg: 713

Memma med lite socker och gräddmjölk, det e mumma det :)
 
mrperfect2009-03-09 19:39
Antal inlägg: 11437

Hur stor är en morot, jag har sett små morötter som prinzkorvar samt stora som bananer
 
lehena2009-03-09 19:45
Antal inlägg: 116

Två kycklingfileer, dela i små bitar, fräs ihop med purjulök. Krydda efter smak. Stäng av plattan och häll i en burk creme fraich och en 2:a grädde. Puttra på eftervärmen. Serveras med grönsallad.
Vi hade klyftpotatis till, blev supergott!
 
PowerYoga2009-03-09 19:50
Antal inlägg: 713

Marinerade kycklingfiléer med sallad och vitlöksyoghurt.

Marinad:
olivolja, soya, salt, svartpeppar och mycket pressad vitlök.

Strimla kycklingfiléerna i 1cm breda strimlor och lägg i marinaden kvällen innan eller på morgonen så marinaden får dra in i köttet.

Sallad:
smått hackad tomat (ta ur kärnhuset, det blir så vattnigt annars), fint hackad gurka, finhackad röd lök, massor med bladpersilja som hackas fint. Strö över havssalt och olivoja, blanda.

Vitlöksyoghurt:
turkisk yoghurt eller grekisk (10 % iga), lite salt, lite vitpappar, lite socker och 1-2 pressade vitlöksklyftor. Är gott till allt

Förstek kycklingstrimlorna i en het stekpanna en halv minut på var sida, lägg dem sedan i en ugnsfast form, in i ugnen i 225 graders värme i ca 7-8 min.

Detta var min middagsmat idag.
 
anneli72 - Ej medlem längre2009-03-09 20:05
Antal inlägg: 11612

Här blev det Chili con carne till middag.
 
Risotto - Ej medlem längre2009-03-09 21:53
Antal inlägg: 3069

mrP. är du finne måntro? vad är det med finnar och korv?
Jag satt på en företagsmiddag för några år sedan (det var ett finskt företag jag jobbade på och således en massa finnar) och killen bredvid mig ville inte äta sin hummersoppa. Den var ingenting mot korvsoppa tyckte han. Jag vet inte vad det var med honom men jag tror inte att korvsoppa alls kan vara godare än hummersoppa.

Memma har jag blivit serverad utav tjejens pappa som har sina rötter i Finland. Har bara ätit det då men det var en klart häftig upplevelse, tycker att det var gott.
Jag kan kolla i mina kokböcker om det finns något korvlåderecept till dig, jag har 49 böcker att kolla i. Vill du ha andra typer av korvrecept också?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?